Härligt att se lite liv i tråden igen Bjornsson!
Här tränas det för fullt, men ganska annorlunda mot i somras. Jag springer numera egentligen bara en gång i veckan. Är med i en löpgrupp på gymmet som jag skrivit om tidigare och vi har löpträningar på måndagar, löpteknik, intervaller och lite blandat. Det gör att man inte helt tappar det i alla fall.
Men i övrigt har jag börjat lägga mer fokus på gruppass på gymmet. Cirkelfys, box, power och allt vad det heter. Det ger bra uthållighet och styrka men nu ska jag växla över ytterligare lite mot styrka och försöka bygga några kilo muskler. Har funderingar på att börja med Crossfit som är en ganska bra kombination av uthållighet och styrka. Tror det skulle passa mig rätt bra, även om jag är helt för klen än så länge 🙂
Vad är det för pass du kör på morgonen? Har jäkligt svårt för att träna tidigt måste jag erkänna.. 😛
Tekniknörd som gillar att träna.
Ja så är det ju alltid, man får anpassa sig. 🙂 För mig är det lättare, livet består av jobb och träning mer eller mindre så det är bara de två sakerna som jag behöver matcha 😛
Har lite problem med en ryggmuskel nu så får se hur jag ska göra den här veckan. Men det känns konstigt att ta vilodagar, jag vill vara på gymmet varje dag.. Sen har jag ett bra socialt umgänge där också så det hjälper ju en hel del.
March 14, 2001
Har helt slutat med löpningen som jag halvt började med tidigare i höst, men däremot har jag börjat åkt längdskidor istället, faktiskt rätt kul och skönt, iaf när man får bra hjälp att komma igång av tjejen som tränat och tävlat längd i hela sitt liv..förstår ju tom växlarna numera..:)
Kanske inte så mycket träning, men... Nå annat jag fick för mig att prova för några veckor sedan är övningen "plankan", hade aldrig provat förr och är allmänt otränad så hade inga större förväntningar på långa tider. Första gången klarade jag 1.5min och tyckte det var sjukt jobbigt, fick spö av tjejen så det sjöng om det 😉
Med två veckor kvar till nyår tyckte jag att ett mål på 2.5min var uppnåeligt. Så igår när jag provade för fjärde-femte gången, smått påverkad av nyårsdrickat och lite påtryckningar från sällskapet (bla några som gärna tävlar i det mesta) klarade jag 3min. Nu idag klarade jag 4min 10s, jäkligt jobbigt de sista 30s...:p
Ingen aning hur bra eller dåligt tiderna är, men med tanke på att jag är tämligen otränad känns tiderna inte allt för dåliga, eller? 🙂
Tiderna blir då åtminstone bra mycket bättre för varje gång, från 1.5min första gången till 4m 10s den sjätte... men det är ju sjukt tråkigt och segt, känns som man står där i 30min...
Ja en annan har inte gjort ett långlopp på typ 2 månader.. har lagt cardio på hyllan ett tag för att försöka bygga lite muskler istället för att springa bort alla. 🙂 Gått upp en 6 kilo sen i slutet på september så det har väl gått enligt plan, men jag vill inte ens tänka på vad jag hade gjort i löpspåren just nu hehe
Hade varit kul att testa längdskidor, men för en annan som stått på skidor 1 gång hela livet ligger det rätt långt borta. Att man bor i skåne gör ju inte saken lättare!
Kul att du börjat köra plankan Snorch, det krävs helt klart styrka och stabilitet, men väääldigt nästan mest pannben. 🙂
Har inte direkt övat på det men körde en test, som blev lite av en skojtävling, med en sjukt vältränad tjej på gymmet. Tror hon låg 4 minuter och jag höll ut till 6 min. Hade nog kunnat köra lite till, men jag skakade friskt då.. det var väl en dryg månad sedan så vet inte riktigt hur jag presterat idag. Är starkare i bålen men väger mer och har inte samma uthållighet så tveksam till att jag skulle förbättrat mig.
Drygt 5 minuter tror jag är bra, även om inte jag heller har riktigt koll. 🙂
March 14, 2001
Skåne gör inget, det finns rullskidor.. 😉 (fast det är inte riktigt samma sak).
Åkte lite längd när jag var liten, lågstadiet eller så, men det var väl mer gå på skidorna och åka utför. Sedan dess en gång för fyra år sedan i Vemdalen, var inte bättre teknik då. Nu när man fick instruktioner av någon som åkt hela livet och som dessutom jobbar som instruktör går det mycket bättre och det är faktiskt riktigt roligt. Mer åkning lär det bli framöver iaf. 🙂
Är du i fjällen eller annan ställe med mycket snö och bra spår, om det nu inte kommer mycket snö nere hos er, ska du absolut prova tycker jag. Har du någon att åka med som kan är det nog att föredra, får in tekniken så mycket lättare då.
Helt klart sitter mycket i psyket gällande plankan. Har ju inte tränat just nå annat sedan första gången jag provade, eller överhuvudtaget för den delen, så det mesta beror nog på psyket och teknik, inte spänna sig i onödan osv. Träna lite mer, eller köra plankan oftare kanske(?), så känns inte 7-8 minuter helt oöverkomligt inom snar framtid, kanske...
Det låter kul Snorch, är sugen som fasen på att testa utför också. Alla bara öser lovord över sina skidsemestrar så man bör ju prova innan det blir för sent. 🙂
Får se om man trotsar snöbristen någon gång med rullskidor men då blir det nog hellre att jag plockar fram rollerbladesen som jag vet jag kan hantera, tyvärr!
Kroppsmassa lär också vara en viktig del i plankan, men som sagt en 7-8 minuter ska man nog kunna plåga sig till. Sen är frågan vart man drar gränsen för "korrekt" hållning osv. Men då börjar det bli väl seriöst 🙂
March 14, 2001
Trodde jag postade tidigare, men men.. 🙂
Ja både utför och längd borde du prova, riktigt roligt!
Rullskidor bör du nog inte testa innan du kan åka, halvt livsfarligt tycker jag om man inte kan. :p
Korrekt hållning är nog viktigt. Jag drar gränsen när man börjar svanka bara ytterst lite eller på annat vis inte "står" rakt.
Kört plankan två gånger sen sist, 5min 30s och alldeles nyss 6min 15s... det tar sig. 🙂
Haha damn 45min.. Gjorde hon det? 🙂 Vad jag vet är världsrekordet typ 20-30 min eller nått?
Själv har man precis gjort sitt första gympass på en vecka efter influensa och fet förkylning. Var fortfarande snorig och slemmig i halsen idag och det var nog inte så smart att köra ändå. Känt mig ganska vimsig ikväll som att hjärtat nästan rusat lite = ta det lugnt tills man är riktigt frisk.. 😛
June 13, 2012
Tror det gick vägen. Hon ger intryck av att vara av hårt virke.
http://www.svt.se/nyheter/regi.....k-i-planka
Får ryggskott vid blotta tanken. Den där jäkla magrullaren (abroller?) har skjutit mig i sank minst två gånger. En egentlig anledning att göra mer planka.
November 27, 2003
d1anny2;1287075 wrote: Vem vet, kanske ådrar du dig infektion på hjärtat. En blivande hjärtläkare jag känner sa att det var ett helvete att bli av med. Milt uttryckt. Och man får det oftast av att träna med sjukdom i kroppen.
Man ska aldrig träna med en förkylning i kroppen. Om det sätter sig är det en låååååång återhämtning som väntar. Vänta en vecka extra annars kan man åka på månader utan träning.
June 13, 2012
Till eder info:
http://www.sydsvenskan.se/vete.....r-forkyld/
1 Guest(s)