Trätrall|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Trätrall
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
1195831
June 24, 2008 - 4:20 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: Well, jobbat jobbar..
Jag gör det inte för manligheten skulle vara om det skulle bli snyggare och billigare.

Kruxet är att jag inte vill ha den helt vanliga impregnerade trallen som är lite smågrön. Har dock hittat en annan trall som är lite snyggare på byggmax och kostar 16kr/m, sen tillkommer det ju lite mer trä av något slag som ska ligga under skiten så man får ihop det. Skruv och diverse fixar man ju från snickarna på jobbet. Funderade på Beijer först med snickarnas rabatt men Beijer är så pass dyrt ändå så det lönar sig inte för min del.

Typ vanlig grantrall och behandla med olja/bets då? Fast då blir det ju till att behandla mest varje vår i såna fall, beror iofs hur balkongen ser ut och hur pass mycket solen kommer åt golvet. (Fördelen med impregnerat är givetvis att det är tämligen underhållsfritt.)
Angående själva "ramen" under så kan du använda "spillbitar" av trallen, dvs köp några meter extra. Beror ju iofs på hur du nu tänkt göra, trallplattor eller ett helt golv och underlaget, slätt betonggolv? (Personligen tycker jag "helt golv" är snyggare och bättre.)

Manligt och manligt, jag gör oftast saker själv p.g.a prisbild och för att jag tycker det är kul att snickra och veta att jag själv åstadkommit något, att det sen oftast blir snyggare är iofs också en faktor.

*Edit*
Bodde i 08-området va?
Hittade "IMPREGNERAD TRALL 22X95mm 9,75KR/LPM" hos Palms Byggvaror på Tyresö, kanske kan vara något ifall du nu får för dej att använda "grön" trall.
😉
Köpa obehandlat? Tänk då på att det är gran du skall använda. (För att slippa furans kåda under fötter och strumpor.)

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

tigersaid
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 59
1196134
June 26, 2008 - 2:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjena!

För dig Marcus.

*Du behöver 71,5st lpm Trall. Då utan något mellanrum mellan trallen. Trall Dimension (22x95)

*Du behöver ett paket rostfritt skruv. (Paketet inehåller 250st)

Kostnad:
ca: 490-510kr för Trallen.
ca: 100kr för ett skruvpaket.

OBS! Det är Klyv NTR/AB på Trallen. Trall ovan mark helt enkelt, som är mycket utsatt för vind och väder eller kondens.

För er andra som vill göra kan ta hjälp av min snabba ekvation nedan.
Jag har kollat den 1gång om det stämde och det gjorde det som jag fick till det iallafall

1 kvm Trall behövs (Gäller cc60 skruvning):

ca: 10,5, avrundning till 11 lpm Trall.
Avrundat till 39 skruv - rostfritt.

(Priser)

Billigast som privatperson:

Trall: 7 kr/lpm
Skruv: 100 kr/pack på 250st lösa.

Mängdsummering:
(Din-Kvadrat-Area) x 11 = Mängden trall.
(Din-Kvadrat-Area) x 39 = Mängden skruv.

Prissummering:

(Din-Uträknade-Mängden-Trall) x 7 = Kostnaden för trallen för din area.

(Din-Uträknade-Mängden-Av-Skruv) / 250 = Mängden paket x (priset för paket, 100kr) = Kostnaden för skruvarna du behöver för hela din area.

------------------------------------------------------

OBS! Det här är ca! men riktigt nära för näst intill så att du får över några tiotal skruv eller några meter trall. Jag har avrundat uppåt något för att det ska vara säkert.

Biji Kurd o Kurdistan!

Mvh Tiger

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1196135
June 26, 2008 - 2:36 pm
sp_Permalink sp_Print

tigersaid wrote: Tjena!

För dig.
Du behöver 71,5st lpm Trall.
Du behöver ett paket rostfritt skruv på 250 skruv i paketet.

Det kommer kosta dig
ca: 490-510kr för Trallen.
ca: 100kr

OBS! Det är Klyv NTR/AB på Trallen.

För er andra som vill göra kan ta hjälp av min snabba ekvation nedan.
Jag har kollat den 1gång om det stämde och det gjorde det som jag fick till det iallafall

1 kvm Trall behövs (Gäller cc60 skruvning):

ca: 10,5, avrundning till 11 lpm Trall.
Avrundat till 39 skruv - rostfritt.

(Priser)

Billigast:

Trall: 7 kr/lpm
Skruv: 100 kr/pack på 250st lösa.

Mängdsummering:
(Din kvadrat area) x 11 = Mängden trall.
(Din kvadrat area) x 39 = Mängden skruv.

Prissummering:

(Mängden trall) x 7 = Kostnaden för trallen för din area.

(Mängden skruv) / 250 = Mängden paket x (priset för paket, 100kr) = Kostnaden för skruvarna du behöver för hela din area.

------------------------------------------------------

OBS! Det här är ca! men riktigt nära för näst intill så att du får över några tiotal skruv eller några meter trall. Jag har avrundat uppåt något för att det ska vara säkert.

Biji Kurd o Kurdistan!

Mvh Tiger

Ehhh, du går någon akademisk gymnasielinje/högskola va?
Skulle vara skoj att se skarvandet av spillbitarna när de sista trallplattorna tillverkas.
😉
Spontana funderingar:
Vad för dimension på trallvirket rör det sej om? Hur mycket spalt mellan trallbrädorna? Sist men inte minst, har du öht hållit i en hammare?

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

tigersaid
Siktar mot toppen
Medlem
1196137
June 26, 2008 - 2:45 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Ehhh, du går någon akademisk gymnasielinje/högskola va?
Skulle vara skoj att se skarvandet av spillbitarna när de sista trallplattorna tillverkas.
😉
Spontana funderingar:
Vad för dimension på trallvirket rör det sej om? Hur mycket spalt mellan trallbrädorna? Sist men inte minst, har du öht hållit i en hammare?

Nu så har jag uppdaterat, mer specificerat.
Jag råka glömma skriva ner det, jag glömde kvar det i huvudet.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1196138
June 26, 2008 - 2:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänker av någon anledning på de nya byggmax reklamerna på tv.

Oj då vad mycket det blev över, men det var ju så billigt.
Jag vet vi bygger en [Insert object].

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1196140
June 26, 2008 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

tigersaid wrote: Nu så har jag uppdaterat, mer specificerat.
Jag råka glömma skriva ner det, jag glömde kvar det i huvudet.

Som jag skrev tidigare, du har inte snickrat mycket va?
Säkert en bra "formel" för snabb överslagsräkning vad det gäller åtgången av materiel.
MEN, det skiter sej lite med den kalkylen.
Att lägga trallbrädorna kloss är lite att utmana ödet, iaf om golvet ligger så att t.ex regn hamnar där. Blir inte vackert i skarvarna då efter några regnskurar. Minst 5mm mellanrum är att rekommendera.
Sen kommer vi till undersidan av trallplattorna.. Hur fäster du ihop de överliggande trallbrädorna? Bara lägger ut dom på balkonggolvet och fäster dom i golvet, eller är det det som den sista halvmetern ska vara till??
😛
Mycket att hålla reda på om man inte pulat på med sånt där tidigare, lätt att glömma av saker.

tigersaid
Siktar mot toppen
Medlem
1196144
June 26, 2008 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Som jag skrev tidigare, du har inte snickrat mycket va?
Säkert en bra "formel" för snabb överslagsräkning vad det gäller åtgången av materiel.
MEN, det skiter sej lite med den kalkylen.
Att lägga trallbrädorna kloss är lite att utmana ödet, iaf om golvet ligger så att t.ex regn hamnar där. Blir inte vackert i skarvarna då efter några regnskurar. Minst 5mm mellanrum är att rekommendera.
Sen kommer vi till undersidan av trallplattorna.. Hur fäster du ihop de överliggande trallbrädorna? Bara lägger ut dom på balkonggolvet och fäster dom i golvet, eller är det det som den sista halvmetern ska vara till??
😛
Mycket att hålla reda på om man inte pulat på med sånt där tidigare, lätt att glömma av saker.

Blir inte vackert i skarvarna då efter några regnskurar.
-----------------
Men han köper bra längd så att han slipper skarva. Det går att köpa upp 3 meters plank som räcker för hans del. Hans max längd var något under 2.8m.

Minst 5mm mellanrum är att rekommendera
-----------------
5mm Är att inte rekommendera enligt mig iallafall.
Springan kommer att bli mycket större nu på sommaren då det är varmt och riktigt soligt. Virket krymper ihop som sagt, just därför.

Hur fäster du ihop de överliggande trallbrädorna? Bara lägger ut dom på balkonggolvet och fäster dom i golvet, eller är det det som den sista halvmetern ska vara till??
-----------------
Jag förstod inte riktigt vad du menade?
Han ska ju lägga trallen på en ram som han bygger med bjälklags avstånden 555mm, cc60 och skruvar trallen rakt in i den, 2st skruv rakt igenom trallen in i varje bjälklag.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
1196157
June 26, 2008 - 4:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Herregud, jag sa ju att jag INTE ville ha vanlig impregnerad trall så tar du det som exempel ändå och dessutom kostar det runt 8kr/m på byggmax som privatperson. Dessutom säljs dom i 3,75-4meters bitar och det går inte riktigt ihop med min balkong då jag inte vill har skarvar och det blir betydligt dyrare. Tror jag räknade ut runt 800-900kr på ByggMax.

Hur som helst blev det golvet från Coop Bygg, blev bra det. Dessutom sparade jag många timmar av min dyrbara tid. 😉
Saknar bara 3st plattor som måste inköpas och sågas till vilket tar sisådär 20min.

Nu har man fått upp utemöblerna och grillen, perfekt.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1196161
June 26, 2008 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: Nu har man fått upp utemöblerna och grillen, perfekt.

Upp till bevis nästa vecka då!

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1196168
June 26, 2008 - 6:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: Upp till bevis nästa vecka då!

NH-grillfest hos macrus? 😀
Alla är bjudna... 😉

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1196174
June 26, 2008 - 7:27 pm
sp_Permalink sp_Print

tigersaid wrote: ****************
Blir inte vackert i skarvarna då efter några regnskurar.
-----------------
Men han köper bra längd så att han slipper skarva. Det går att köpa upp 3 meters plank som räcker för hans del. Hans max längd var något under 2.8m.

Jag menar naturligtvis "skarvarna" som blir mellan de längsgående brädorna, vilket du även ger sken av att ha förstått i ditt nästa svar.

tigersaid wrote:
Minst 5mm mellanrum är att rekommendera
-----------------
5mm Är att inte rekommendera enligt mig iallafall.
Springan kommer att bli mycket större nu på sommaren då det är varmt och riktigt soligt. Virket krymper ihop som sagt, just därför.

Pratar vi tryckimpregnerat kommer det inte att krympa, bara svälla när det blir fuktigt, dvs vattnet har ingenstans att ta vägen och blir således liggandes kvar på trallen som blir "sur" och även med tiden missfärgad. Som sagt var, minst 5 mm mellan brädorna är att rekommendera.

tigersaid wrote:
Hur fäster du ihop de överliggande trallbrädorna? Bara lägger ut dom på balkonggolvet och fäster dom i golvet, eller är det det som den sista halvmetern ska vara till??
-----------------
Jag förstod inte riktigt vad du menade?
Han ska ju lägga trallen på en ram som han bygger med bjälklags avstånden 555mm, cc60 och skruvar trallen rakt in i den, 2st skruv rakt igenom trallen in i varje bjälklag.

Det var virket till ram jag funderade på, du nämnde inget om det i din "arbetsbeskrivning" tidigare.
Nu löste det sej iaf på det lättsammare sättet såg jag, så nu lägger vi ned diskussionen.

macrus wrote: Herregud, jag sa ju att jag INTE ville ha vanlig impregnerad trall så tar du det som exempel ändå och dessutom kostar det runt 8kr/m på byggmax som privatperson. Dessutom säljs dom i 3,75-4meters bitar och det går inte riktigt ihop med min balkong då jag inte vill har skarvar och det blir betydligt dyrare. Tror jag räknade ut runt 800-900kr på ByggMax.

Hur som helst blev det golvet från Coop Bygg, blev bra det. Dessutom sparade jag många timmar av min dyrbara tid.
Saknar bara 3st plattor som måste inköpas och sågas till vilket tar sisådär 20min.

Nu har man fått upp utemöblerna och grillen, perfekt.

Gött, hoppas den blir till nytta i sommar då.
🙂

macrus
Member
Medlem
1196245
June 27, 2008 - 1:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Blev helt klart idag, var tyungen att köpa 3st plattor till och lägga dom idag, vilket jag inte hade tid med igår. Så fick bli till att fixa idag. Är otroligt nöjd med resultatet sett till tiden det tog och vad det kostade.

Balkongen såg ut såhär innan. Ugh..
[Image Can Not Be Found]

Även möblerna och grillen monterad nu.
[Image Can Not Be Found]

En annan vy!
[Image Can Not Be Found]

Oooh, närbild på "trallen"
[Image Can Not Be Found]

Äääh, vi tar ännu en.
[Image Can Not Be Found]

Bonusbild! Grön vy från balkongen. 🙂
[Image Can Not Be Found]

EDIT: Ska såklart vara dynor på stolarna också som ligger inne, samt att det ska bli nån växt där ute på lämpligt ställe så ser det lite trevligare ut.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1196246
June 27, 2008 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad fult det blev!

macrus
Member
Medlem
1196248
June 27, 2008 - 1:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Vad fult det blev!

Passa dig dehman innan jag kommer och lappar på dig med en fänder. 😉

Fear, jag tar privatjetet ner till Eslöv och landar på din mammas huuuuus, jaaao!

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1196249
June 27, 2008 - 1:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Vad fult det blev!

Jovisst! 😉

macrus...när kan du ha NH-grillfest hos dig då? 😀
Gratis öl och käk va....?

macrus
Member
Medlem
1196251
June 27, 2008 - 1:36 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Jovisst! 😉

macrus...när kan du ha NH-grillfest hos dig då? 😀
Gratis öl och käk va....?

När jag har blivit miljonär och tjackat världens fetaste villa? Kan dröja ett tag, men den som väntar på något gott väntar aldrig för....? 😉

bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
1196253
June 27, 2008 - 1:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Va gick materialet på? Hur många kvm?

macrus
Member
Medlem
1196254
June 27, 2008 - 1:41 pm
sp_Permalink sp_Print

bha* wrote: Va gick materialet på? Hur många kvm?

Ungefär 1650kr, är väl en 6.5kvm ungefär.

Du har måtten på min balkong i första inlägget så om du vill räkna ute exakt är det bara räkna med dom. Blev ju några spillbitar på några plattor.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1196261
June 27, 2008 - 3:24 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote:
[Image Can Not Be Found]

EDIT: Ska såklart vara dynor på stolarna också som ligger inne, samt att det ska bli nån växt där ute på lämpligt ställe så ser det lite trevligare ut.

Ser inte allt för tokigt ut..
😀

tigersaid
Siktar mot toppen
Medlem
1196269
June 27, 2008 - 4:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad dyrt det blev.
Jag skulle kunnat gjort allt det där för 580:- och då utan några skarvar.

580:- skruv, material.

Men för övrigt var ändå bra. Det blev fint med möblerna. Synd bara med skarvarna och priset.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 323
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL