July 14, 2004
Tror inte på det, som många andra tror jag på psykisk starkhet och på att(om det nu skulle fungera då, vilket det inte gör) skulle endast kunna bli hypnotiserad av nån med extrem psykisk styrka som skulle kunna knäcka ner mig på en sådan nivå att jag helt lägger över mitt öde i hans(eller hennes) händer och underkastar mig totalt.
Vilket jag tvekar på.
December 29, 2004
ilg@dd Jo, om man ska vara riktigt korekt, men om man tex. kommer fram till teorin att den finns en stor vägg bakom solen, och nån åker dit och petar på den, så kan man nog anse det som sant även fast dom kommer på en ny teori att väggen inte finns. Och man har bevisat hypnos, dom som inte tror på det är inte insatta i ämnet, om ni inte kan hänvisa till en trovärdig källa som stödjer er åsikt.
September 15, 2003
dreamweaver wrote: [quote=obelix][quote=Delph1]Nej, däremot kan nog veka människor som mycket kan tro de blir hypnostiserade eller hamnar i någon form av "trans".
//Andreas
Det är en myt att det bara är veka människor som kan bli hypnotisreade.
Det är faktiskt så att intelligenta är mer mottagliga i regel. Det handlar om föreställnings- och perceptionsförmåga.
Det är mellanskiktet som ska vara lättast att hypnotisera. De som är för korkade saknar, som du säger, föreställnings- och perceptionsförmåga, medan de som är för smarta ser igenom manipuleringsförsöken, förstår vad dom försöker åstadkomma, och påverkas därför inte.
_Danneman_ wrote: [quote=dreamweaver][quote=obelix][quote=Delph1]Nej, däremot kan nog veka människor som mycket kan tro de blir hypnostiserade eller hamnar i någon form av "trans".
//Andreas
Det är en myt att det bara är veka människor som kan bli hypnotisreade.
Det är faktiskt så att intelligenta är mer mottagliga i regel. Det handlar om föreställnings- och perceptionsförmåga.
Det är mellanskiktet som ska vara lättast att hypnotisera. De som är för korkade saknar, som du säger, föreställnings- och perceptionsförmåga, medan de som är för smarta ser igenom manipuleringsförsöken, förstår vad dom försöker åstadkomma, och påverkas därför inte.
Föga troligt att det har med intelligens att göra angående mottagligheten vid ev. fungerande hypnos..
Det är nog snarare så att det är din styrka i psyke som avgör huruvida du kan hypnotiseras..
Och det finns mej veterligen ingen som helst koppling hög intelligens=Starkt psyke..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
June 18, 2010
Jag tycker det är galet intressant med folk som kan berätta om sina hypnotiska upplevelser så bumpar tråden 🙂 Jag vet att hypnos fungerar i vardagliga sammanhang om man har en villig partner men är det någon som verkligen blivit hypnotiserad på scen? Har aldrig hört något trovärdigt vittnesmål angående det.
3 Guest(s)