July 13, 2004
Nu är det så att jag och polare hade tänkt att börja gymma lite. Tyvär så vet jag inte vad som finns med det lär väll va allt det där basic grejerna.
Det jag skulle vilja veta från er är hur man ska göra för att det ska bi så bra som möjligt. Varför jag tränar är för att bygga lite muskler och inte bli av med fett etc. Ok, tebax till frågan:
Vilket "verktyg" ska man börja med typ. Ska man typ börja med hantlar och sen vidare till "ben träning"?
BTW:Jag har typ aldrig gymmar seriöst i hela mitt liv!!!
EDIT: Skriv gärna det som en lista med hur många/länge man kör med varje grej :roll:.
November 22, 2001
Skaffa gymkort på nå't ställe där du kan få träna med en instruktör.
Alternativt om du känner någon som gymmar irl som kan visa dig.
Så att du lär dig göra rörelserna rätt från början o inte skadar dig.
Efter det så är det bara att pussla ihop något program som du tycker är lämpligt.
[edit] Jag menar naturligtvis att köra med instruktören 1-2 gånger bara föt att visa, inte att du ska lägga enorma summor på en personlig tränare 🙂
[/edit]
Varför inte börja med att skotta snö åt grannarna..Sen ut i skogen med yxa och "palla" julgranar för försäljning..
Både träning och svartpengar i en smäll..
😉
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 15, 2002
Beror lite på vad det finns för grejor på stället. Jag skulle rekommendera dig att inte köra hela kroppen på ett pass då det tar väldigt lång tid. Sen så bör man köra klart varje muskelgrupp innan man börjar med en annan anser jag, så att det blir så att man håller på o flänger runt. Att lägga upp ett träningsschema i början är inte dumt. Är du osäker så tveka inte att prata med en instruktör. Sen så är det naturligtvis olika för var och en vilka övningar som man tycker fungerar bra och ger bäst resultat. Det skadar inte att variera sig ibland. Tänk på att rätt kost är en viktig del. Snabba kolhydrater efter träningen skadar inte och sen så ska man försöka få i sig mycket protein. Hur många reps man bör köra är också ganska individuellt och beror på vad man vill uppnå, men vill man bygga muskler så skulle jag satsa på relativt få reps men mycket vikt 4*6 t.ex. Kan dock vara bra att köra lite fler i början och inte ta i för mycket så att man skadar sig.
January 5, 2002
http://www.exrx.net/Lists/Work.....tMenu.html
Läs och begrunda. Jag antar att du kan engelska.
Den jag kör; bröst/axlar/triceps en dag och rygg/mage/ben/biceps nästa dag, är rätt lik den här: http://www.exrx.net/Workouts/W.....ut2PP.html
http://www.exrx.net/Lists/Directory.html
Där finns en lista på olika grejer du kan göra.
December 31, 2001
Det bästa du kan göra är väll att köra högst 2 muskelgrupper om dagen då detta brukar resultera i ca 1 tim träningspass. Kör så mycket basövningar du kan.
Kör du tunga och få reps ca 4-6 st så ökar din styrka.
Kör du lätta reps ca 15-20 st så ökar muskelns uthållighet och du får avlånga muskler och du bränner även underhudsfett på detta sätt.
När du tränar mage, tänk på 2 saker, hur vill du att din mage ska seut ? Vill du ha en så kallad tvättbräda som då oftast är resultat av lätta men många reps eller vill du ha en stark mage som då resulterar i en mage som ser ut som en ölmage nästan 🙂 Då förstår du själv att för att få den sistnämnda så är det tungt som gäller.
Ät mycket mat, skippa de där torra mackorna och ät mat, småät hela tiden ( mackor kan passa enbart då )
Protein,kreatin och diverse andra preparat behöver du inte börja med nu på långa vägar.
Ser många idioter på gymmet som gått där i 1 vecka och redan börjat med det, slöseri med pengar säger jag bara. Få upp en bra bas och när du börjar lyfta lite tyngre grejjer så kan du ta tillskott för då behöver du det verkligen eftersom du förmodligen kör vädligt intensiva pass.
Stå heller inte och vila för länge mellan de olika sett du kör, kör du med en polare så avlöser ni varandra så inget slappande för det resulterar i sämmre träning. Ser för ofta folk som står och pratar med varandra, enormt iriterande.
Har du frågor är det bara att fråga.
May 3, 2004
Ja eftersom detta forum nekade min request om en träningsdel så hänvisar jag dig till:
Kolozzeum, lite nybörjarbetonat forum...trevlig stämning http://www.kolozzeum.com/kolozzeum
Exhalemag, lite högre nivå, fler proffs...helt okej stämning oxå http://www.exhalemag.com/forum/
Bodymass.org, högre nivå, mer öppenhet för att knapra... http://www.bodymass.org/forum/
October 24, 2002
Såhär körde jag på ett ungefär.
Körde igenom en massor av olika övningar, testade mig fram. Körde aldrig ut mig helt, utan bara överbelasta och körde inte till "failure". När jag sedan kört så i något mer än en månad började jag köra supertungt på armar, bröst, ben och latsen. För att sedan börja köra tungt på axlar och korsryggen efter ytterligare ett tag. Eller nja, inte exakt så, men var vara fall tänkt så :p
Kör du så, så minskar risken för att du skadar dig. Kör väldigt strikt i början, kör alltid strikt när du tränar korsryggen.
Förslagsvis kan du köra:
Axlar/vader
Triceps/bröst
Ben/underarmar/mage
Biceps/rygg
Dvs du tränar fyra dagar i veckan, delar upp muskelgrupperna.
Försök hålla dig så mycket som möjligt till lösa vikter, undvik maskiner så mycket du kan. Även om du kanske inte tycker det är så kul med ben, så träna dem ändå. Desto fler muskler som överbelastas desto mer testosteron utsöndras i blodet, dvs du växer mer.
När det gäller mat så se till dig att få i dig mat så ofta som möjligt, mycket protein. Ha det som riktlinje, tänk på att det är bättre att dela upp en stor portion och äta många små portioner.
Dag 1 - Bröst/triceps
Hantelpress 3 set
Bänkpress 4 set
Dips 3 set
Pushdowns med en arm 4 set
Pushdowns bakom ryggen 3 set
Dag 2 - Biceps/rygg
Latsdrag 3 set
Hantelrodd 3 set
kabelrodd 3 set
Marklyft 3 set
Hantelcurl 4 set
Kabelcurl 3 set
Hammercurl 3 set
Dag 3 - Axlar/Vader
Axelpress 3 set
Hantellyft framifrån 3 set
Bakreaxlar i maskin 3 set
Vadpress 4 set
Vadpress i benpressmaskinen 3 set
Dag 4 - Ben/mage/underarmar
Knäböj 3 set
Benpress 3 set
Benspark 3 set
Bencurl 4 set
Crunches 4 set
Handledscurl 4 set
Så ser mitt schema ut, funkat kanon för mig. Hur du utför alla övningar kan du hitta här: http://www.ast-ss.se/styrke_tr.....uktion.asp
July 27, 2002
snyde wrote: Det var väl jävligt onödigt, Callister?
Ja det var det. Men jag trodde ju jag gjorde rätt.
Första dagen kändes det inget, sedan fick jag ont efter en vecka ungefär. Men det har väl lugnat sig lite nu, kmr aldrig försvinna dock.. Men för 1-2 år sen, fyfan va jag hade ont
January 5, 2002
Callister wrote: Ja det var det. Men jag trodde ju jag gjorde rätt.
Första dagen kändes det inget, sedan fick jag ont efter en vecka ungefär. Men det har väl lugnat sig lite nu, kmr aldrig försvinna dock.. Men för 1-2 år sen, fyfan va jag hade ont
Hur lyckades du med det? Vad gjorde du för övningar?
January 5, 2002
Deuterium wrote:
Dag 1 - Bröst/triceps
Hantelpress 3 set
Bänkpress 4 set
Hantelpress och bänkpress som enda bröstövningar? Dessa använder dessutom exakt samma rörelse, förutom att hantelpressen är bättre på så sätt att den belastar de stabiliserande musklerna mer. Nej, jag tycker att du borde lägga på flys och snedbänk på det där.
June 23, 2002
Callister wrote: En instruktör ska du ha som visar hur du gör med allt. Där kan du passa på att fråga andra allmäna frågor. Men skippa inte instruktören! Man kan seriöst skada sig rejält.. jag skadade ryggen för 3 år sen - för livet. 🙂
Är det inte lite för tidigt att börja gymma som 13åring? 🙄
January 12, 2004
Callister wrote: 14-år.. Nee det är det inte, hade fixat kontrakt med gymet o så.. hur jag lyckades: njae, har inte varit hos nån ryggläkare men har varit hos sjukgymnast.. det är någon form av kronisk överbelastning
*asg*
Jag var lika klantig i samma ålder. :bgrin:
Lyfte 150 kg i marklyft med raka ben, det small till utav bara h-vete i ryggen.
Fick veta ett par år senare att det troligen var en bit av muskeln som brast.
July 27, 2002
obelix wrote: [quote=Callister]14-år.. Nee det är det inte, hade fixat kontrakt med gymet o så.. hur jag lyckades: njae, har inte varit hos nån ryggläkare men har varit hos sjukgymnast.. det är någon form av kronisk överbelastning
*asg*
Jag var lika klantig i samma ålder. :bgrin:
Lyfte 150 kg i marklyft med raka ben, det small till utav bara h-vete i ryggen.
Fick veta ett par år senare att det troligen var en bit av muskeln som brast.
Well jag kanske kollar upp det nångång.. men jag tog helt enkelt mer än vad jag klarade av.. biceps orkade inte hålla upp och allting laddes på ryggen.. 😀
October 24, 2002
snyde wrote: [quote=Deuterium] Dag 1 - Bröst/triceps
Hantelpress 3 set
Bänkpress 4 set
Hantelpress och bänkpress som enda bröstövningar? Dessa använder dessutom exakt samma rörelse, förutom att hantelpressen är bättre på så sätt att den belastar de stabiliserande musklerna mer. Nej, jag tycker att du borde lägga på flys och snedbänk på det där.
Kör dips väldigt brett, så tar på bröst också.
2 Guest(s)