Trevlig överasskning!|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Trevlig överasskning!
Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 15, 2003 - 10:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Compaq har en tendens att bjuda på lite skojjiga överasskningar då och då, som t ex att din CPU fläkts lager går sönder när datorn är 3 veckor gammal, och att när du sedan skickar in den får en ny fläkt på ca 137db och ett alldeles alldeles nytt trevligt litet problem!!

Nu är det så att tillfort något ska läsas från hårdisken knakar och brakar det, sådär lagomt jobbigt. dessutom är den segare!

Ska ringa och tacka dom emorron!! kan knappt hålla mig inför vetskapen att jag kommer bli ombedd att skicka in dator I G E N ! !

Nu ska dom fan få höra på ett och annat.

Dom har dessutom mage att klistra på en lapp på datorn där det står "du har virus i PC'n".

Dom kollade inte vad det var för virus? min alldeles egen trojan och ett harmlöst litet msn spam programm.

Men det räckte inte. dom nöjde sig inte förrän dom hade ringt upp ända till spanien för att påpeka att det inte var något fel på min dator alls.

Jag frågar om dom har slagit på datorn, "nej, vi jobbar inte så. har man varit i branschen ett tag så ser man felen vettu ehehe"
MEN SLÅ PÅ DEN DÅ SÅ HÖR DU ATT DEN LÅTER SOM NÅGE FLYGPLAN!!

"....vi ska undersöka saken vidare..." Nu har dom bytt fläkt. till en som låter mer.

Att få datorn förstörd och att sätta in en sämre fläkt tog dom endå bara 2,5 veckor. Inte illa jobbat!

Ska se fram emot att slå dom en pling emorron. Ska bli jätte kul att höra deras förklaring! Än mer reaktionen när dom får veta att jag tänker dra in ARN i det hela. inte första gången dom klantat detta nu...

DUKTIGT förbannad.

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
370496
July 15, 2003 - 10:31 pm
sp_Permalink sp_Print

spring till deras kontor å ge dem på käften 😛

BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
370497
July 15, 2003 - 10:38 pm
sp_Permalink sp_Print

har 2 saker att säga.

1. Compaq det säger väl allt om dem 🙂

2. http://www.svartalistan.com tycker jag du borde fixa in dem där.

Hauk
Member
Medlem
370500
July 15, 2003 - 10:42 pm
sp_Permalink sp_Print

T A C K ! !

ännu en sak jag ska hota med imorgon!

m00pid00
Member
Medlem
Forum Posts: 2866
370504
July 15, 2003 - 10:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför köpte du Compaq från första början?

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
370508
July 15, 2003 - 10:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Beex wrote: Varför köpte du Compaq från första början?

undrar jag cokså :bok:

heimdal
Member
Medlem
Forum Posts: 2779
370522
July 15, 2003 - 11:42 pm
sp_Permalink sp_Print

compaq = 0 kvalite

zyrus
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1444
370537
July 16, 2003 - 1:08 am
sp_Permalink sp_Print

jag har en fujitsu siemens =)

Henrik Andersson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1105
370563
July 16, 2003 - 6:15 am
sp_Permalink sp_Print

Compaq och Fujitsu Siemens är inga bra märken, även om Fujitsu Siemens är 100 ggr bättre än Compaq...

Compaq = 110% Problem

Speldator: Intel Core i7 3770K @ 4,54GHz w/ Corsair Hydro H100, ASUS P8Z77-V Pro, 4x4GB G.Skill Trident 2400 MHz, Gigabyte GeForce GTX 780 Ti 3GB OC, (system)Samsung SSD 840 Series 500GB, 500GB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 + 3TB SATA3 (externa) 320GB +1TB + 1TB + 2TB +2TB (USB3) BenQ G2750 27" + BenQ 24" G2420HDBE
3DMark 2011 Scores

F.d användarnamn: dest

netbeing
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 75
370568
July 16, 2003 - 6:44 am
sp_Permalink sp_Print

Efter att ha arbetat som PC-Tekniker några år så lär man sig vilka märken man bör undvika. Jag har öppnat några Compaq's genom
åren och kikat in i dem, i vissa datorer såg det ut som om någon
lärt sig löda i dem. Alltså reparationer på moderkort som där man
kopplat runt en felaktighet, kanske redan från fabrik men det var
inte riktigt snyggt gjort. Jag har sett sådana lödningar i andra
datorer och på ISA/PCI kort men dom var sällan så dåligt gjorda
som dom jag har observerat i Compaq's maskiner. Samt Compaq
verkar gilla iden med egna speciallösningar på allehanda hårdvara,
så man blir tvungen att ta kontakt med Compaq om man skall
ha den reparerad.

_Crime
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 115
370579
July 16, 2003 - 8:02 am
sp_Permalink sp_Print

Jag förstår att du är duktigt besviken på compaq men jag måste ändå komma till deras försvar.

I mitt yrke kommer jag dagligen i kontakt med HP/CPQ dock så är det produkterna som vänder sig till företag. Deras service/support mot företagssidan är 110%. Vad säger ni om att de skickar en backup från holland på 4 timmar till mig i Malmö via Stockholm.

Tråkigt att deras konsument maskiner och support inte håller samma höga kvalitet som de mer företags inriktade.

The Evil Bug
Medlem
Forum Posts: 124
370581
July 16, 2003 - 8:16 am
sp_Permalink sp_Print

Köper man en färdigbyggd dator, och en Compaq i synnerhet så får man skylla sig själv.
Vårt första hyrköp var en Compaq, den har bara krånglat.

netbeing
Siktar mot toppen
Medlem
370592
July 16, 2003 - 8:34 am
sp_Permalink sp_Print

>Jag förstår att du är duktigt besviken på compaq men jag måste ändå >komma till deras försvar.

>I mitt yrke kommer jag dagligen i kontakt med HP/CPQ dock så är det >produkterna som vänder sig till företag. Deras service/support mot >företagssidan är 110%. Vad säger ni om att de skickar en backup från >holland på 4 timmar till mig i Malmö via Stockholm.

>Tråkigt att deras konsument maskiner och support inte håller samma >höga kvalitet som de mer företags inriktade.

Jag håller med, om det vore så att konsument maskinerna kunde hålla samma (eller i närheten) av den kvalite och support som exempelvis compaq's servers gör. Så skulle dom vara en hård konkurrent till bland annat Fujitsi/Siemens eller Dell. Men den erfarenhet jag har fått av konsumentmaskinerna när det gäller Compaq är inte så bra, dom skulle kunna konkurrera med dom andra "märkes" maskinerna om dom slutade med sina ibland otroligt tillkrånglade lösningar. Supporten skulle kunna jobba närmare med dom som monterar datorerna, vill en kund att datorn skall vara tystare så skall man kunna montera tystare fläktar eller isolering.

PS: Jag såg Compaq's servers på en mässa för något år sedan och till det priset kontra prestanda och support är dom inte helt fel för företag.

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
370597
July 16, 2003 - 8:40 am
sp_Permalink sp_Print

Hauk: Har dom slagit på datorn?
Bucklor på chassit?

Våran "inneboende" har en Qompaq.. hittils har det inte varit några större problem.
Men det är en sak jag funderar över..
Ibland kan hårddisken börja jobba som ett svin helt utan anledning när den bara står där och ser dum ut i windows. 😮
Man måste typ starta om datorn för att den ska sluta jobba. 😡

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
370606
July 16, 2003 - 8:55 am
sp_Permalink sp_Print
[quote=netbeing]>
Så skulle dom vara en hård konkurrent till bland annat Fujitsi/Siemens eller Dell.

Är dell så jäkla märkvärdiga? Hade en kompis som beställde en av de värre maskinerna de hade för lite mer än ett år sen. Efter ett halvår fick han grejerna, allt hade ju hunnit blivit omodernt och inte ens värt halva priset. Han fick ingen ersättning eller någonting.

netbeing
Siktar mot toppen
Medlem
370655
July 16, 2003 - 10:07 am
sp_Permalink sp_Print

Är dell så jäkla märkvärdiga? Hade en kompis som beställde en av de värre maskinerna de hade för lite mer än ett år sen. Efter ett halvår fick han grejerna, allt hade ju hunnit blivit omodernt och inte ens värt halva priset. Han fick ingen ersättning eller någonting.

Nej det var inte det jag påstod heller, Dell försöker göra pengar som alla andra företag. Men om du köper en dator idag monterad, så är den omodern redan innan den lämnar fabrikerna. Kanske hade din vän oturen att köpa dem precis innan en ny våg av nya hårdvarulösningar. Då kan man få sådana effekter att grejerna blir väldigt gamla fort. Men då är man som kund dåligt insatt i ämnet, som exempel blir folk väldigt nogranna när dom skall köpa bil. Dom vill ha rätt prestanda med tanke på familjestorlek osv, men när det gäller datorer så köper man första bästa utan att tänka mer på det. Ser man då på priset mellan en bil och en dator så är ju skillnaden ganska stor. Men att välja en dator är precis lika krångligt som att välja den bil man vill att hela familjen skall kunna använda.

PS: På 90 talet kände sig många lurade, då prestandan fördubblades i stort sett varje halvår eller år nästan utan någon förvarning. Men idag är kanalerna fler och man hör mer nyheter om kommande datorprestanda än vad man gjorde på 90-talet, det var bara "datanördarna" som höll på med sådant på den tiden.

Hauk
Member
Medlem
370680
July 16, 2003 - 10:36 am
sp_Permalink sp_Print

Jag köpte compaq för att jag fick den otroligt billigt och delat på 36 månader.

Datorn har funkat utmärkt annars, ända tills compaq började..."laga".

Ska ringa och gapa när jag vaknat till lite....

Det jag hade tänkt kräva är ganska enkelt:

-Datorn ska bli lagad så att den fungerar precis som när jag köpte den.

-Jag ska ha en rimlig ersättning, lite ram, en HD eller ngt... får la se vad dom erbjuder. "en compaq tshirt och en muffins?"

Dom har slutat med deras special minnen mm, men man vet jue alldrig...

ska skruva upp burken och kolla lite närmare på vad dom har gjort...

m00pid00
Member
Medlem
Forum Posts: 2866
370875
July 16, 2003 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Hauk wrote: Jag köpte compaq för att jag fick den otroligt billigt och delat på 36 månader.

Datorn har funkat utmärkt annars, ända tills compaq började..."laga".

Ska ringa och gapa när jag vaknat till lite....

Det jag hade tänkt kräva är ganska enkelt:

-Datorn ska bli lagad så att den fungerar precis som när jag köpte den.

-Jag ska ha en rimlig ersättning, lite ram, en HD eller ngt... får la se vad dom erbjuder. "en compaq tshirt och en muffins?"

Dom har slutat med deras special minnen mm, men man vet jue alldrig...

ska skruva upp burken och kolla lite närmare på vad dom har gjort...

Akta dig för etiketterna bara, sånadär etiketter som de sätter mellan chassiplåten och själva lådan för att se om nån har varit och rotat i den.

Hauk
Member
Medlem
370880
July 16, 2003 - 3:34 pm
sp_Permalink sp_Print

dom har inga sånna.

Får sätta in vad jag vill i datorn, men om det förstör nånting så får jag inte det på garanti osv osv..

-Gurra-
Medlem
Forum Posts: 115
371222
July 17, 2003 - 12:04 am
sp_Permalink sp_Print

Kan inte förstå varför alla dessa märkesdatorer gillar att krångla så satans mycket, min familj köpte en HP för ett halvår sen och den var då en av de äldsta modellerna men billig för att vara märkesdator (att köpa allt löst +mjukvaran skulle kostat ungefär lika mycket som den gjorde) och det är en HP nu har den blivit ungefär lika snabb som våran förra dator (den låg på hela 200mhz) och tar ca 5-10 min att starta upp.
Ljudet gillar oxå att lägga av när jag lirat cs ett tag. Nu gäller det bara att samla kraft och lämna in saken, men visst är det märkligt om man gämför med min egna hemmabygda dator som har fått i sig mer skit än HPn men ändå går den snabbt dock inte alltför stabilt nu på sommaren då den älskar att överhetta...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 276
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL