August 12, 2003
På tal om bibeln, folk var ju dumma förr i tiden. Jag menar, Charles Dickens, eller nån, skrev en bok som fick folk att ta livet av sig. När skrev han den? 1700talet? Aja, tänk er bibeln då. 2000 år sen, ännu dummare. Om det stod att man skulle ta livet av sig i den så skulle alla fan göra det. Eller att tro på gud. 🙂 🙁 👿 :arg: :eye:
Edit: Börja inte tro att jag hatar kristna osv, själv är jag döpt och morsan är orthodox och sen typ hela min lilla släkt med.
March 20, 2001
Caesar wrote: [quote=Waco][quote=Caesar]/.../
jag tror att folk har börjat tro på gud eftersom dom behövde nått att tro på för att ta sig igenom dagen och när det hände saker som dom bara kunde förklara på ett sätt och det var att det fanns en högre makt.
Jag tror inte riktigt att du förstår frågan jag försöker ställa...
Vad definierar ett 'väsens' existens?
Att någon har sett den? Att någon kan röra vid den? Med sådana kriterier så skulle inte bakterier ha existerar förrän under de senaste århundradena...
Skulle inte någonting kunna existera om bara tillräckligt många trodde att det var så? Den vardagliga meningen av sanning brukar väl vara det som de flesta tror har hänt...
Jag tror att människan har skapat gud i deras huvuden. Jag kan inte definera vad som är kraven för att något skulle existera eftersom jag inte kan tala för alla på denna planet. Men jag personligen tror att folket har skapat gud för att ha nått att tro på vid sämre tider. Det är vad jag tror och det var det denna topic handlar om.
March 20, 2003
Varför är vi kristna? Jo på 800-talet idiotförklarades asagudstron, vilken förnuftig människa kan tro att enögda, hammarförsedda och hästar med 8 ben kan ha skapat och styrt världen?
Givetvis var det En herre som hade gjort detta ”varde ljus” sa han och plockade ett revben från mannen och skapade kvinnan.
Tänk va de lite de visste innan kristendomen kom till Sverige.
Bibeln i sig är en bra saga som innehåller vissa visdomsord och tummstockar men religion är ett sätt för svaga människor att söka gemenskap.
July 3, 2003
adamnassjo wrote: [quote=Spindel]Själv är jag konfimerad men tror ej på Gud, tror på vetenskapen! 🙂
Det är lite intressant, varför konfimera sig om man inte tror på gud?
Säg inte presenter, lågt tycker jag, suga ut släkt och vänner...!!!
Gjorde det inte för presenterna, gjorde det helt enkelt för att alla andra i min släkt har gjort det :arg: Ville ju inte vara den första...
March 11, 2003
Urax wrote: Gud är bara ett sätt för dumma människor att förklara saker som dom inte förstår 😉
Eller så är det kanske ett smart sätt att förklara de sakerna som ingen förstår. Många stora vetenskapsmän är troende. Einstein var jude, och vad jag vet så förnekade han inte Jehova...
Stephen Hawkins har hållit föredrag för påven.
Den enda ateisten jag kan på rak arm är Darwin, och vi vet ju hur rätt han hade.....;)
September 18, 2002
berghund wrote: [quote=Caesar]Beror väl lite på vad man menar med gud... Jag tror inte att det är så många som tror att det sitter nån gammal gubbe/gumma på ett moln, men det finns ju väldigt många tolkningar... en del som jag nästan skulle kunna hålla med om.
Jag kallar mig kristen, går i kyrkan 2-3 gånger i veckan och håller verkligen med dig om att Gud inte är "nån gammal gubbe/gumma på ett moln".
Spindel wrote: Finns det några troende här på NH? Själv är jag konfimerad men tror ej på Gud, tror på vetenskapen! 🙂
Tror du på Gud? Motivera varför.
Jag ser inte skillnaden mellan att tro på Gud och tro på vetenskapen, jag har fortfarande inte hört något argument som motbevisar Gud eller bibeln. Däremot har jag hört massor med argument för att Gud skulle finnas.
Oj oj oj, dig skulle jag vilja ta ett rejält snack med 😉
July 3, 2003
adamnassjo wrote: Hmm, tycker ändå det är lite konstigt... Men det är ditt beslut.
Jag fattar bara inte hur man kan göra den om man inte är troende.
Kanske, men som sagt så tror jag inte på det och ville inte vara den första som bangade ur. Eftersom religion är - enligt mig - bara påhitt så ser jag inget fel med det jag gjorde, gjort är gjort och jag bryr mig inte om jag är konfimerad eller ej.
September 7, 2003
Waco wrote: [quote=Caesar]/.../
Jag tror att människan har skapat gud i deras huvuden. Jag kan inte definera vad som är kraven för att något skulle existera eftersom jag inte kan tala för alla på denna planet. Men jag personligen tror att folket har skapat gud för att ha nått att tro på vid sämre tider. Det är vad jag tror och det var det denna topic handlar om.
Inget fel med det. Jag frågar bara (det är mest mig själv frågan är riktad till) om det skulle bli så att om alla i hela världen trodde på gud, skulle han då existera?
Lite som att det (av någon outgrundlig anledning) alltid är den goda sidan som vinner i längden...
March 11, 2003
Caesar wrote:
Lite som att det (av någon outgrundlig anledning) alltid är den goda sidan som vinner i längden...
Så är det ju tyvärr inte. Det är väl snarare så att den vinnande sidan sällan ser sig själv som ond....;)
Kampen mellan gott och ont är evig, och kommer nog att förbli så.
February 6, 2004
berghund wrote: [quote=Caesar]Beror väl lite på vad man menar med gud... Jag tror inte att det är så många som tror att det sitter nån gammal gubbe/gumma på ett moln, men det finns ju väldigt många tolkningar... en del som jag nästan skulle kunna hålla med om.
Jag kallar mig kristen, går i kyrkan 2-3 gånger i veckan och håller verkligen med dig om att Gud inte är "nån gammal gubbe/gumma på ett moln".
Spindel wrote: Finns det några troende här på NH? Själv är jag konfimerad men tror ej på Gud, tror på vetenskapen! 🙂
Jag ser inte skillnaden mellan att tro på Gud och tro på vetenskapen, jag har fortfarande inte hört något argument som motbevisar Gud eller bibeln. Däremot har jag hört massor med argument för att Gud skulle finnas.
Jag kallar mig precis som berghund kristen o går typ till kyrkan ett par gånger i veckan...
aprobå det här med Gud eller vetenskapen, så ser jag verkligen inget problem att tro på båda.
Jag tycker snarare att desto mer du lär dig om naturens uppbyggnad, desto mer pekar på att det inte kan ha tillkommit genom en slump...
September 7, 2003
denstore wrote: [quote=Caesar] Lite som att det (av någon outgrundlig anledning) alltid är den goda sidan som vinner i längden...
Så är det ju tyvärr inte. Det är väl snarare så att den vinnande sidan sällan ser sig själv som ond....;)
Det var väl ungefär så jag menade. Det är de efterlevande som har mest inflytande som avgör vad som har hänt, och därmed vilka som var goda och onda. Som regel så betraktas 'de efterlevande som har mest inflytande' som de vinnande...
January 28, 2003
denstore wrote: [quote=Caesar] Lite som att det (av någon outgrundlig anledning) alltid är den goda sidan som vinner i längden...
En humanistjävel har talat!
Och du har helt rätt som vanligt, denstore.
Angående topic, nej jag tror inte på gud, men samtidigt kan man ju inte förneka att man är kristen till en liten del iaf. Med tanke på, som denstore sagt, är uppväxta i ett kristet samhälle med värderingar som i stort sett uteslutande är hämtade ur kristendomen så är det ju lögn i helvetet att säga att man inte är kristen. Att jag sedan inte tror på det är en annan sak, men kristna värderingar är man ju full av sedan barnsben...
Och som svar på frågan "Finns Gud" så drar jag till med min samhällslärares favoritreplik:
"Ingen kan bevisa att jultomten inte finns!"
Dock är jag av uppfattningen att människor, smarta likväl som dumma, har skapat Gud och inte tvärtom.
Att det inte skulle finnas några motargument mot bibeln skrattade jag gott åt, men det diskussionen ska vi nog ta över IRC/ICQ, annars blir det chat 🙄
March 11, 2003
Caesar wrote: [quote=denstore][quote=Caesar] Lite som att det (av någon outgrundlig anledning) alltid är den goda sidan som vinner i längden...
Det var väl ungefär så jag menade. Det är de efterlevande som har mest inflytande som avgör vad som har hänt, och därmed vilka som var goda och onda. Som regel så betraktas 'de efterlevande som har mest inflytande' som de vinnande...
OK. Men rikigt intressant blir det ju inte innan det har passerat ett par hundra år. Då kan man börja se på båda sidor som oupplysta, och enligt dagens definition därmed onda....;)
September 7, 2003
denstore wrote: [quote=Caesar]...
OK. Men rikigt intressant blir det ju inte innan det har passerat ett par hundra år. Då kan man börja se på båda sidor som oupplysta, och enligt dagens definition därmed onda....;)
Jo visst, de är onda eftersom de inte är som vi, och det är vi som bestämmer... 😉
August 22, 2005
The Cadet wrote: [quote=berghund][quote=Caesar]Beror väl lite på vad man menar med gud... Jag tror inte att det är så många som tror att det sitter nån gammal gubbe/gumma på ett moln, men det finns ju väldigt många tolkningar... en del som jag nästan skulle kunna hålla med om.
Oj oj oj, dig skulle jag vilja ta ett rejält snack med 😉
snacka på bara 😀
4 Guest(s)