November 8, 2001
Det är fredagskäll och innan jag slumrar för att inta vilan inför lördagens partaj, satt jag och funderade över...
Antingen så trimmar man datorn så mycket man kan eller så river man ut alla fläktar och kylande tillbehör man har och får en tyst PC. Jag har länge jagat efter den optimala hasigheten, där prestanda och kvalité samverkar på bästa sätt. Jag har installerat den ena 80mm fläkten efter den andra, dock vägrat att borra upp datorchassit för att installera en 120mm fläkt, mest p.g.a. av lättja…
I min jakt på mer poäng i 3Dmark har många dagar och kvällar gått åt. Ominstallationer och omkonfigureringar har varit mitt honnörsord.
Efter en tid gick jag ifrån denna jakt på poäng, och inriktade mig istället på den tysta PCn. Tog bort en massa fläktar och hängde upp hårddisk efter hårddisk, á la Torins lösning. Isolerade chassiet med Mekonomens isolermatta, allt för att tysta oväsendet. Att jag fick en varmare dator gjorde mig inget. Bara så länge den var tyst. Länge gick jag omkring och funderade på att tysta nätaggregatet, lika länge funderade jag på att installera vattenkylning.
Men så kommer den dagen då man inser att man måste köpa nytt grafikkort, ny hårddisk. Och så är man där igen. Hur mycket låter den? Hur snabb är den?
Två frågor som på sätt och vis går stick i stäv med varandra. Antingen tyst, eller snabbt, inte båda två. Bara att välja. Garrh!!! Jag orkar inte mer…
Jag är trött. Trött på all denna hysteri, och jakt efter fler poäng i ”Futuremarks” program. Trött på att riva ur alla fläktar och sänka (o)ljudet. Nu får det vara nog. Jag orkar inte mer. Nu ger jag upp! Var finns mellanläget mellan prestanda och ljudnivå? Dessutom har jag nästan tröttnat på att vecka efter vecka riva ut innanmätet på burken för att installera olika tillbehör eller för att utesluta olika felfaktorer. Allt i strävan efter den perfekta PCn.
Men varför skriver jag då detta? Jo, för att jag mer eller mindre älskar att läsa om alla er som dag efter dag sitter där bakom era datorer och försöker klämma fram fler FPS eller minska oljudet från burken, eller alla er som sitter med en ”blue screen of death” hånades mot er. Varje dag ser jag framemot att läsa nya poster i forumet från personer som har problem med det ena eller det andra. Då, först då kan jag konstatera att jag inte är ensam om mina problem. Men att jag också kan hjälpa dem som behöver. Kanske kan jag vara till hjälp. Men om inte, så får jag i alla fall en läsning som slår alla datortidningar som finns.
July 18, 2002
Ett tips för en snabb OCH tyst dator är väl att köpa ett skåp som ljudisolerar- sådana man använder i ljudstudios osv. De är skitgrymma, och låter nästan ingenting alls! Och jag antar att värmenivån inte är något problem i ett sånt skåp, eftersom det i musik& ljudstudios används rätt snabba datorer... eller? Man slipper ju hålla på och bygga om datorlådan o dyl. :rull:
July 17, 2002
tb3030 wrote: Ett tips för en snabb OCH tyst dator är väl att köpa ett skåp som ljudisolerar- sådana man använder i ljudstudios osv. De är skitgrymma, och låter nästan ingenting alls! Och jag antar att värmenivån inte är något problem i ett sånt skåp, eftersom det i musik& ljudstudios används rätt snabba datorer... eller? Man slipper ju hålla på och bygga om datorlådan o dyl. :rull:
Det är meningen att man ska bygga om lådan... Det är därför det heter case-mod. =)
November 16, 2002
hehe kul skrivet man ska inte va så kräsen vafan går det att spela någelunda så går det ju och vad spelar det för roll om den låter, allt surrande försvinner ju i alla fall i Rammsteins ljuva toner så tänk inte mer på det
låt datorn va ifred ialla fall när det gäller marks poäng och ljudet ifrån fläktar m.m.
.......... 😀
1 Guest(s)