February 17, 2004
Har helt plötsligt fått väldigt ont i örat och det har svullnat upp, symptom på öronhinneinflammation. Senast jag hade detta så blev jag fruktansvärt dålig, med hög feber, huvet svullnade till en basketboll och jag sov ca 4h på 5 dagar :(. Jag har alltså redan frågat vårdcentralen hur jag skulle gå tillväga. De påstod att det var en vaxpropp 🙄 och jag skulle hälla i lösningsmedel i örat. Idag har det alltså blivit mycket värre. Jag ringde ikväll till kvällsjouren och de ville inte ta emot mig. De hänvisade mig till vårdcentralen som gav mig så dåliga råd.
Nån som kan tipsa hur jag ska kunna sova när jag har så ont, och värre kan det bli. Hur får jag tag på penicillin utan att besöka vårdcentral/läkare, kan man köpa det på gatan :P?
Fattar inte hur man kan betala skatt till sånt här dåligt system. Sjukvård får man tydligen vänta flera dagar på.
/Dani
Upplever det som att också vårdcentralen i grannbyn kraftigt försämrats som serviceinrättning sedan det privatiserats för något år sedan..
Men jag antar att det är något man får vänja sej vid. Knappt det finns en doktor där numera.
Det är förmodligen bäst och snabbast att uppsöka närmsta akut..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
November 27, 2003
Alla antibakteriella medel är receptbelagda av en anledning. Helt enkelt för att du inte ska kunna komma över dom hur som helst och därmed kunna bygga upp ett immunsvar mot det. Isf kommer det inte ha någon verkan när du sedan verkligen behöver det.
Ett annat är att vi inte ska få (fler) resistenta stammar av bakterier.
Så vill du ha penicillin så får du se till att verkligen behöva det för annars finns det starka skäl att inte ge ut det. Gnäll inte så förbannat när du inte har all fakta.
//Andreas
October 16, 2003
Dani wrote: [quote=DiDi]Vill inte vårdcentralen ta emot dig, så åk till akuten... Tyvärr får du väl sitta där i några timmar 🙁
det får bli sista utvägen. Får avvakta och se hur dålig jag blir. Alternativt letar upp penicillin, är lite sugen på det.
/Dani
Men snälla, läs vad Delph1 skrev! :cy:
Det är sån mentalitet som kan skapa resistenta bakterier som inte går att bota med penicillin för att folk har använt det för mycket...
February 17, 2004
Delph1 wrote: Gnäll inte så förbannat när du inte har all fakta.
//Andreas
Förstår inte vad du menar och vill därför inte kommentera, men förklara gärna
Tackar för upplysningen om penicillin!
Bogus wrote:
Men snälla, läs vad Delph1 skrev! :cy:
Det är sån mentalitet som kan skapa resistenta bakterier som inte går att bota med penicillin för att folk har använt det för mycket...
Jag har släppt den tanken...
/Dani
April 18, 2003
Bit ihop, det värsta går över på en vecka, jag brukar få öroninflammation åtminstone en gång om år och hitills har det bara värkt hål i trummhinnan några ggr. Stanna hemma, bädda ner dej och ta det lugnt, ge kroppen en chans att läka sej själv, den är rätt duktig på det.
November 27, 2003
Dani wrote: [quote=Delph1]Gnäll inte så förbannat när du inte har all fakta.
//Andreas
Förstår inte vad du menar och vill därför inte kommentera, men förklara gärna
Tackar för upplysningen om penicillin!
Kombination av trötthet och folk i allmänhets oförsiktighet med medicin tror jag det var. De flesta verkar inte veta att många mediciner har man ingen aning om hur de verkar, man vet bara att de har effekt och det räcker för att de ska få säljas som läkemedel.
//Andreas
June 17, 2005
resistenta bakterier uppkommer om man tycker att man är frisk efter halva kuren penccilin och skiter i att ta resten så ta ALLTID hela kuren även om ni känner er friska och starka, för de bakterier som kan överleva lär sig att handskas med pencillinte och vips så har vi en resistent bakterie mot den pencillinen!
jag höll på att få resistenta bakterier men det var inte för att jag sket i att käka hela kuren snarare att läkarna missbedömde hur stor bakterie stammen verkligen var, efter 3 olika pencillinsorter så lyckades jag bli av med skitet! hade jag inte lyckats hade jag blivit inlagd och kanske dött!
August 9, 2005
Nästa gång du tror att du har öroninflammation, så prova att luta huvudet åt sidan. Känner du att något trögflytande rinner i öronen så kan du vara rätt säker.
Bihåleinflammation känner man igen på den skarpa smärtan man får i ögonbrynen om man lutar sig snabbt framåt.
Om man kan sina symptom, kan man tvinga dumma vårdcentralen att få boka in en tid. 😉
Lycka till med mellanörat!
2 Guest(s)