March 31, 2004
February 12, 2002
^Palle wrote: Brad Pitt spelar Troy,är inte det någon Grekisk gud eller nåt ?
Ehh? Brad Pitt spelar acilles.. Troy är ju landet de ska inta,, aldrig undrat var utrycket trojan kommer ifrån? Hästen å det... 🙄
Dock så tror jag inte Bred Pitt, passar som acilles för det känns inte som rätt roll för han,, men imorgon får vi se.. 😀
March 31, 2004
March 31, 2004
January 26, 2003
-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=^Palle]Brad Pitt spelar Troy,är inte det någon Grekisk gud eller nåt ?
Ehh? Brad Pitt spelar acilles.. Troy är ju landet de ska inta,, aldrig undrat var utrycket trojan kommer ifrån? Hästen å det... 🙄
Dock så tror jag inte Bred Pitt, passar som acilles för det känns inte som rätt roll för han,, men imorgon får vi se.. 😀
nejnej 🙂 Troja är staden dom ska inta[/b]
February 12, 2002
Gil_galad wrote: nejnej 🙂 Troja är staden dom ska inta[/b]
"Staden" "landet",, är väl inte egentlgien nått av det,, troja var ett "kungadömme" i turkiet..
Men tycker varken det är fel att kalla det stad eller land,, det är ju inte bara själva staden troja de intar utan grekerna åker ju runt i hela landet/kungadömmet troja å plundrar så att staden troja ska ge med sig när de ser hur kungadömmet lider..
Men filmen handlar nog bara om staden.. Men vi får se..
July 19, 2001
-=*ThE_cRoW*=- wrote:
Du kan verkligen din historia/mytologi du..
Hört talas om utrycket "acilleshäl",, "acilleshär"..
Achilles häl var ju den enda punkten där han var svag.. Hans gud till morsa doppade ju honom i någon flod så att han skulle bli odödlig men hon höll fast honom i hälen..
Edit: Några sekunder för sent svarat av mig 🙂
January 26, 2003
-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=Gil_galad]nejnej 🙂 Troja är staden dom ska inta[/b]
"Staden" "landet",, är väl inte egentlgien nått av det,, troja var ett "kungadömme" i turkiet..
Men tycker varken det är fel att kalla det stad eller land,, det är ju inte bara själva staden troja de intar utan grekerna åker ju runt i hela landet/kungadömmet troja å plundrar så att staden troja ska ge med sig när de ser hur kungadömmet lider..
hm, jag har för mig att det bara är staden som heter troja men jag kan ju ha fel 🙂
January 26, 2003
-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=Gil_galad][quote=DiDi]Hans hälar var väl hans enda svaghet...
nja, tror det bara var hans ena häl. Den som hans morsa höll honom i när hon doppade honom i floden styx så att han skulle bli osårbar
Japp.. Alla är ju inte obildade här.. 😀
hehe man kan väl lite mytologi :bok: 🙂
March 31, 2004
March 11, 2003
-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=Gil_galad]nejnej 🙂 Troja är staden dom ska inta[/b]
Kråkan har rätt. Troja vara en Stads-stat, och likaså Athen. Nationalstaten var inte uppfunnen än.
Skall dock inte se eländet , då jag är helt övertygad om att Hollywood har förstört allt vad ursprungshistorien handlar om.
Styx är förresten floden som gränsar till dödsriket. Själv har jag alltid funderat över varför inte Akilles morsa, Thetis, inte höll honom i håret. Han hade blivit ganska mycket svårare att ha ihjäl då.....:)
September 28, 2003
denstore wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-][quote=Gil_galad]nejnej 🙂 Troja är staden dom ska inta[/b]
Kråkan har rätt. Troja vara en Stads-stat, och likaså Athen. Nationalstaten var inte uppfunnen än.
Skall dock inte se eländet , då jag är helt övertygad om att Hollywood har förstört allt vad ursprungshistorien handlar om.
Styx är förresten floden som gränsar till dödsriket. Själv har jag alltid funderat över varför inte Akilles morsa, Thetis, inte höll honom i håret. Han hade blivit ganska mycket svårare att ha ihjäl då.....:)
var han inte bäbis, så att han inte hade nått hår du vet
2 Guest(s)