Troja !|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Troja !
Zap
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 720
sp_UserOfflineSmall Offline
619102
May 13, 2004 - 1:48 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote:
Styx är förresten floden som gränsar till dödsriket. Själv har jag alltid funderat över varför inte Akilles morsa, Thetis, inte höll honom i håret. Han hade blivit ganska mycket svårare att ha ihjäl då.....:)

Det där har jag funderat över med faktiskt =) Varför vände hon inte bara på ungen och doppade en gång till så att hela han blev täckt =)

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
619120
May 13, 2004 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Styx är förresten floden som gränsar till dödsriket. Själv har jag alltid funderat över varför inte Akilles morsa, Thetis, inte höll honom i håret. Han hade blivit ganska mycket svårare att ha ihjäl då.....:)

Hade ju bara varit och klippt hans hår så hade han dött ju...

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
619133
May 13, 2004 - 2:09 pm
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: [quote=denstore]Styx är förresten floden som gränsar till dödsriket. Själv har jag alltid funderat över varför inte Akilles morsa, Thetis, inte höll honom i håret. Han hade blivit ganska mycket svårare att ha ihjäl då.....:)

Hade ju bara varit och klippt hans hår så hade han dött ju...

Spådomen sade att han antingen skulle dö ung i strid eller få ett långt och lyckligt liv. De nämnde inte frisören....;)

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
619136
May 13, 2004 - 2:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Allmänbildad kille.

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
619144
May 13, 2004 - 2:15 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-][quote=Gil_galad]nejnej 🙂 Troja är staden dom ska inta[/b]

"Staden" "landet",, är väl inte egentlgien nått av det,, troja var ett "kungadömme" i turkiet..
Men tycker varken det är fel att kalla det stad eller land,, det är ju inte bara själva staden troja de intar utan grekerna åker ju runt i hela landet/kungadömmet troja å plundrar så att staden troja ska ge med sig när de ser hur kungadömmet lider..
Men filmen handlar nog bara om staden.. Men vi får se..

Kråkan har rätt. Troja vara en Stads-stat, och likaså Athen. Nationalstaten var inte uppfunnen än.
Skall dock inte se eländet , då jag är helt övertygad om att Hollywood har förstört allt vad ursprungshistorien handlar om.

Styx är förresten floden som gränsar till dödsriket. Själv har jag alltid funderat över varför inte Akilles morsa, Thetis, inte höll honom i håret. Han hade blivit ganska mycket svårare att ha ihjäl då.....:)

Den dumma kärringen kunde ha hoppat i med ungen o blivit Cool hon med ju..=) O då oxå dränkt in hela ungen...=)

danowani
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 114
619145
May 13, 2004 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

visste inte att acciles(hur det nu stavas) va me i troja!!

denstore
Member
Medlem
619147
May 13, 2004 - 2:22 pm
sp_Permalink sp_Print

MULLVADEN wrote:

Den dumma kärringen kunde ha hoppat i med ungen o blivit Cool hon med ju..=) O då oxå dränkt in hela ungen...=)

Meningen kanske är att Styx inte är så där jätterolig att bada i. Inte som ett snabbt dopp i Sularpsbäcken. Styx hindrar ju saker att komma in och ut ur dödsriket. Nog inte helt skojfrisk upplevelse.:)

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
619150
May 13, 2004 - 2:27 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=MULLVADEN]

Meningen kanske är att Styx inte är så där jätterolig att bada i. Inte som ett snabbt dopp i Sularpsbäcken. Styx hindrar ju saker att komma in och ut ur dödsriket. Nog inte helt skojfrisk upplevelse.:)

Ähh.. för att bli odödlig e det nog värt ett dopp... wink

Krozz
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 117
619153
May 13, 2004 - 2:28 pm
sp_Permalink sp_Print

^Palle wrote: Någon som har vart i Heron city ? Nordens största biograf

japp.. jag har varit där några gånger! tycker det är mycket skönare biosallonger mot SF´s, Det är STORT och luftigt på Heron city

denstore
Member
Medlem
619154
May 13, 2004 - 2:30 pm
sp_Permalink sp_Print

MULLVADEN wrote: [quote=denstore][quote=MULLVADEN]

Ähh.. för att bli odödlig e det nog värt ett dopp... wink

Någon gång på fyllan funderade vi på vad som hade hänt om hon hade trätt upp honom på en pinne inför doppet.. Hade blivit en fin homofobi-film.....:D

Etheral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
619168
May 13, 2004 - 2:45 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-][quote=Gil_galad]nejnej 🙂 Troja är staden dom ska inta[/b]

"Staden" "landet",, är väl inte egentlgien nått av det,, troja var ett "kungadömme" i turkiet..
Men tycker varken det är fel att kalla det stad eller land,, det är ju inte bara själva staden troja de intar utan grekerna åker ju runt i hela landet/kungadömmet troja å plundrar så att staden troja ska ge med sig när de ser hur kungadömmet lider..
Men filmen handlar nog bara om staden.. Men vi får se..

Kråkan har rätt. Troja vara en Stads-stat, och likaså Athen. Nationalstaten var inte uppfunnen än.
Skall dock inte se eländet , då jag är helt övertygad om att Hollywood har förstört allt vad ursprungshistorien handlar om.

hm, så du menar att själva staden var ett land också? eller är jag helt ute o cyklar 😕

denstore
Member
Medlem
619170
May 13, 2004 - 2:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Gil_galad wrote: [quote=denstore]Kråkan har rätt. Troja vara en Stads-stat, och likaså Athen. Nationalstaten var inte uppfunnen än.

hm, så du menar att själva staden var ett land också? eller är jag helt ute o cyklar 😕

Stadstater var städer med dess omgivning. Inga fasta gränser till deras grannar alltså.
Folk sade alltså t.ex. att de var Athenare, även om de inte bodde i själva staden. Var gränsen gick för att man skulle räknas som medborgare var dock ej fast.

miloheke
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 828
619179
May 13, 2004 - 2:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Japp, då har man bokat biljetter tills på fredag!
Får hoppas att den är bättre än filmen "Helen of Troy"; en riktigt värdelös rulle med samma tema.

.

p0rky
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 187
619195
May 13, 2004 - 3:22 pm
sp_Permalink sp_Print

filmen är bara löst barserad på Iliaden...

Akatosh
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1970
619196
May 13, 2004 - 3:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Doppningen i Styx: Akilles mor, nereiden och havsgudinnan Thetis kunde inte röra vid floden för det var dödsgudens Hades"egendom".

Troja: Var en stadstat, en stadstat är ett rike i miniatyr, tex Storstockholm med kranskommuner hade varit stadstaten stockholm under antiken (ja, jag vet, under antiken så bodde det på sin höjd en grottman där och spelade golf men det var bara en metafor)

EDIT: spela golf= slå med klubba, metafor= liknelse (alltid retar jag upp nån med dessa förtydliganden 😉 )

Etheral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
619198
May 13, 2004 - 3:24 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Gil_galad][quote=denstore]Kråkan har rätt. Troja vara en Stads-stat, och likaså Athen. Nationalstaten var inte uppfunnen än.

Stadstater var städer med dess omgivning. Inga fasta gränser till deras grannar alltså.
Folk sade alltså t.ex. att de var Athenare, även om de inte bodde i själva staden. Var gränsen gick för att man skulle räknas som medborgare var dock ej fast.

jahaja, då tror jag att jag fattar 🙂

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
619277
May 13, 2004 - 5:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är väl bara vi som var där för 2800 år sedan som verkligen vet.. Eller vad säger du denstore? wink

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
619279
May 13, 2004 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Gil_galad wrote: [quote=DiDi]Hans hälar var väl hans enda svaghet...

nja, tror det bara var hans ena häl. Den som hans morsa höll honom i när hon doppade honom i floden styx så att han skulle bli osårbar

Stämmer förbannat bra.

denstore
Member
Medlem
619283
May 13, 2004 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Det är väl bara vi som var där för 2800 år sedan som verkligen vet.. Eller vad säger du denstore? wink

Jo, här på forumet är det bara jag, Peter@20Ghz och Skiddan som var med. Alla andra dog ju. Tradrövar....;)

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
619293
May 13, 2004 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

^Palle wrote: Någon som har vart i Heron city ? Nordens största biograf

jupps.. bor bara några buss stationer bort så det blir ofta dit man åker

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 19
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL