Tror du på Gud?|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tror du på Gud?
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
sp_UserOfflineSmall Offline
554033
February 25, 2004 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är beredd att hålla med om att mäniskan skapat Gud, men motsäger det att Gud skapat mäniskan?

Om Gud skapar människan och människan förnekar Guds existens och sedan börjar söka tröst i egna påhittade gudar så har Gud skapat människan och människan i sin tur skapat gudar.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
554068
February 25, 2004 - 10:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror inte på Gud alls. Jag tror allting har kommit fram genom naturensgång, om man säger så.
När du dör, det finns ingen himmel, du dör bara, man har ingen själ, folk blir som de är uppfostrade och genom sina gener.
Hur världen kom till var också helt naturligt tror jag, det finns ingen "gud" som skapade detta.
Sen om man går in på rymd saker osv så handlar det helt enkelt om saker vi inte förstår oss på.. Men som säkert är lika naturligt som att det blir jordbävning här om vi hade lärt oss om det på samma sätt
yeye

JuLmUnD
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1808
554081
February 25, 2004 - 10:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Religion - Skapades för länge sedan för att de fattiga och värdelösa skulle ha nånting att leva för. Visst o du är snäll och fattig och inte gör nått dumt så blir ditt liv i himmeln underbert. Ja vilken bra ide då behöver jag inte bekymra mig mer.
Detta uttnytjade ledare (präster och tjesare(stava)och sånt skit). De säger att de har kontakt med gud och förmedlar budskap och grejer. De får massa gåvor och pengar blir rika. De kan samtidigt styra ett skit stor grupp av sekt anhängare lite hur dom vill.

Religion är byggt av de fattiga och svaga för att ha nått att leva för. PUNKT SLUT!

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
554115
February 26, 2004 - 5:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är fan skapad för att vara värddjur åt nån tarmbakterie än till guds avbild

CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
554127
February 26, 2004 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför tycker jag att det låter som om alla religösa här anser att ALLA är religösa vad dom än säger?

Jag stämmer in i kören:

Gud skapade inte människan, människan skapade Gud.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
554141
February 26, 2004 - 5:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Precis:
Gud skapade inte människan, människan skapade Gud.

Gudar å sånt är bara till för svaga människor som måste tro på något för att överleva.. 😛

ruski2
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1468
554147
February 26, 2004 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

http://news.bbc.co.uk/1/hi/pro.....518375.stm

Keke, Nigeria måste ha det svårt, och de har dom.

Är Lebanon Libanon?

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
554149
February 26, 2004 - 5:51 pm
sp_Permalink sp_Print

ja, jag är kristen men jag tror att det är som ett par andra skrev, att det är människan som har skapat gud...

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
554167
February 26, 2004 - 6:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Har komfirmerat mig och är med i svenska kyrkan men kan knappast påstå att jag är troende. 😕

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
554190
February 26, 2004 - 6:12 pm
sp_Permalink sp_Print

JuLmUnD wrote: Religion - Skapades för länge sedan för att de fattiga och värdelösa skulle ha nånting att leva för. Visst o du är snäll och fattig och inte gör nått dumt så blir ditt liv i himmeln underbert. Ja vilken bra ide då behöver jag inte bekymra mig mer.
Detta uttnytjade ledare (präster och tjesare(stava)och sånt skit). De säger att de har kontakt med gud och förmedlar budskap och grejer. De får massa gåvor och pengar blir rika. De kan samtidigt styra ett skit stor grupp av sekt anhängare lite hur dom vill.

Religion är byggt av de fattiga och svaga för att ha nått att leva för. PUNKT SLUT!

Religionens uppkomst lär inte ha ett dugg att göra med exploatering av fattiga. Läs på lite innan du skriver vilket skräp som helst....

Jontez
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1645
554275
February 26, 2004 - 7:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tror mer på matrix än på gud...

Nord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 661
554292
February 26, 2004 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

fastbullit wrote: religion finns enbart för att folk behöver trygghet, regler,säkerhet och en känsla av att dem tillhör någonstans med undantag för buddhismen som är skapad enbart för en bättre värld. Jag är inte religiös men jag ser verkligen upp till buddhistmunkarna

Word! Instämmer fullständigt. Ser upp till buddhistmunkarna oerhört. Jag är också konfirmerad men jag gjorde det endast för att det var jäkligt skoj OCH för att jag ville se om de kunde ge något mer övertygande om varför jag skulle tro på gud.. Men vi lärde oss knappt något vi åkte skidor och lekte lekar istället.. Tror inte på gud är nästan atteist men en buddhistisk munk skulle jag gärna prova på att vara i ett år eller så.

"There's no such thing as a free lunch"
"Because I am the Only Gay in the Village" - Little Britain

Jontez
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1645
554298
February 26, 2004 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Nord wrote: [quote=fastbullit]religion finns enbart för att folk behöver trygghet, regler,säkerhet och en känsla av att dem tillhör någonstans med undantag för buddhismen som är skapad enbart för en bättre värld. Jag är inte religiös men jag ser verkligen upp till buddhistmunkarna

Word! Instämmer fullständigt. Ser upp till buddhistmunkarna oerhört. Jag är också konfirmerad men jag gjorde det endast för att det var jäkligt skoj OCH för att jag ville se om de kunde ge något mer övertygande om varför jag skulle tro på gud.. Men vi lärde oss knappt något vi åkte skidor och lekte lekar istället.. Tror inte på gud är nästan atteist men en buddhistisk munk skulle jag gärna prova på att vara i ett år eller så.

Man konfimerade sig ju bara för att de va schyssta tjejer som gjorde det 😉

Arne_Garflak
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 916
554306
February 26, 2004 - 7:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har mycket svårt att tänka mig att det skulle finnas något sådant som gudar.
Eftersom det finns så många som tvivlar borde guden kanske göra lite väsen av sig?

Om man nu måste se upp till något så varför inte ta någon som lever eller i alla fall har funnits?

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
554398
February 26, 2004 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

jag lever i stort sett efter kristna värderingar, och jag kallar mig därför kristen, utan att direkt tro på bibeln.
Jag tror däremot på en högre odefinierbar makt, som jag kallar gud.
Det är som att derivera baklänges, det finns alltid någonting högre upp, oavsett hur långt man kommer.

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
554441
February 26, 2004 - 9:27 pm
sp_Permalink sp_Print
Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
554453
February 26, 2004 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

boogey wrote: http://www.humanisterna.org/ut.....ankett.pdf

😉

Jag betalar gladeligen en liten peng som går åt till att vårda kyrkogårdarna, även om man inte är troende skall man visa respekt för de döda.

boogey
Member
Medlem
554472
February 26, 2004 - 9:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: [quote=boogey]http://www.humanisterna.org/uturkyrkan/blankett.pdf

😉

Jag betalar gladeligen en liten peng som går åt till att vårda kyrkogårdarna, även om man inte är troende skall man visa respekt för de döda.

Vilken tur då att du betalar begravningsavgift trots att du går ur kyrkan... 😉

Det du slipper betala är pengarna som nästan uteslutande går till att sprida ett budskap du inte tror på...

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
554487
February 26, 2004 - 9:47 pm
sp_Permalink sp_Print

boogey wrote: [quote=Pim_][quote=boogey]http://www.humanisterna.org/uturkyrkan/blankett.pdf

😉

Det du slipper betala är pengarna som nästan uteslutande går till att sprida ett budskap du inte tror på...

Även om jag inte kollar så mkt på tv eller läser så många dagstidningar så har jag nog missat reklamen som sprider budskapet, däremot har diverse frikyrkliga fåntrattar stört mig i mitt hem.
De som "har behovet" söker sig själva till kyrkan, och blir där "upplysta" om budskapet.

boogey
Member
Medlem
554511
February 26, 2004 - 9:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Pim_ wrote: [quote=boogey][quote=Pim_][quote=boogey]http://www.humanisterna.org/uturkyrkan/blankett.pdf

😉

Även om jag inte kollar så mkt på tv eller läser så många dagstidningar så har jag nog missat reklamen som sprider budskapet, däremot har diverse frikyrkliga fåntrattar stört mig i mitt hem.
De som "har behovet" söker sig själva till kyrkan, och blir där "upplysta" om budskapet.

Och väl i kyrkan så låter de bli att sprida budskapet som jag inte tror på?
Vilket forum de använder sig av känner jag är rätt oväsentligt...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 53
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL