January 22, 2002
denstore wrote:
Styx är förresten floden som gränsar till dödsriket. Själv har jag alltid funderat över varför inte Akilles morsa, Thetis, inte höll honom i håret. Han hade blivit ganska mycket svårare att ha ihjäl då.....:)
Det där har jag funderat över med faktiskt =) Varför vände hon inte bara på ungen och doppade en gång till så att hela han blev täckt =)
August 20, 2001
denstore wrote: Styx är förresten floden som gränsar till dödsriket. Själv har jag alltid funderat över varför inte Akilles morsa, Thetis, inte höll honom i håret. Han hade blivit ganska mycket svårare att ha ihjäl då.....:)
Hade ju bara varit och klippt hans hår så hade han dött ju...
March 11, 2003
DiDi wrote: [quote=denstore]Styx är förresten floden som gränsar till dödsriket. Själv har jag alltid funderat över varför inte Akilles morsa, Thetis, inte höll honom i håret. Han hade blivit ganska mycket svårare att ha ihjäl då.....:)
Hade ju bara varit och klippt hans hår så hade han dött ju...
Spådomen sade att han antingen skulle dö ung i strid eller få ett långt och lyckligt liv. De nämnde inte frisören....;)
June 17, 2002
denstore wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-][quote=Gil_galad]nejnej 🙂 Troja är staden dom ska inta[/b]
"Staden" "landet",, är väl inte egentlgien nått av det,, troja var ett "kungadömme" i turkiet..
Men tycker varken det är fel att kalla det stad eller land,, det är ju inte bara själva staden troja de intar utan grekerna åker ju runt i hela landet/kungadömmet troja å plundrar så att staden troja ska ge med sig när de ser hur kungadömmet lider..
Men filmen handlar nog bara om staden.. Men vi får se..
Kråkan har rätt. Troja vara en Stads-stat, och likaså Athen. Nationalstaten var inte uppfunnen än.
Skall dock inte se eländet , då jag är helt övertygad om att Hollywood har förstört allt vad ursprungshistorien handlar om.
Styx är förresten floden som gränsar till dödsriket. Själv har jag alltid funderat över varför inte Akilles morsa, Thetis, inte höll honom i håret. Han hade blivit ganska mycket svårare att ha ihjäl då.....:)
Den dumma kärringen kunde ha hoppat i med ungen o blivit Cool hon med ju..=) O då oxå dränkt in hela ungen...=)
March 11, 2003
MULLVADEN wrote:
Den dumma kärringen kunde ha hoppat i med ungen o blivit Cool hon med ju..=) O då oxå dränkt in hela ungen...=)
Meningen kanske är att Styx inte är så där jätterolig att bada i. Inte som ett snabbt dopp i Sularpsbäcken. Styx hindrar ju saker att komma in och ut ur dödsriket. Nog inte helt skojfrisk upplevelse.:)
June 17, 2002
denstore wrote: [quote=MULLVADEN]
Meningen kanske är att Styx inte är så där jätterolig att bada i. Inte som ett snabbt dopp i Sularpsbäcken. Styx hindrar ju saker att komma in och ut ur dödsriket. Nog inte helt skojfrisk upplevelse.:)
Ähh.. för att bli odödlig e det nog värt ett dopp...
March 11, 2003
MULLVADEN wrote: [quote=denstore][quote=MULLVADEN]
Ähh.. för att bli odödlig e det nog värt ett dopp...
Någon gång på fyllan funderade vi på vad som hade hänt om hon hade trätt upp honom på en pinne inför doppet.. Hade blivit en fin homofobi-film.....:D
January 26, 2003
denstore wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-][quote=Gil_galad]nejnej 🙂 Troja är staden dom ska inta[/b]
"Staden" "landet",, är väl inte egentlgien nått av det,, troja var ett "kungadömme" i turkiet..
Men tycker varken det är fel att kalla det stad eller land,, det är ju inte bara själva staden troja de intar utan grekerna åker ju runt i hela landet/kungadömmet troja å plundrar så att staden troja ska ge med sig när de ser hur kungadömmet lider..
Men filmen handlar nog bara om staden.. Men vi får se..
Kråkan har rätt. Troja vara en Stads-stat, och likaså Athen. Nationalstaten var inte uppfunnen än.
Skall dock inte se eländet , då jag är helt övertygad om att Hollywood har förstört allt vad ursprungshistorien handlar om.
hm, så du menar att själva staden var ett land också? eller är jag helt ute o cyklar 😕
March 11, 2003
Gil_galad wrote: [quote=denstore]Kråkan har rätt. Troja vara en Stads-stat, och likaså Athen. Nationalstaten var inte uppfunnen än.
hm, så du menar att själva staden var ett land också? eller är jag helt ute o cyklar 😕
Stadstater var städer med dess omgivning. Inga fasta gränser till deras grannar alltså.
Folk sade alltså t.ex. att de var Athenare, även om de inte bodde i själva staden. Var gränsen gick för att man skulle räknas som medborgare var dock ej fast.
June 30, 2003
December 15, 2003
Doppningen i Styx: Akilles mor, nereiden och havsgudinnan Thetis kunde inte röra vid floden för det var dödsgudens Hades"egendom".
Troja: Var en stadstat, en stadstat är ett rike i miniatyr, tex Storstockholm med kranskommuner hade varit stadstaten stockholm under antiken (ja, jag vet, under antiken så bodde det på sin höjd en grottman där och spelade golf men det var bara en metafor)
EDIT: spela golf= slå med klubba, metafor= liknelse (alltid retar jag upp nån med dessa förtydliganden 😉 )
January 26, 2003
denstore wrote: [quote=Gil_galad][quote=denstore]Kråkan har rätt. Troja vara en Stads-stat, och likaså Athen. Nationalstaten var inte uppfunnen än.
Stadstater var städer med dess omgivning. Inga fasta gränser till deras grannar alltså.
Folk sade alltså t.ex. att de var Athenare, även om de inte bodde i själva staden. Var gränsen gick för att man skulle räknas som medborgare var dock ej fast.
jahaja, då tror jag att jag fattar 🙂
March 11, 2003
-=*ThE_cRoW*=- wrote: Det är väl bara vi som var där för 2800 år sedan som verkligen vet.. Eller vad säger du denstore?
Jo, här på forumet är det bara jag, Peter@20Ghz och Skiddan som var med. Alla andra dog ju. Tradrövar....;)
1 Guest(s)