March 14, 2001
Tror inte men vet att jag är den allsmäktige..
Nä, valde "Är ateist", kan inte säga att jag egentligen tror på någon högre makt, allt har en naturlig förklaring (om det nu måste förklaras något)..
Alla dessa religioner hit och dit tror jag då absolut inte på för fem öre..
June 27, 2002
Vet inte om det kan klassas så väldigt smart att tro att det finns någon sorts kraft som styr och ställer..:) Tycker att människor som är väldigt religösa är väldigt orealistiska i sitt tänkande. De är liksom svaga, klarar inte av att tro på sitt eget handlande utan måste ta till nåt annat.
February 12, 2003
Well, jag är väl någon form av ateist. Eller någon form är jag väl inte, utan närmare bestämt en form. Det kommer låta så fruktansvärt löjligt när jag skriver det, men jag passar jäkligt bra in på beskrivningen av LaVey-satanismen, en form av ateism.
http://en.wikipedia.org/wiki/L.....n_Satanism
Däremot går jag inte runt och säger det för att det är coolt, utan för att jag råkar passa in där väldigt bra, upptäckte jag för ett tag sen.
Typ halvreligiös, då modell kristendomen mest.. Men svarade "Tror på någon högre makt fast vet inte riktigt vad"..
Mean Machine: Det lustiga med random "satanister" är att dom ofta förnekar Gud, och att Gud skulle ha funnits.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 12, 2003
Ja, jag säger väl inte att jag tror på Gud som sådan, jag är inte aktiv på något sätt, men det är riktigt roligt med alla så kallade "satanister" som tycker det är tufft. Jag tycker LaVey-satanismen mest är en parodi på kristendomen, fast med mer fokus på att tro på sig själv. Och jag gillar både parodier på religioner och mig själv, men främst berättade jag det för att jag passar bilden av den idealiska "satanisten". 🙂
March 15, 2002
Jag tror på reinkarnation och att det finns något slags system bakom men jag är samtidigt agnostiker i och med att det som människa inte finns någon möjlighet att till fullo förstå hur detta system är uppbyggt. Vår hjärna och tankekapacitet är inte gjorda för att förstå det och det finns säkert någon anledning med det också. Sen så tror jag att det finns de som ”känner till” mer än vad andra gör och de som mår bäst av att inte fundera alls över det. Olika människor har olika saker de måste gå igenom och uppleva. I slutändan så handlar det om att själen måste utvecklas och olika själar har kommit olika långt. Jag tror att mycket av det vi har upplevt i tidigare liv ligger till grund för hur vi känner och agerar även i detta liv. Ju fler liv vi har levt och ju mer vi har gått igenom desto mer erfarenhet får själen och förhoppningsvis så stärks den av det. Varför det är så, varför det måste vara så och hur det hela började eller om det alltid har varit så är däremot något jag inte kan förstå men det gäller att inse sina begränsningar som människa.
August 11, 2005
Jag är muslim men valde ändå tror på någon högre...
Vet inte vilken som är rätt eller fel, men känns som att något borde finnas som satte igång hela processen som vi kallar "liv", att atomer bara skulle smälta ihop kan jag gå med på, att de skulle kunna bilda multicellulära molekyler kan jag också acceptera. Men att dessa skulle utveckla alla dessa abstrakta saker som är en stor del av oss ar jag svårt för att greppa.
Vad är den kemiska formeln för "tanke", "dröm", "minne", "känsla" etc etc etc?
July 27, 2002
csm101 wrote:
Vad är den kemiska formeln för "tanke", "dröm", "minne", "känsla" etc etc etc?
Kemiska substanster all the way.
Jag tycker det är underbart, jag tror på vetenskapen helt och hållet. Att evolutionen tagit människan såhär långt är helt facinerande, eftersom jag då tror på vetenskapen...
Men jag respekterar att folk är religösa ..
/ sry lite bakis
August 11, 2005
Callister wrote: [quote=csm101] Vad är den kemiska formeln för "tanke", "dröm", "minne", "känsla" etc etc etc?
Kemiska substanster all the way.
Jag tycker det är underbart, jag tror på vetenskapen helt och hållet. Att evolutionen tagit människan såhär långt är helt facinerande, eftersom jag då tror på vetenskapen...
Men jag respekterar att folk är religösa ..
/ sry lite bakis
Misstolka mig inte nu, jag är inte den religiöse, utan det är bara en tanke jag har om att något satte igång processen som sen fått utvecklas till det vi ser idag ganska "fritt fråninblandning".
Kemiska substanser all the way? Sure thing, skicka substansen för minne 😉
July 27, 2002
Well, djur har ju också tankar, minnen etc, i viss mån.
Datorer har minne. 🙂
Det är klart, det är en väldigt skum konstruktion vi blivit, avancerad.
Men jag tror helt på vetenskapen.
Jorden har haft de rätta förutsättningarna.
De finns en hel del religösa som argumenterar för guds existens med en hel del skumma argument:
Vi har ett ozonlager, utan det skulle vi dö, tillfällighet att det är där?
Vi har natt och mörkt när vi behöver sömn, vem bestämde dygnet såhär?
Och så vidare ..
August 11, 2005
Callister wrote: Well, djur har ju också tankar, minnen etc, i viss mån.
Datorer har minne. 🙂Det är klart, det är en väldigt skum konstruktion vi blivit, avancerad.
Men jag tror helt på vetenskapen.Jorden har haft de rätta förutsättningarna.
De finns en hel del religösa som argumenterar för guds existens med en hel del skumma argument:
Vi har ett ozonlager, utan det skulle vi dö, tillfällighet att det är där?
Vi har natt och mörkt när vi behöver sömn, vem bestämde dygnet såhär?Och så vidare ..
Jo jag förstår hur du menar och ser på det och ser tills tor del på det på samma sätt. Men det går ändå inte att undgå frågeställningen om vissa saker. Tror tex inte ett skvatt på intelligent desgin och allt vad de heter, eller för den delen att någon högre makt är delaktig "idag", men att något på något sätt satte igång hela processen.
Datorer har minne, men de kan inte handla mjölk när de känner de är törstiga eller bli kåta av att du upprepade gånger trycker på "Insert"-knappen 😉
3 Guest(s)