Trolig öronhinneinflammation, vad kan jag göra?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Trolig öronhinneinflammation, vad kan jag göra?
Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 11, 2007 - 8:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Har helt plötsligt fått väldigt ont i örat och det har svullnat upp, symptom på öronhinneinflammation. Senast jag hade detta så blev jag fruktansvärt dålig, med hög feber, huvet svullnade till en basketboll och jag sov ca 4h på 5 dagar :(. Jag har alltså redan frågat vårdcentralen hur jag skulle gå tillväga. De påstod att det var en vaxpropp 🙄 och jag skulle hälla i lösningsmedel i örat. Idag har det alltså blivit mycket värre. Jag ringde ikväll till kvällsjouren och de ville inte ta emot mig. De hänvisade mig till vårdcentralen som gav mig så dåliga råd.

Nån som kan tipsa hur jag ska kunna sova när jag har så ont, och värre kan det bli. Hur får jag tag på penicillin utan att besöka vårdcentral/läkare, kan man köpa det på gatan :P?

Fattar inte hur man kan betala skatt till sånt här dåligt system. Sjukvård får man tydligen vänta flera dagar på.

/Dani

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1109717
January 11, 2007 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Vill inte vårdcentralen ta emot dig, så åk till akuten... Tyvärr får du väl sitta där i några timmar 🙁

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1109720
January 11, 2007 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Upplever det som att också vårdcentralen i grannbyn kraftigt försämrats som serviceinrättning sedan det privatiserats för något år sedan..
Men jag antar att det är något man får vänja sej vid. Knappt det finns en doktor där numera.
Det är förmodligen bäst och snabbast att uppsöka närmsta akut..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1109721
January 11, 2007 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Alla antibakteriella medel är receptbelagda av en anledning. Helt enkelt för att du inte ska kunna komma över dom hur som helst och därmed kunna bygga upp ett immunsvar mot det. Isf kommer det inte ha någon verkan när du sedan verkligen behöver det.
Ett annat är att vi inte ska få (fler) resistenta stammar av bakterier.

Så vill du ha penicillin så får du se till att verkligen behöva det för annars finns det starka skäl att inte ge ut det. Gnäll inte så förbannat när du inte har all fakta.

//Andreas

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1109723
January 11, 2007 - 8:14 pm
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: Vill inte vårdcentralen ta emot dig, så åk till akuten... Tyvärr får du väl sitta där i några timmar 🙁

det får bli sista utvägen. Får avvakta och se hur dålig jag blir.

/Dani

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
1109730
January 11, 2007 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Dani wrote: [quote=DiDi]Vill inte vårdcentralen ta emot dig, så åk till akuten... Tyvärr får du väl sitta där i några timmar 🙁

det får bli sista utvägen. Får avvakta och se hur dålig jag blir. Alternativt letar upp penicillin, är lite sugen på det.

/Dani

Men snälla, läs vad Delph1 skrev! :cy:
Det är sån mentalitet som kan skapa resistenta bakterier som inte går att bota med penicillin för att folk har använt det för mycket...

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1109734
January 11, 2007 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Gnäll inte så förbannat när du inte har all fakta.
//Andreas

Förstår inte vad du menar och vill därför inte kommentera, men förklara gärna wink

Tackar för upplysningen om penicillin!

Bogus wrote:
Men snälla, läs vad Delph1 skrev! :cy:
Det är sån mentalitet som kan skapa resistenta bakterier som inte går att bota med penicillin för att folk har använt det för mycket...

Jag har släppt den tanken...

/Dani

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
1109744
January 11, 2007 - 8:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Bit ihop, det värsta går över på en vecka, jag brukar få öroninflammation åtminstone en gång om år och hitills har det bara värkt hål i trummhinnan några ggr. Stanna hemma, bädda ner dej och ta det lugnt, ge kroppen en chans att läka sej själv, den är rätt duktig på det.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1109746
January 11, 2007 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Dani wrote: [quote=Delph1]Gnäll inte så förbannat när du inte har all fakta.
//Andreas

Förstår inte vad du menar och vill därför inte kommentera, men förklara gärna wink

Tackar för upplysningen om penicillin!

Kombination av trötthet och folk i allmänhets oförsiktighet med medicin tror jag det var. De flesta verkar inte veta att många mediciner har man ingen aning om hur de verkar, man vet bara att de har effekt och det räcker för att de ska få säljas som läkemedel.

//Andreas

addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
1109962
January 12, 2007 - 3:29 pm
sp_Permalink sp_Print

resistenta bakterier uppkommer om man tycker att man är frisk efter halva kuren penccilin och skiter i att ta resten så ta ALLTID hela kuren även om ni känner er friska och starka, för de bakterier som kan överleva lär sig att handskas med pencillinte och vips så har vi en resistent bakterie mot den pencillinen!
jag höll på att få resistenta bakterier men det var inte för att jag sket i att käka hela kuren snarare att läkarna missbedömde hur stor bakterie stammen verkligen var, efter 3 olika pencillinsorter så lyckades jag bli av med skitet! hade jag inte lyckats hade jag blivit inlagd och kanske dött!

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1110013
January 12, 2007 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

stoppa en skalad vitlöksklyfta i örat. :bok:

Ticker
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 396
1110019
January 12, 2007 - 6:55 pm
sp_Permalink sp_Print

ja varit sjuk sen i söndags, varit borta från jobbet hela veckan..... i Onsdag ringde ajg Husläkaren, fick akut tid 11 (Ringde 8.25) tog blod prov etc. det kallar jag service. nu e jag på förbättrnings vägen. betala bara 140 KR och snart får ja fri kort....

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1110078
January 12, 2007 - 9:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Det var tydligen inflammation i mellanörat jag har fått. Nu har jag fått droppar mot det så hoppas jag blir bra snart och slipper locket i örat. Har ju en väldigt viktig vecka framför mig 🙂

/Dani

Darakir
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
1111084
January 16, 2007 - 10:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Nästa gång du tror att du har öroninflammation, så prova att luta huvudet åt sidan. Känner du att något trögflytande rinner i öronen så kan du vara rätt säker.

Bihåleinflammation känner man igen på den skarpa smärtan man får i ögonbrynen om man lutar sig snabbt framåt.

Om man kan sina symptom, kan man tvinga dumma vårdcentralen att få boka in en tid. 😉

Lycka till med mellanörat!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 89
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL