June 18, 2001
Finns det någon fördel eller nackdel med att jogga och styrketräna på samma dag?
Joggar nu 2 ggr i veckan, ibland 3, och funderar på att börja gymma lite lätt också. Det vore skönt att inte ha någon träning varje dag, så jag tänkte att kanske kunde jag lägga styrketräningen på samma dagar jag joggar.
Vad har ni för visa idéer kring detta? :-k
December 29, 2004
Man kan ha tex jogging eller cykling som uppvärmning till styrke träning, men att träna båda samtidigt är inte smart om det inte ät väldigt lätt och man inte satsar.
Vill du bara vara i bra fysik kondition rekomenderar jag itne att du ska gymma, då det bara ger muskler, utan ist jogga, cykla, simma är väldigt bra för hela kroppen osv. Cykla eller spring också ofta till jobbet eller liknande om ni kan, billigare, gratis träning som tar väldigt lite tid, och så är det svårare att fuska med det.
Glöm heller inte att äta direkt efter, och före, samt inge stretcning (hur stavas det?).
December 29, 2004
varför ska man dra isär musklerna? Det är bara nån dum myt som nån idiot kommit på. Visst en del blir vigare av det, men till vilket pris? Det finns en ny "typ" av stretchning som går ut på att VÄLDIGT lätt vagga fram och tillbaka, ska inte det kännas, ca 8-12gr, och man ska INTE göra det i samband med träning(!). om man behöver bli vigare eller är en sån person som behöver stretcha för av olika orsaker (ganska ovanligt).
May 17, 2004
hypno toad wrote: varför ska man dra isär musklerna? Det är bara nån dum myt som nån idiot kommit på. Visst en del blir vigare av det, men till vilket pris? Det finns en ny "typ" av stretchning som går ut på att VÄLDIGT lätt vagga fram och tillbaka, ska inte det kännas, ca 8-12gr, och man ska INTE göra det i samband med träning(!). om man behöver bli vigare eller är en sån person som behöver stretcha för av olika orsaker (ganska ovanligt).
träna hårt och stretcha inte och känn dagen därpå hur det smärtar. Träna sen hårt igen nån dag senare och stretcha. Det känns som om du blivit helad av något magiskt.
February 15, 2003
hypno toad wrote: jag har typ tränat hårt i 5år och ALDRIG strechat regelbundet, märker INGEn skillnad när jag gör det.
Finns inget undersökning för klassisk stretchning, bara mot. Det var ingen diskusion.
Varför har alla "personliga tränare" och min pappa som har medalj i styrkelyftning sagt till mig att man ska stretcha? 😕
Vad grundar du din teori på? Något du själv tycker känns bäst?
December 29, 2004
Teori? Det är dom som har en teori. Det finns ingen seriös studie för klassisk stretchning, bara mot.
Titta tex på hur "instatta" alla data lärare är i datorer 😛 bara för att dom har en utbildning betyder inte det att dom har upp to date material (många av sakerna är över 30år gammla dom lär sig), efter som dom har lärare som kanske lärde sig gammla saker på den tiden. Han kanske hade varit bättre om han inte stretchat, desutom vad är medaljen i, det var ett ganska luddigt svar 😛 kan liga gärna vara i skol mästerskapen 😛
October 28, 2004
Det beror helt och hållet på vad du ska träna, jag tränar nu oftast 2 ggr om dagen, gymmet och kondition. de dagarna ja inte kör dubbelträning på är 2-3 ggr i veckan då ja tränar taekwondo.
Men iaf, så länge du känner att du vill uppnå nått, känner att kroppen funkar fint och du inte blir alltför stressad är det okej att köra 2 ggr per dag.. men ett tips är att inte köra ex benen på gymmet sen löpning, det ger bara mindre effekt på benen.
Ja kör detta schema nu
Måndag: Taekwondo
Tisdag: gym - biceps- på tidig eftermiddag och löpning/joggning mot kvällen
Onsdag: Gym - hela ryggen - På eftermiddagen och löpning/joggning mot kvällen
Torsdag: Taekwondo
Fredag: gym - Bröst + triceps, joggning på kvällen om jag inte umgås med vänner
Lördag: gym - Mage och axlar , joggning på kvällen om ja inte umgås med vänner
Söndag: Vilo/ätardag
Jag tränar inte underkroppen på gym då taekwondo ger mig all den styrka ja behöver.
detta schema funkar alldeles utmärkt för mig, har kört detta i cirka ett år och min kropp mår perfekt! speciellt joggningturerna, man glömmer lätt motionen, = taskig blodförsel = mindre syre = prestera mindre.
Som alla andra säger här, glöm inte att äta mycket protein och kolhydrater, vill du få snabbare muskelmassa efter gymmen köp proteindrinkar. det är en ENORM skillnad, ersätt det dock aldrig med en ordinarie måltid!
Kör ut på muskeln när du tränar den, muskeln blir aldrig starkare om du inte får ut maximal trötthet i den.
Lite tips på traven! träna på och ta det lungt ibörjan! kroppen måste vänjas, annars blir den lätt överangsträngd. Stretching är ja lite dålig på men kör lite snabbt stora muskler ja använt för att minska träningsverken dagen efter 😛 😛 .
Kort sagt: Kör så länge du känner det funkar och glöm för helvete inte mat! tonvis med mat 😛
http://WWW.Matlocks.net
Oerhört bra band för alla som gillar rock! verkligen värt att lyssna på!
3 Guest(s)