Trisslottovinnares förmögenhet beskattas|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Trisslottovinnares förmögenhet beskattas
Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 998
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 2, 2006 - 4:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Enligt svenska spel så är vinsterna skatefria men Regeringsrätten håller inte med och har beslutat att Skateverket gjorde rätt när man tvingade en man betala skatt på sin vinst (15 000kr/månad i 25 år).
http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....nderType=6
Vad tycker ni ? Är det rätt ? Borde inte Svenska Spel stå för skatten eftersom dom skriver på sina lotter att vinsten är skattefri ? Villseledande marknadsföring någon ?

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
997794
January 2, 2006 - 4:32 pm
sp_Permalink sp_Print

nu har jag inte läst om detta än, men jag har för mig att hade han tagit ut pengarna direkt, så hade väl han sluppit skatt?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
997799
January 2, 2006 - 4:42 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: nu har jag inte läst om detta än, men jag har för mig att hade han tagit ut pengarna direkt, så hade väl han sluppit skatt?

Ja, för att staten ser det som en inkomst nu, vilket jag har full förståelse för.

//Andreas

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
997803
January 2, 2006 - 4:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=obelix]nu har jag inte läst om detta än, men jag har för mig att hade han tagit ut pengarna direkt, så hade väl han sluppit skatt?

Ja, för att staten ser det som en inkomst nu, vilket jag har full förståelse för.

//Andreas

Är inte det brott i "kontrakten" mellan spelaren och Svenska Spel iom att det SvSpel sa att vinsten är skattefri ?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
997812
January 2, 2006 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Redzo wrote: [quote=Delph1][quote=obelix]nu har jag inte läst om detta än, men jag har för mig att hade han tagit ut pengarna direkt, så hade väl han sluppit skatt?

//Andreas

Är inte det brott i "kontrakten" mellan spelaren och Svenska Spel iom att det SvSpel sa att vinsten är skattefri ?

Svenska spel gör fel ja.

//Andreas

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
997818
January 2, 2006 - 5:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Redzo][quote=Delph1][quote=obelix]nu har jag inte läst om detta än, men jag har för mig att hade han tagit ut pengarna direkt, så hade väl han sluppit skatt?

//Andreas

Svenska spel gör fel ja.

//Andreas

Och då måste ju svenska spel stå för det.

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
997821
January 2, 2006 - 5:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Man ser dem skrapa lotter varje dag i TV4 mogon grejen, men inte fan känner jag en kotte som har vunnit mer en 100:- på triss typ.
Känner folk som har vunnit större vinster på bingolotta.

Tror att triss bara är bluff och båg, de anlitar skådisar som skrapar och vinner miljonerna och allt är uppgjort, sen ger du ut 25:- vinter till var tionde lott.

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
997822
January 2, 2006 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

BarateaU wrote: Man ser dem skrapa lotter varje dag i TV4 mogon grejen, men inte fan känner jag en kotte som har vunnit mer en 100:- på triss typ.

Tror att triss bara är bluff och båg, de anlitar skådisar som skrapar och vinner miljonerna och allt är uppgjort, sen ger du ut 25:- vinter till var tionde lott.

OK låt oss inte leta efter konspirationer där dom inte finns. Det finns gott om exempel där "riktiga" människor vunnit, bla en arbetskamrat på mitt jobb cashade in 100 000 papp för 2 år sedan.

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
997823
January 2, 2006 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Redzo wrote: [quote=BarateaU]Man ser dem skrapa lotter varje dag i TV4 mogon grejen, men inte fan känner jag en kotte som har vunnit mer en 100:- på triss typ.

OK låt oss inte leta efter konspirationer där dom inte finns. Det finns gott om exempel där "riktiga" människor vunnit, bla en arbetskamrat på mitt jobb cashade in 100 000 papp för 2 år sedan.

Aldrig tänkt på att han också kanske är skådespelare? The Truman show is real :cy:

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
997824
January 2, 2006 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Mitt svar blir kort och simpelt: Ja.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
997837
January 2, 2006 - 6:34 pm
sp_Permalink sp_Print

äh, har man tur så har man tur.. då kan man få fortsätta ha tur med dom slantarna..

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
997847
January 2, 2006 - 7:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag läste artikeln nu och såg att det var förmögenhetsskatt det gällde, inte inkomstskatt.
Det är ju helt asurt!
Dels är förmögenhetsskatt i sig helt vansinnigt, men att dessutom kräva någon på skatt för pengar han inte har.

Redzo
Kommer du hit ofta?
Medlem
997936
January 2, 2006 - 10:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: [quote=Redzo][quote=BarateaU]Man ser dem skrapa lotter varje dag i TV4 mogon grejen, men inte fan känner jag en kotte som har vunnit mer en 100:- på triss typ.

Aldrig tänkt på att han också kanske är skådespelare? The Truman show is real :cy:

Sök hjälp.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 337
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL