December 11, 2002
Jag känner att jag bara måste lätta på bördan och dela med mig...
Idag blir jag trött på bilar :/
Jag jobbar lite då och då hos min pappa som säljer/lagar porsche. För ca 1 månad sen kom det in en 993 turbo med ett lustigt knack i motorn. Jag fick då i uppgift att riva hela motorn och se vad som kunde vara fel. Sagt och gjort efter X antal förbannelser över hur jälva trångt det är en turbo så fick jag ut motor och öppnade den och såg att 1an hade skurit och kolven hade fläkts upp och det hade flugit upp kolvbitar i insuget och sen hoppat ner i 2an och 3an. Jaha fint då blir det ny motorn. Porsche skickar en ny motor som jag sätter in. Skönt nu har jag fått in skitet också och ska starta motorn. Vrooom *bank BANK BANK BANK*. Det bankar saaaatan i lyftarna och så tänker jag jaha vafan är det nu då. Pappa säger "nej det är inga problem, det låter så när hydraliska lyftare är tomma på olja. bara låt den gå en stund så blir det tyst.". Ok tänker jag och låter motorn gå, men bara 3 cylindrar tystnar 4an 5an och 6an fortsätter att låta som en stenkross. Då blir jag lite orolig och frågar om det inte ska försvinna snart. Det ska det självklart göra och eftersom det inte gör det får jag riva lite i motorn igen för att se vad som är fel med lyftarna. Det är NU fanskapet börjar... När jag lyfter bort ventilkåpan så känner jag på armarna och dom känns minst sagt konstiga. Sen ser jag att hela jävla kamaxeln har skurit. HELVETE tänker jag bara. Jag tar bort "DME" relä och pappa drar runt motorn och ser att det inte kommer en droppe olja ur kanalerna till varken kamaxel eller lyftare. Det visar sig att Porsche inte har borrat hål till olje försörjningen på denna sida. Så nu ska jag ha ut hela jävla motorn igen med växellåda och riva kamaxelhuset och byta en satans massa. Om ni någon gång funderat på om det är trångt att mecka med porsche så är svaret: det är värre än på vanliga bilar med front monterad motor men itne så farligt. Däremot är turbo för JÄVLIGA. det är så in i ******* mycket jobbigare än C2 och C4.
Skönt nu har jag fått lätta mitt hjärta 😛 men jag blir deprimerad när jag tänker på vad jag måste ploka i bitar och sen sätta ihop igen för att sen sätta in i bilen. FYFAN!
December 11, 2002
det är helt sanslöst, riktigt korkat gjort av dom. men 993or är pålitliga bilar. det är bara kunden som inte kan köra. pund huvud som varvar så in i helvete på 1an när motoroljan inte är varm nog. det är första 993 turbo i sverge som har bytt motor :S däremot 996 och boxter byter jag motor på säkert 2 ggr i veckan... nästan iaf
*edit* sverige, inte sverge D'OH *edit*
May 8, 2001
Arny wrote: Det är därför man ska köpa Volvo.
Eller MC!
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
November 4, 2001
Dr_spackel wrote: SAAB är mer ekonimisk att köpa än en Volvo. Man får mer för pengarna helt enkelt.
Skall jag säga som jobbar med att tillverka delar till Volvos motorer.
Ja men sen får du reparera dubbelt så många gånger så du spar ändå in pengarna. Förutom allra nyaste modellerna som itne hunnit ramla ihop har jag bara hört om saabar som ramlar sönder.
//chrippaz
March 10, 2003
Då skall du veta att Volvo har allvarliga problem med några rör i sina motorer nu. Visade sig att den designen som dom tyckte var bra inte klarade vibrationer och påfrestningar så bra. Mestadels disel motorerna dom haft problem med iof. Men tror
teknikerna körde några bensinmotorer i ett skaktest och det blev visst inget vackert resultat där med.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
1 Guest(s)