Träning|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Träning
Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 10, 2006 - 3:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns det någon fördel eller nackdel med att jogga och styrketräna på samma dag?

Joggar nu 2 ggr i veckan, ibland 3, och funderar på att börja gymma lite lätt också. Det vore skönt att inte ha någon träning varje dag, så jag tänkte att kanske kunde jag lägga styrketräningen på samma dagar jag joggar.

Vad har ni för visa idéer kring detta? :-k

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
1031474
April 10, 2006 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du tänker göra de samma dag så är det bra ifall du lägger typ 8 timmar imellan de två. Personligen skulle jag styrketrännat först sen joggat. Glöm inte att äta innan och efter.

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
1031477
April 10, 2006 - 3:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Kör på, det är bara om man är överseriös som man inte vill styrketräna och konditionsträna samtidigt. Men som CasO säger ska du se till att käka tillräckligt.

Jogga /Cykla till gymet, det funkar skitbra.

cHeNg_Ho
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1122
1031478
April 10, 2006 - 4:00 pm
sp_Permalink sp_Print

HELIX wrote: Jogga /Cykla till gymet, det funkar skitbra.

Japp, och då är du uppvärmd och allt! 🙂

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
1031479
April 10, 2006 - 4:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså det hela borde baseras på vad du är ute efter. Dvs varför trännar du?

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1031486
April 10, 2006 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har sprungit precis innan gympassen några gånger. Då har jag inte orkat gymma speciellt hårt. 🙂

Combat
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
1031488
April 10, 2006 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad hette det? jahaa.. ja jag brukar också träna.. brukar gå mellan kylskåpet å datorn.. ibland tillåmed till skethuset.. 🙄

a01marev
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 287
1031538
April 10, 2006 - 7:54 pm
sp_Permalink sp_Print

muskler behöver vila för att kunna växa, så beroende på hur långt du springer så är det inte att rekommendera att springa en längre sträcka för att sedan träna lår/vader etc. Men det du kan göra är att de gånger du springer så kan du ju träna armar/axlar/rygg tex.

Jerry
Member
Medlem
1031738
April 11, 2006 - 2:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle bara träna för att hålla mig i allmän trim och förebygga framtida problem. Ungefär så... Egentligen kanske det vore trevligt att bygga på armarna lite, men det är högst sekundärt.

Ja, jag skulle nog inte satsa mycket styrketräning på benen under de passen.

Hypno Toad
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 694
1031742
April 11, 2006 - 2:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Man kan ha tex jogging eller cykling som uppvärmning till styrke träning, men att träna båda samtidigt är inte smart om det inte ät väldigt lätt och man inte satsar.

Vill du bara vara i bra fysik kondition rekomenderar jag itne att du ska gymma, då det bara ger muskler, utan ist jogga, cykla, simma är väldigt bra för hela kroppen osv. Cykla eller spring också ofta till jobbet eller liknande om ni kan, billigare, gratis träning som tar väldigt lite tid, och så är det svårare att fuska med det.

Glöm heller inte att äta direkt efter, och före, samt inge stretcning (hur stavas det?).

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
1031743
April 11, 2006 - 2:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför ingen stretching?

Hypno Toad
Kommer du hit ofta?
Medlem
1031751
April 11, 2006 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

varför ska man dra isär musklerna? Det är bara nån dum myt som nån idiot kommit på. Visst en del blir vigare av det, men till vilket pris? Det finns en ny "typ" av stretchning som går ut på att VÄLDIGT lätt vagga fram och tillbaka, ska inte det kännas, ca 8-12gr, och man ska INTE göra det i samband med träning(!). om man behöver bli vigare eller är en sån person som behöver stretcha för av olika orsaker (ganska ovanligt).

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
1031755
April 11, 2006 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

hypno toad wrote: varför ska man dra isär musklerna? Det är bara nån dum myt som nån idiot kommit på. Visst en del blir vigare av det, men till vilket pris? Det finns en ny "typ" av stretchning som går ut på att VÄLDIGT lätt vagga fram och tillbaka, ska inte det kännas, ca 8-12gr, och man ska INTE göra det i samband med träning(!). om man behöver bli vigare eller är en sån person som behöver stretcha för av olika orsaker (ganska ovanligt).

träna hårt och stretcha inte och känn dagen därpå hur det smärtar. Träna sen hårt igen nån dag senare och stretcha. Det känns som om du blivit helad av något magiskt. wink

Hypno Toad
Kommer du hit ofta?
Medlem
1031768
April 11, 2006 - 4:04 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har typ tränat hårt i 5år och ALDRIG strechat regelbundet, märker INGEn skillnad när jag gör det.

Finns inget undersökning för klassisk stretchning, bara mot. Det var ingen diskusion.

Helix
Member
Medlem
Forum Posts: 4867
1031769
April 11, 2006 - 4:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Vitamin-C wrote: träna hårt och stretcha inte och känn dagen därpå hur det smärtar. Träna sen hårt igen nån dag senare och stretcha. Det känns som om du blivit helad av något magiskt. wink

Den smärtan är skön 😀 Det är väl den enda bra smärtan jag kan koma att tänka på.

Jerry
Member
Medlem
1031832
April 11, 2006 - 8:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Lite jobbigt att springa med värkande vader bara, så jag stretchar.

cHeNg_Ho
Kommer du hit ofta?
Medlem
1031835
April 11, 2006 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

hypno toad wrote: jag har typ tränat hårt i 5år och ALDRIG strechat regelbundet, märker INGEn skillnad när jag gör det.

Finns inget undersökning för klassisk stretchning, bara mot. Det var ingen diskusion.

Varför har alla "personliga tränare" och min pappa som har medalj i styrkelyftning sagt till mig att man ska stretcha? 😕
Vad grundar du din teori på? Något du själv tycker känns bäst?

Hypno Toad
Kommer du hit ofta?
Medlem
1031845
April 11, 2006 - 9:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Teori? Det är dom som har en teori. Det finns ingen seriös studie för klassisk stretchning, bara mot.

Titta tex på hur "instatta" alla data lärare är i datorer 😛 bara för att dom har en utbildning betyder inte det att dom har upp to date material (många av sakerna är över 30år gammla dom lär sig), efter som dom har lärare som kanske lärde sig gammla saker på den tiden. Han kanske hade varit bättre om han inte stretchat, desutom vad är medaljen i, det var ett ganska luddigt svar 😛 kan liga gärna vara i skol mästerskapen 😛

cHeNg_Ho
Kommer du hit ofta?
Medlem
1031858
April 11, 2006 - 9:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker bara att det är lite konstigt om stretching inte är bra, med tankte på att alla tränare säger det?
Dom om nån borde väl veta? 😕

Visst, jag kan ha fel. Är det någon annan här som har en åsikt?
Kanske inte är riktigt rätt forum kanske.. 😀

Tallji
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 277
1031869
April 11, 2006 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Det beror helt och hållet på vad du ska träna, jag tränar nu oftast 2 ggr om dagen, gymmet och kondition. de dagarna ja inte kör dubbelträning på är 2-3 ggr i veckan då ja tränar taekwondo.

Men iaf, så länge du känner att du vill uppnå nått, känner att kroppen funkar fint och du inte blir alltför stressad är det okej att köra 2 ggr per dag.. men ett tips är att inte köra ex benen på gymmet sen löpning, det ger bara mindre effekt på benen.

Ja kör detta schema nu
Måndag: Taekwondo
Tisdag: gym - biceps- på tidig eftermiddag och löpning/joggning mot kvällen
Onsdag: Gym - hela ryggen - På eftermiddagen och löpning/joggning mot kvällen
Torsdag: Taekwondo
Fredag: gym - Bröst + triceps, joggning på kvällen om jag inte umgås med vänner
Lördag: gym - Mage och axlar , joggning på kvällen om ja inte umgås med vänner
Söndag: Vilo/ätardag
Jag tränar inte underkroppen på gym då taekwondo ger mig all den styrka ja behöver.

detta schema funkar alldeles utmärkt för mig, har kört detta i cirka ett år och min kropp mår perfekt! speciellt joggningturerna, man glömmer lätt motionen, = taskig blodförsel = mindre syre = prestera mindre.

Som alla andra säger här, glöm inte att äta mycket protein och kolhydrater, vill du få snabbare muskelmassa efter gymmen köp proteindrinkar. det är en ENORM skillnad, ersätt det dock aldrig med en ordinarie måltid!

Kör ut på muskeln när du tränar den, muskeln blir aldrig starkare om du inte får ut maximal trötthet i den.

Lite tips på traven! träna på och ta det lungt ibörjan! kroppen måste vänjas, annars blir den lätt överangsträngd. Stretching är ja lite dålig på men kör lite snabbt stora muskler ja använt för att minska träningsverken dagen efter 😛 😛 .

Kort sagt: Kör så länge du känner det funkar och glöm för helvete inte mat! tonvis med mat 😛

http://WWW.Matlocks.net
Oerhört bra band för alla som gillar rock! verkligen värt att lyssna på!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 371
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL