January 31, 2003
Inte bara dumt utan det kan vara farligt.
Har man ont i halsen och tränar så kan det sprida sig vidare till hjärtat och det vill du inte... tro mig. En polare till mig tränade när han var förkyld och hade lite ont i halsen och det visade sig att det hade spridit sig vidare till hjärtat och han fick hjärtsäcks inflammation (nu hade han säkert oerhörd otur men ändå).
Ta't lugnt och låt kroppen få den vila den behöver.
May 8, 2001
Stanna hemma men försök äta ordentligt, det är nog det bästa.
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
June 17, 2005
jag har hört att även de andra organen i kroppen inte gillar när man tränar om man är sjuk...fast det kanske säger sig självt...njurarna ska tydligen bli väldigt känsliga och lätt ta skada om man tränar och är sjuk...
vill du riskera att blir riktigt sjuk och kanske spendera en tid på sjukhus eller kanske TOM dö så är det bara köra på!
March 15, 2002
Jag tränade själv med förkylning i kroppen en gång vilket resulterade i att jag fick problem med hjärtat i ett år efter det. Första veckan efter träningen så kunde jag knappt röra mig och utan att hjärtat bärjade slå ojämnt. Finns folk som har dött av att antingen träna när man är sjuk och även av att träna för mycket utan att låta kroppen vila. Det är inte alltid det märks förrän det är för sent och då helt plötsligt ligger man där med hjärtstillestånd, känner till minst en som har råkat ut för det och han var runt 20 år och tränade som en galning.
August 11, 2005
Tat lugnt gubbar, doktorn är här 😀
Skämt åsido.
Som redan sagts så är det dåligt att träna då man är förkyld av olika anledningar.
Som sagts så är feber ett svar på en inflammation. Och man räknar med att man vid ungefär var tionde inflammation även lider av inflammation av hjärtat. Detta innebär att hjärtat redan är ansträngt redan under normala förhållanden. Tar man och tränar så innebär det en ytterligare påfrestning för hjärtat vilket i värsta fall kan leda till döden.
Anledningen till att hjärtat även är under lite press när den inte är inflammerad men när personen lider av feber (inflammation) är följande: För varje grad som kroppstempen stiger ökar metabolismen i cellerna med ungefär 7-10%. För att tillgodose behovet av syre etc så måste hjärtat jobba mer.
Bästa rådet: vila vila vila tills du känner dig pigg, visst, du kanske klarar att träna många gånger när du har feber, men vill det sig illa så sitter du i skiten.
October 16, 2004
Jag har fått för mig att fysisk ansträngning kan förvärra förskylningar. Ibland har jag gått i flera veckor och varit lite sjuk, det har liksom inte brutit ut men det är ändå irriterande att gå och snora.
Då har jag gjort nåt fysiskt, typ en lång jättesnabb promenad eller nåt annat som är ansträngande i det läget, så att jag verkligen svettas. Nästan alltid efter detta så bryter förskylningen ut.
Och då kanske jag e sjuk en vecka och sen försvinner det och jag blir frisk.
Nån gång har jag gjort så för jag tyckte att ska jag bli sjuk så är det bättre nu än senare.
1 Guest(s)