January 17, 2002
Nu är det så att jag aktivt börjat träna, men jag vet absolut inget om vad man ska äta, förutom att man ska äta mycket proteiner etc.
Så jag tar tillfället i akt och frågar er!
Kan ni nämna vad man ska äta/dricka för att få i sig allt man behöver? Frukost lunch middag. Jag tänkte mig en rätt strikt kost och ett strikt träningsprogram för att få mig i form.
Det här handlar både om att träna bort fläsket och att bygga upp muskler, så gärna inget som motverkar förintelsen av fettet 😛
February 21, 2004
http://www.pauluns.se/pauluns.asp Där har du en massa info om kosttilskott och träningslära, har inte paulun svar på det man vill undrar är det inte värt att veta
December 31, 2001
För att bränna fett så är igentligen inte gym ett bra sätt om du samtidigt vill bli starkare.
Men du kan ju alltid öka i massa i början genom att köra hårda pass bara för att öka i styrka, du kommer säkerligen inte se "smalare" ut genom detta men sen när du uppnår det du vill så kan du börja deffa och på så sätt få bort en del fett.
Edit: Whey 80-100 är väldigt bra om du ska ha protein.
March 4, 2003
Balor wrote: Linser innehåller mycket protein.
Inte fullvärdigt. Naturligt är ägg det bästa, skippa dock animaliskt fett, eller helst allt fett när du äter ägg, för att undvika kolesterolet.
Skippa allt vad flingor heter, det enda som kanske kan duga är AllBran Plus.
Ha alltid en bra proteinkälla till varje mellanmål/måltid.
Glöm inte fettet. Rätt fett i rätt mängder är nyttigt.
Beroende på hur seriöst du tränar, och kanske om du har långt hem från gymmet, köp en gainer. Endast proteinpulver efter träningen ger mycket mindre effekt.
Orkar inte skriva mer.
January 22, 2003
Om du vill bli av med fettet så borde du inte äta ägg, protein tillskott eller kesella är mycket bättre protein källor.
Det är även i stort sett fysiskt omöjligt att tappa fett och samtidigt bygga muskler eftersom att fett förbränning kräver ett kalori underskott och muskelbyggande kräver ett litet överskott.
Välj det som är viktigast till att börja med och sattsa på det istället för att få ett mediokert resultat pågrund av att du försöker med båda samtidigt.
EDIT:
Om fettförbränning, kolla andra inlägget.
Artikel om fettförbränning
January 22, 2003
Pingen wrote: [quote=Balor]Linser innehåller mycket protein.
Inte fullvärdigt. Naturligt är ägg det bästa, skippa dock animaliskt fett, eller helst allt fett när du äter ägg, för att undvika kolesterolet.
Skippa allt vad flingor heter, det enda som kanske kan duga är AllBran Plus.
Ha alltid en bra proteinkälla till varje mellanmål/måltid.
Glöm inte fettet. Rätt fett i rätt mängder är nyttigt.
Beroende på hur seriöst du tränar, och kanske om du har långt hem från gymmet, köp en gainer. Endast proteinpulver efter träningen ger mycket mindre effekt.
Orkar inte skriva mer.
Linser innehåller fullvärdigt protein, det är ett av dom få vegitabiliska livsmedel som faktiskt gör det.
March 18, 2003
CoLiC, prioritera antingen fettförbränning eller muskelbyggande. Det går i princip inte att köra båda samtidigt eftersom (som någon redan sagt) för att bygga muskler så måste man ligga på energiöverskott och när man ligger på energiöverskott så går man upp i vikt.
Ett tips vore att köpa proteinpulver samt att börja räkna kalorier i all mat du äter. Får du inte i dig tillräckligt med protein så bryter du ner musklerna.
En tumregel är att få i sig 2 gram protein / kg kroppsvikt.
May 10, 2005
Och sen ska du undvika kolhydrater och därmed inte äta godis, vitt bröd mm. Undvik feta såser. Ät pasta, potatis, ris, mycket grönt. 🙂
Ät ofta (var 3e timme kanske), många måltider, lagom lite/mycket, så får du igång fettförbränningen och har lagom med energi hela tiden.
Sen vet jag inte vad du tränar men jag tror inte man bränner så mycket fett vid styrketräning.
Ersätt snacks med bönor. Mmm... (kidney/vita) 😛
July 27, 2002
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/
Välkommen att fråga saker på ICQ Colic!
// En som har gått ner 42 kg samt studerat kost- och näringslära privat i två år. 🙂
January 22, 2003
Pingen wrote: NES_Boy: Har linser också ett biologiskt värde på 100? Missat det isf.
Vad jag har förstått innebär fullvärdigt protein att det innehåller alla typer av protein vilket dom flesta produkter från växtriket inte gör.
Kan dock ha fel.
HomeBurneR wrote: Ska du bygga muskler så ska du absolut INTE undvika kolhydrater, då får nämligen inte musklerna någon "mat".
Självklart ska man inte sluta äta kolhydrater, speciellt inte om man vill bygga, men ett underkott på kolhydrater gör mindre skada än ett underskott på protein (Om man måste prioritera det ena) eftersom att musklerna inte behöver kolhydrater för att fungera, dom behöver energi (Kolisar, protein och fett) och det spelar ingen roll varifrån det kommer.
Att minska på protein däremot skulle vara dumt då det är proteinet som används för att bygga upp musklerna igen efter träning.
March 18, 2003
Nja, kolhydraterna är i princip lika viktiga som proteinet skulle jag vilja säga och efter ett träningspass är det nästan värdelöst att äta bara protein för att uppnå optimal muskelreparation, det är värt att tänka på! Jag trodde helt annorlunda förut men tänk vad man kan lära sig genom att läsa 🙂
October 18, 2004
March 4, 2003
Fruktsocker är inte heller någon höjdare. Finns egentligen inget tillfälle då det passar in att få i sig. Å andra sidan innehåller frukt o grönt massor med andra nyttigheter, så det går på ett ut.
Enda gången man skall ha i sig "socker" eller kolhydrater med högt GI, är direkt efter träningen tillsammans med vassleprotein och tillräckligt med vatten.
3 Guest(s)