December 3, 2003
Redfaction wrote: Vet inte om det kan klassas så väldigt smart att tro att det finns någon sorts kraft som styr och ställer..:) Tycker att människor som är väldigt religösa är väldigt orealistiska i sitt tänkande. De är liksom svaga, klarar inte av att tro på sitt eget handlande utan måste ta till nåt annat.
Vet inte om det kan klassas så väldigt smart att tro att stora smällar och ursoppor skapas helt av sig självt. Tycker att människor som är väldigt ateistiska är väldigt orealistiska i sitt tänkande. De är liksom svaga, klarar inte av att tro på sitt eget handlande utan måste ta till nåt annat.
August 7, 2001
Redfaction wrote: Vet inte om det kan klassas så väldigt smart att tro att det finns någon sorts kraft som styr och ställer..:) Tycker att människor som är väldigt religösa är väldigt orealistiska i sitt tänkande. De är liksom svaga, klarar inte av att tro på sitt eget handlande utan måste ta till nåt annat.
Då kan du förklara för mig att det dom tror på inte stämmer.
Och förklara hur universum skapades.
Själv är jag agnostiker.
August 13, 2004
Tror att det mesta skulle kunna bevisas på ett logiskt sätt, fast inte av människan. Begränsningar finns minsann här också. Skulle dock tro att vi kommer få reda på mer i framtiden, vetenskapen går framåt fort som fan. En teori jag dock inte tror på för 5 öre är "big bang", massa materia skapas från ingenting, booyah! Kanske har det alltid varit så som det är, alltså oändligt, bara att människor inte kan se det riktigt.
April 10, 2003
Valde Ateist även om jag mer skulle se mig som en Nihilist.
Dock finner jag Teologi väldigt intresant och håller just nu på att mata mig igenom Koranen och Bibeln.
Dock så förstår jag inte hur folk kan på med ett logist sinne tycke att Odin och Hercules är bara mytologi men bli förbannade när man påpekar att Jehova och Jesus är exakt samma sak.
Har förövrigt en väldig negativ syn på religion och dogma, som Voltaire sa:
As long as people believe in absurdities they will continue to commit atrocities.
January 13, 2003
Jag tror att solsystem är atomer, galaxer är molekyler och universum värms upp, det är därför galaxerna/molekylerna kommer längre ifrån varandra och då borde universum även bli "lättare". Vi är alla bara minimala varelser på en beståndsdel av en atom.
Jag vet att jag inte är helt ensam om liknande tankar här iaf. 🙂
May 19, 2004
January 18, 2004
:pray: Nihilism :pray:
March 14, 2001
DiDi wrote: En undran om folk som har en stark religös tro... Vad i religionen är det som får en att ha denna starka tro?
Mycket bra fråga, har faktiskt ställt den fråga lite halv seriöst till några kristna och har aldrig fått en vettigt svar som skulle få mig att tro på den kristna tjohejsan..
August 20, 2001
Snorch wrote: [quote=DiDi]En undran om folk som har en stark religös tro... Vad i religionen är det som får en att ha denna starka tro?
Mycket bra fråga, har faktiskt ställt den fråga lite halv seriöst till några kristna och har aldrig fått en vettigt svar som skulle få mig att tro på den kristna tjohejsan..
Det handlar inte om att jag vill bli övertygad.
Jag vill bara ha lite mer insyn i vad som gör en starkt religiös. Varifrån kommer impulsen att tro på en religion (tänkte skriva "högre makt" här, men det är inte samma sak).
March 14, 2001
DiDi wrote: [quote=Snorch][quote=DiDi]En undran om folk som har en stark religös tro... Vad i religionen är det som får en att ha denna starka tro?
Det handlar inte om att jag vill bli övertygad.
Jag vill bara ha lite mer insyn i vad som gör en starkt religiös. Varifrån kommer impulsen att tro på en religion (tänkte skriva "högre makt" här, men det är inte samma sak).
Nej inte jag heller egentligen, men kan väl ändra det till att jag inte förstår varför man skulle tro på det och vad som gör att de tror på det, precis som skriver..
1 Guest(s)