January 22, 2003
Du borde försöka köra runt tre olika övningar per muskelgrupp och träningstillfälle för att se till att du verkligen tar hela muskeln och alla småmuskler i anslutning till den, men den största anledningen till att du borde köra fler är att muskeln inte får tillräcklig belastning om du bara kör en övning.
March 1, 2003
jag brukar köra 3 övningar per muskel...
detta för att maximera "anfallsvinklarna"...
tex. bänkpress aktiverar inte enbart bröstmuskulaturen utan även en hel del axlar och triceps (mycket beroende på teknik och grepp) medans butterflymaskinen (aka PecDec) aktiverar nästan enbart bröstmuskulaturen...
June 28, 2001
Death On Wings wrote: Jag själv brukar alltid lägga några övningar per muskelgrupp, 1 är ju inget, man är ju inte ens slut efter en.
ta lite mer vikt på ?
NES_Boy wrote: Du borde försöka köra runt tre olika övningar per muskelgrupp och träningstillfälle för att se till att du verkligen tar hela muskeln och alla småmuskler i anslutning till den, men den största anledningen till att du borde köra fler är att muskeln inte får tillräcklig belastning om du bara kör en övning.
3 övningar !?
dvs, bänkpress, butterfly och typ kabeldrag.
då är man ju uppe i 9 Sets på en o samma muskel.
varför kör inte folk mer än 3 reps per muskel i normala fall då ?
Edit: reps mot sets
January 22, 2003
NES_Boy wrote: Du borde försöka köra runt tre olika övningar per muskelgrupp och träningstillfälle för att se till att du verkligen tar hela muskeln och alla småmuskler i anslutning till den, men den största anledningen till att du borde köra fler är att muskeln inte får tillräcklig belastning om du bara kör en övning.
3 övningar !?
då är man ju uppe i 9 reps på en o samma muskel.
Vet inte vilka folk är men jag brukar ligga runt 5-10 reps * 3 sets på varje övning.
Som nån redan sagt är det för att dom tar *lite* olika och utförandet är olika vilket gör att musklerna inte kan vänja sig vid endast en övning.
June 28, 2001
NES_Boy wrote: [quote=NES_Boy]Du borde försöka köra runt tre olika övningar per muskelgrupp och träningstillfälle för att se till att du verkligen tar hela muskeln och alla småmuskler i anslutning till den, men den största anledningen till att du borde köra fler är att muskeln inte får tillräcklig belastning om du bara kör en övning.
3 övningar !?
då är man ju uppe i 9 reps på en o samma muskel.
Vet inte vilka folk är men jag brukar ligga runt 5-10 reps * 3 sets på varje övning.
Som nån redan sagt är det för att dom tar *lite* olika och utförandet är olika vilket gör att musklerna inte kan vänja sig vid endast en övning.
Jag menade Sets inte reps. editerar
May 11, 2005
för att 3set inte alls är tillräckligt för att skapa överbelastning på en så stor muskel som tex bröst
själv brukar de se ut enligt följande när ja kör bröst
bänkpress 3set
lutadbänpress 3set
dips 2-3set
hantelpress lutad 3set
flyes 2-3set
cabelcross 1-3set
iof kanske de där var lite extremt då jag älskar bröst och de är min absolut bästa muskelgrupp
men minst 3 olika övningar är ett måste tycker jag.
October 24, 2002
Ni (Death On Wings, NES_Boy och toker) som säger att man måste köra flera övningar eller set per muskel för att överbelasta den, vad har ni för faktiska referenser på detta?
Mind jag råder dig att besöka Kolozzeum.com/kolozzeum istället, där får du garanterat bättre svar och slipper höra massor av gymmyter och gissningar presenterade som fakta av ex; Death On Wings, NES_Boy och toker
May 11, 2005
mina svar syftar jag på tränings sedan 15år ålder är 22i dagsläget, hade tidigare planer att tävla i fitness, har väl de fortfarnade men haft ett uppehåll med gymmandet ett tag nu, men ska snart köra igång igen.
var med å startade forumet som fanns innan kolozzeum snodde alla besökare, genom extremt fula knep men de är gammalt så skit i de.
hänger själv på diverse forum dock inte kolozzeum då de är för mycke lallare där, men bla powerboard troligen sveriges bästa forum angående just bodybuilding och kraftsport.
så att påstå att jag är ikompitent tar jag som en grov förolämpling.
funderade ett tag på att utbilda mig till nutrist/personlig tränare men orkade inte plugga micro biologi så sket ide, är mycke intresserad av kost och näringslära näst intill ett intresse, då resultatet i kroppsbyggning hänger till 60%-70% på kosten.
folk på kolozzeum har redan frågat på samma frågor flera 100gånger därför tycker jag killen kan fråga här då jag tycker de är rätt kul att svara på sånt här.
vänligen ha lite mer kött på benen nästa gång innan du tror att folk inte vet ett skit.
March 18, 2003
Deuterium, har du läst annat som bevisas på kolozzeum?
Antar f ö. att vi snackar muskelgrupper och inte ensilda muskler.
[EDIT]
Jag kör oftast åtminstonde tre övningar / muskelgrupp.
Jag har f ö. läst mig till denna träningsmetod på bl a. kolozzeum... Den fungerar ypperligt.
[/EDIT]
January 28, 2003
Jag tränar enligt Max-OT, framtagit av AST-SS och där ser ett bröstpass ut:
3 set a 4-6reps vanlig bänk
3 set a 4-6reps uppåtlutande bänk (huvudet högst)
1 set a 4-6reps nedåtlutande (benen högst)
(Underarmar ligger i samma pass, men vi snackade ju om olika övningar för samma muskelgrupp.)
Varierar lite mellan olika veckor, men ungefär så ser de ut. Tar också AST-SS som en hyffsat seriös sida, och har sett jäkligt bra resultat med deras program i alla fall. Dessutom tycker jag att deras teorier och forskning verkar vara väldigt vettig och logisk.
October 24, 2002
HomeBurneR wrote: Deuterium, har du läst annat som bevisas på kolozzeum?
Nej, aldrig motsatsen heller. Vet dock en del som sällan kör mer än en övning för en och samma muskelgrupp, eller som inte ens kör övningar just för en muskelgrupp, dessa växer och blir ändå starkare.
Dogg Crapp konceptet bygger på väldigt lågvolymsträning, personen bakom Dc, dvs dc, är ju allt annat än liten, även om han nu kanske är dopad.
Vet också styrkelyftare som endast kör SL-delmomenten och de ökar.
Därför blir jag förvånad över deras "så är det"-snack.
4 Guest(s)