August 22, 2005
Caesar wrote: Beror väl lite på vad man menar med gud... Jag tror inte att det är så många som tror att det sitter nån gammal gubbe/gumma på ett moln, men det finns ju väldigt många tolkningar... en del som jag nästan skulle kunna hålla med om.
Jag kallar mig kristen, går i kyrkan 2-3 gånger i veckan och håller verkligen med dig om att Gud inte är "nån gammal gubbe/gumma på ett moln".
Spindel wrote: Finns det några troende här på NH? Själv är jag konfimerad men tror ej på Gud, tror på vetenskapen! 🙂
Tror du på Gud? Motivera varför.
Jag ser inte skillnaden mellan att tro på Gud och tro på vetenskapen, jag har fortfarande inte hört något argument som motbevisar Gud eller bibeln. Däremot har jag hört massor med argument för att Gud skulle finnas.
March 20, 2001
Caesar wrote: [quote=Waco][quote=Caesar][quote=Waco]jag tror inte på gud. Gud är skapad av folket och inte tvärt om.
Men om gud är skapad av folket så finns han väl fortfarande?
Inte skapad på det sättet.
Varför inte?
Menar du att sanningen alltid är absolut?
jag tror att folk har börjat tro på gud eftersom dom behövde nått att tro på för att ta sig igenom dagen och när det hände saker som dom bara kunde förklara på ett sätt och det var att det fanns en högre makt.
September 7, 2003
Waco wrote: [quote=Caesar]/.../
jag tror att folk har börjat tro på gud eftersom dom behövde nått att tro på för att ta sig igenom dagen och när det hände saker som dom bara kunde förklara på ett sätt och det var att det fanns en högre makt.
Jag tror inte riktigt att du förstår frågan jag försöker ställa...
Vad definierar ett 'väsens' existens?
Att någon har sett den? Att någon kan röra vid den? Med sådana kriterier så skulle inte bakterier ha existerar förrän under de senaste århundradena...
Skulle inte någonting kunna existera om bara tillräckligt många trodde att det var så? Den vardagliga meningen av sanning brukar väl vara det som de flesta tror har hänt...
March 11, 2003
Jag tror på något, och detta något kan man lika gärna beskriva som Gud. Vi är uppväxta i en kristen kultur, med kristna värderingar, så varför förneka tillhörigheten? Alltså säger jag att jag är kristen.
Vi är produkter av detta. Det känns som om folk tycker att det är pinsamt att säga att man tror. Folk slingrar sig och försöker skriva om det till att de tror på något annat, vad som helst utom den kristna gudsuppfattningen. Detta självbespottande har blivit så typiskt för svensken i allmänhet. Man ser inte buddister, judar eller musllimer bete sig så äckligt politiskt korrekt hela tiden.
De flesta av oss är sekulariserade kristna, oavsett vi vill erkänna det eller inte. Men man behöver inte vara en flitig kyrkobesökare, eller vända sig mot mecca varje dag bara för att man skall komma till insikt om sitt troende eller icketroende. Om folk i allmänhet hade skött sin religion på diskret och neutralt sätt hade världen varit betydligt enklare att leva i.
September 2, 2003
Jag tror på vad som är vetenskaligt bevisat (med vissa undantag). Att det finns någon allsmäktigt är för mig lika troligt som att det finns rosa svävande bufflar. Då ingen har bevisat att dessa inte finns kan dem ju emmellertid finnas. Men jo visst gud finns säkert innuti folk som behöver någonting att luta sig emot, som behöver någonting att tro på.
Jag läste någon grymmt bra artikel om mskors behov av tron osv, ska leta fram den..
2 Guest(s)