Trim till Yamaha DT50|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Trim till Yamaha DT50
whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
sp_UserOfflineSmall Offline
913681
June 29, 2005 - 3:54 pm
sp_Permalink sp_Print

5:e växelkit går på runt 8000:- så hmm frågan är om det är värt det.

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
913729
June 29, 2005 - 5:33 pm
sp_Permalink sp_Print

whak wrote: 5:e växelkit går på runt 8000:- så hmm frågan är om det är värt det.

Lika mycket som moppen 😀

Nej.. definitivt inte värt det 😉

whak
Member
Medlem
913760
June 29, 2005 - 7:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Nomic wrote: [quote=whak]5:e växelkit går på runt 8000:- så hmm frågan är om det är värt det.

Lika mycket som moppen 😀

Nej.. definitivt inte värt det 😉

Tycker du ska köpa en kolfiber ljuddämpare.
Visst kanske inte ger så mycket effekt, men oerhört snyggt + mysigt ljud som attans. På med ett fint öppet luftfilter.

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
913827
June 29, 2005 - 10:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Hatar folk som plockar bort dämparen på sitt orginal avgassystem och tror att den ska gå bättre 🙄 (har ett par småungar här som verkar tro det :P)

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
913916
June 30, 2005 - 10:13 am
sp_Permalink sp_Print

Quarzi wrote: Hatar folk som plockar bort dämparen på sitt orginal avgassystem och tror att den ska gå bättre 🙄 (har ett par småungar här som verkar tro det :P)

humm, vet inte riktigt vad du antyder.. men om du bara tar bort dämparen är de inge skillnad, men tar du bort kröken o rubbet.. hela röret, då ska du se en fet skillnad... 🙂

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
914006
June 30, 2005 - 2:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Det gör inte skillnad i prestanda.. 2 takts motorer behöver ett motstånd.

whak
Member
Medlem
914056
June 30, 2005 - 4:34 pm
sp_Permalink sp_Print

LorD_Kvadd wrote: Det gör inte skillnad i prestanda.. 2 takts motorer behöver ett motstånd.

Jo men man kan ju byta till en trimljuddämpare.
Då får man oftast ett goare ljud.

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
914061
June 30, 2005 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Spinnjonte wrote: Sälj moppen och köp en 125:a.....det är mindre olagligt....

tänkte på samma sak, torskar du med timmad moppe blir det väl 2 punkter 1) oreggat fordon 2) olovlig körning
kör du 125:a så har du bromsar som är anpassade för dom farterna på ett annat sätt och dessutom åker du bara på olovlig körning

flexen
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 28
914161
June 30, 2005 - 7:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Nomic wrote: [quote=Quarzi]Hatar folk som plockar bort dämparen på sitt orginal avgassystem och tror att den ska gå bättre 🙄 (har ett par småungar här som verkar tro det :P)

humm, vet inte riktigt vad du antyder.. men om du bara tar bort dämparen är de inge skillnad, men tar du bort kröken o rubbet.. hela röret, då ska du se en fet skillnad... 🙂

Jo ljudnivån lär man ju verkligen höra skillnaden på, dessutom är det knappast särskilt häftigt med en moped som låter som om det vore en något snabbt sen när man får syn på skrotet så går den i gånghastighet. :blink:

Quarzi
Member
Medlem
914215
June 30, 2005 - 11:36 pm
sp_Permalink sp_Print

flexen wrote: [quote=Nomic][quote=Quarzi]Hatar folk som plockar bort dämparen på sitt orginal avgassystem och tror att den ska gå bättre 🙄 (har ett par småungar här som verkar tro det :P)

Jo ljudnivån lär man ju verkligen höra skillnaden på, dessutom är det knappast särskilt häftigt med en moped som låter som om det vore en något snabbt sen när man får syn på skrotet så går den i gånghastighet. :blink:

En som förstått hur det är hemma i mina trakter wink
Själv har jag kvar min push från 1958 som det inte spelar nån roll om man har ljuddämpare eller inte, det låter förfärligt ändå, även fast det är en helt ny "padda" (de gamlingar här på forumet som eventuelt haft push känner nog igen uttrycket ;))

Oven
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 91
914218
June 30, 2005 - 11:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Quarzi wrote: En som förstått hur det är hemma i mina trakter wink
Själv har jag kvar min push från 1958 som det inte spelar nån roll om man har ljuddämpare eller inte, det låter förfärligt ändå, även fast det är en helt ny "padda" (de gamlingar här på forumet som eventuelt haft push känner nog igen uttrycket ;))

Puck Dakota? De låter så kul.

Är det den gamla DT:n med trummbromsar eller den nyare med skivbroms? Är det bara trummbromsar så tycker jag du kan nöja dig med en bättre krök och dreva upp lite, plocka bort strypningen i insugningsplattan.

Quarzi
Member
Medlem
914222
July 1, 2005 - 12:33 am
sp_Permalink sp_Print

Push florida är det.
Med trampor =)

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
914244
July 1, 2005 - 6:14 am
sp_Permalink sp_Print

Hrm puch'ar är roliga. Vissa går som fan om man bara trimmar dom liiite.

Hade en Puch Monza innan, 4växlad och allt. Uppborrad cylle och den gjorde lätt 60. Stark som ett djur var den. Tyvärr så sålde jag och min kompis den efter att det började flyga gnistor ur avgasröret efter att ha pressat lite för mycket i en lång backe 😛

Appropå nostalgi mopeder, Crescent Compakt någon? 😛 Handväxlad? :bgrin:

Jontez
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1645
914306
July 1, 2005 - 10:12 am
sp_Permalink sp_Print

Nomic wrote: [quote=Quarzi]Hatar folk som plockar bort dämparen på sitt orginal avgassystem och tror att den ska gå bättre 🙄 (har ett par småungar här som verkar tro det :P)

Jah de blir skillnad, den går sämre... Det är en 2-takts motor och behöver motstånd... så de bästa du kan göra är att bygga en uträknad pipa till DTn så du får lite varv på motorn...
För övrigt tycker jag att du ska sälja moppen och köpa en nya eller spara pengarna till ett körkort istället kanske? Inte värt att torska när man är 16-17, fast du kanske inte fyllt 16 än?

Quarzi
Member
Medlem
914334
July 1, 2005 - 11:01 am
sp_Permalink sp_Print

LorD_Kvadd wrote: Hrm puch'ar är roliga. Vissa går som fan om man bara trimmar dom liiite.

Hade en Puch Monza innan, 4växlad och allt. Uppborrad cylle och den gjorde lätt 60. Stark som ett djur var den. Tyvärr så sålde jag och min kompis den efter att det började flyga gnistor ur avgasröret efter att ha pressat lite för mycket i en lång backe 😛

Appropå nostalgi mopeder, Crescent Compakt någon? 😛 Handväxlad? :bgrin:

Floridan är handväxlad...

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
914355
July 1, 2005 - 11:45 am
sp_Permalink sp_Print

För alla er som oroar er för att jag ska åka dit... dont worry, be happy, jag bor ute i skogen.... Det finns 2 snutar som kör på hisingen varje dag som är bilpatruller, dom kan man komma undan, sen har ungdomsroteln i torslanda 2 stycken, en endurosnut, och en MC snut.... vilken tur att jag inte bor i Torslanda då... så ingen fara, alla här kör trimmat..... väldigt trimmat.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
914457
July 1, 2005 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Nomic wrote: För alla er som oroar er för att jag ska åka dit... dont worry, be happy, jag bor ute i skogen.... Det finns 2 snutar som kör på hisingen varje dag som är bilpatruller, dom kan man komma undan, sen har ungdomsroteln i torslanda 2 stycken, en endurosnut, och en MC snut.... vilken tur att jag inte bor i Torslanda då... så ingen fara, alla här kör trimmat..... väldigt trimmat.

Haha, jo de flesta brukar tänka så.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
914481
July 1, 2005 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Mopederna nuförtiden är ju "trimmade" från fabrik.. jag har inte sett många som maxar 30 🙂

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
914653
July 1, 2005 - 11:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: Mopederna nuförtiden är ju "trimmade" från fabrik.. jag har inte sett många som maxar 30 🙂

Dra pluggarna, variatorbrickan, wooooosh... 70 knyck utan problem... minst.

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
914655
July 1, 2005 - 11:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: [quote=Nomic]För alla er som oroar er för att jag ska åka dit... dont worry, be happy, jag bor ute i skogen.... Det finns 2 snutar som kör på hisingen varje dag som är bilpatruller, dom kan man komma undan, sen har ungdomsroteln i torslanda 2 stycken, en endurosnut, och en MC snut.... vilken tur att jag inte bor i Torslanda då... så ingen fara, alla här kör trimmat..... väldigt trimmat.

Haha, jo de flesta brukar tänka så.

Men förövrigt är det väl ändå mitt problem? 😉

Eller börjar dehman oroa sig för mig?

:cy:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 96
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL