Tror du på någon högre makt?|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tror du på någon högre makt?
Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
sp_UserOfflineSmall Offline
1124915
March 18, 2007 - 11:32 am
sp_Permalink sp_Print

Religion är strunt

Jag kollar hellre på denna bild 100 min än läser Bibeln

[Image Can Not Be Found]

Sponsrad av Skiroy
:bgrin:

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
1125000
March 18, 2007 - 7:56 pm
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: En undran om folk som har en stark religös tro... Vad i religionen är det som får en att ha denna starka tro?

Generellt sett så har väl folk med en mycket stark tro haft den med sig hela livet, de har levt med folk som haft samma tro och det har blivit en väldigt stor del av deras liv helt enkelt.
Det är väl också mycket med att man kanske har sin framtid "säkrad" om man lever "rätt". Jag skriver rätt inom citattecken för att rätt är ju något variabelt, rätt för mig är kanske inte rätt för dig.

Människan har ju alltid varit rädd för döden och det som finns på andra sidan så att säga. Man har det som en försäkring för att det ska gå bra för en själv och de som är ens nära.

Lite mer ontopic: Själv är jag född katolik, jag tror på något. Det erkänner jag, men jag tror mer på evolution och dylikt. Den övre maken eller vad man nu än ska kalla det i min värld borde vara något i stil med Gud i Herman Hedning, fast med ett större sinne för humor kanske 😛
Jag tror på logik och förnuft och när det kommer till döden och efter detta så säger jag såhär, finns det en annan sida: "see you on the other side", i annat fall, hejsvej.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1125030
March 18, 2007 - 9:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Lord_Kvadd wrote: Generellt sett så har väl folk med en mycket stark tro haft den med sig hela livet, de har levt med folk som haft samma tro och det har blivit en väldigt stor del av deras liv helt enkelt.
Det är väl också mycket med att man kanske har sin framtid "säkrad" om man lever "rätt". Jag skriver rätt inom citattecken för att rätt är ju något variabelt, rätt för mig är kanske inte rätt för dig.

Blir svårt att separera tro och religion i den frågan.
Är det tron på en högre makt eller tron på religionen (och där igenom tron på en högre makt)

Darakir
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 352
1125061
March 19, 2007 - 7:01 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Är agnostiker.

Enligt min ringa meing så kan man inte vara ateist såvida man inte vet en hel del om alla religioner som finns.

Jag är ateist. Med det menar jag att jag inte tror på någon högre makt alls. Varför behöver jag då vara insatt i alla religioner? De går ju alla ut på att det finns en högre makt, men att man inte kan bevisa det.

bearz
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 100
1125077
March 19, 2007 - 9:50 am
sp_Permalink sp_Print

Får nog hålla med Lenin:
Religion är som ett opium för folket.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1125096
March 19, 2007 - 11:40 am
sp_Permalink sp_Print

Darakir wrote: [quote=obelix]Är agnostiker.

Enligt min ringa meing så kan man inte vara ateist såvida man inte vet en hel del om alla religioner som finns.

Jag är ateist. Med det menar jag att jag inte tror på någon högre makt alls. Varför behöver jag då vara insatt i alla religioner? De går ju alla ut på att det finns en högre makt, men att man inte kan bevisa det.

Det gör de inte alls 😛

//Andreas

Darakir
Kommer du hit ofta?
Medlem
1125123
March 19, 2007 - 2:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Darakir][quote=obelix]Är agnostiker.

Det gör de inte alls 😛

//Andreas

Vilka gör inte det? Hinduismen har ju brahma, buddismen har sina universella karmalagar... osv osv. De enda lagar jag tror på är naturlagarna.

(Ok, jag brukar hålla mig till sveriges lagar också)

Andreas Galistel
Member
Medlem
1125130
March 19, 2007 - 2:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Darakir wrote: [quote=Delph1][quote=Darakir][quote=obelix]Är agnostiker.

Det gör de inte alls 😛

//Andreas

Vilka gör inte det? Hinduismen har ju brahma, buddismen har sina universella karmalagar... osv osv. De enda lagar jag tror på är naturlagarna.

Så religion för dig är de fem stora?

//Andreas

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1125132
March 19, 2007 - 2:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Religion är en icke klart definierad term som vanligtvis syftar på sammanhängande trossystem, ofta kännetecknade av tro på en verklighetsbestämmande, övernaturlig makt i form av en eller flera gudar och/eller andra övernaturliga företeelser,

Delph1s favoritkälla wikipedia.

Jag tycker Religion står för övernaturliga fenomen, gudar etc.
Buddism är ju inte ens klassat som religion i traditionell mening.

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
1125137
March 19, 2007 - 2:51 pm
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: En undran om folk som har en stark religös tro... Vad i religionen är det som får en att ha denna starka tro?

Har en grabb på jobbet som tror på Genesis och att jorden är 6000 år gammal. Hans grund ligger i att han tog sig ut ur en svår situation med hjälp av att bli indragen i en religiös grupp och tror sig nu ha en personlig relation med Gud.
Men tror dom flesta människor har den religiösa tror på grund av att dom blir indragna när dom är små och hamnar du i ett umgänge där alla har den tror blir det ännusvårare att dra sig ur då du också fruktar att bli bortstött om du lämnar tron.

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
1125203
March 19, 2007 - 6:43 pm
sp_Permalink sp_Print

jag är en kristen prtestant, jag tror på gud, jesus. heliga anden, och mycket annat roligt och sött 🙂

tråkigt att ingen valt att rösta på xenu :'(

edit: jag såg att jag råkade skriva en annan gång, jag börjar bli senil ser jag cry

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1125207
March 19, 2007 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det inte så att folk som måste tro på en massa saker som inte går att bevisa för 5 öre är svagare individer än de övriga?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1125220
March 19, 2007 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: Är det inte så att folk som måste tro på en massa saker som inte går att bevisa för 5 öre är svagare individer än de övriga?

Den teorin får du nog problem med att styrka..
Det är kanske snarare så att den som står upp för sin tro, visar prov på en större styrka än "ateistsvensson" som bara följer det som för dagen är "hippt".

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1125270
March 20, 2007 - 6:39 am
sp_Permalink sp_Print

Tyrfing wrote: Har en grabb på jobbet som tror på Genesis och att jorden är 6000 år gammal. Hans grund ligger i att han tog sig ut ur en svår situation med hjälp av att bli indragen i en religiös grupp och tror sig nu ha en personlig relation med Gud.
Men tror dom flesta människor har den religiösa tror på grund av att dom blir indragna när dom är små och hamnar du i ett umgänge där alla har den tror blir det ännusvårare att dra sig ur då du också fruktar att bli bortstött om du lämnar tron.

Så det handlar helt enkelt om grupptryck då...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1125273
March 20, 2007 - 6:49 am
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: [quote=Tyrfing]Har en grabb på jobbet som tror på Genesis och att jorden är 6000 år gammal. Hans grund ligger i att han tog sig ut ur en svår situation med hjälp av att bli indragen i en religiös grupp och tror sig nu ha en personlig relation med Gud.

Samma även omvänt..
Jag tror det är många som "tror", men helt enkelt inte kan ta steget fullt ut just p.g.a grupptrycket..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
1125276
March 20, 2007 - 7:04 am
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: Är det inte så att folk som måste tro på en massa saker som inte går att bevisa för 5 öre är svagare individer än de övriga?

aj, aj aj aj, den sved.
jag blev facktis stött där. kan du vara snäll och förklara dig lite?
jag läser det som att du beskyller mig för att vara en svag människa gennerelt jämfört med alla andra som är ateister eller halv sekudaliserade.
känns liiiite som att du saknar en gnutta erfarenhet i ämnet.

Darakir
Kommer du hit ofta?
Medlem
1125284
March 20, 2007 - 7:50 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Darakir][quote=Delph1][quote=Darakir][quote=obelix]Är agnostiker.

Det gör de inte alls 😛

//Andreas

//Andreas

De mindre är ofta sekter eller naturreligioner.
Berätta något av undantagen då

Combat
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
1125308
March 20, 2007 - 11:13 am
sp_Permalink sp_Print

jag skulle säga som så, att jag inte direkt tror att det sitter nån skäggig gubbe på ett moln, men däremot så skulle jag nog säga att människan har som ett 6 sinne. någonting som vi inte har upptäck ännu. jag tror inte på andar, spöken, gudar elr annat sånt (crap?), men som sagt, jag tror att "den allsmäktige" är någonting som varje människa har i sig. fan va svårt de var att förklara 🙂 däremot tycker jag att det är jäkligt ballt med spöken å sånt.. speciellt folk som säger att dem varit med om nått.. hehe aa, det är intressant 🙂 men jag tror inte på det.. aa nu kmr godiskorgen på jobbet, måste rusa! 🙂

Andreas Galistel
Member
Medlem
1125320
March 20, 2007 - 12:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Darakir wrote: [quote=Delph1][quote=Darakir][quote=Delph1][quote=Darakir][quote=obelix]Är agnostiker.

Det gör de inte alls 😛

//Andreas

//Andreas

De mindre är ofta sekter eller naturreligioner.
Berätta något av undantagen då

En del former av satanism till exempel.

//Andreas

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
1125347
March 20, 2007 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=DiDi][quote=Tyrfing]Har en grabb på jobbet som tror på Genesis och att jorden är 6000 år gammal. Hans grund ligger i att han tog sig ut ur en svår situation med hjälp av att bli indragen i en religiös grupp och tror sig nu ha en personlig relation med Gud.

Samma även omvänt..
Jag tror det är många som "tror", men helt enkelt inte kan ta steget fullt ut just p.g.a grupptrycket..

Har svårt att se detta då den klara majoriteten är religiösa eller troende.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 364
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL