trött på telia!|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
trött på telia!
jan-e
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 337
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 12, 2002 - 9:51 am
sp_Permalink sp_Print

Blir så trött på telia. Bor i ett hus med telias LAN men hör och häpna, för att få lite sund konkurens (som bostadsbolaget hävdar) har vi också tillgång till Comhems bredband. Vaddå konkurens, är ju samma företag...
Hur som helst fick jag ett brev från telia idag som mer påminer om ett hotbrev än ett erbjudande.
Där står nämligen först om riskerna med virusangrepp m.m. att man inte ska vara ständigt uppkopplad, bla. bla...
Inget nytt m.a.o.
Sedan står att om jag skulle drabbas av virusangrepp eller att ngn tar över min dator kan min internetanslutning stängas!?
Jaha? så om ngn annan individ väljer att angripa min dator är det jag som ska straffas!
MEN, man erbjuder också i samma brev att jag kan "köpa" telias brandväg och virusskydd för 60:- av telia.
Rena maffiametoderna tycker jag...
Deras kundsupport är dessutom usel anser jag.
försökte ringa dem för ngn vecka sedan och då var det över 20 personer före mig i kön och ibland kom jag inte ens fram till kön...
Har dock sett att Spray har börjat erbjuda ADSL här i stan så man kanske ska byta? Ngn som har erfarenhet av dem?

Robban
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 91
153097
March 12, 2002 - 10:41 am
sp_Permalink sp_Print

Om du kan, skaffa isf Bonet/Bostream ADSL

Dom har inga konstiga avtal som förbjder dig att ladda hem mycket infomrmation.

Du får sätta upp FTP/Spelserver som man enligt Telias avtal inte får göra.

Det är snabbt! 2,5/0,75Mbit/sek

Ni som säger att det är instabilt har fel (iaf om man bor i gbg) för vi har fått en ny core-router och sedan vi fick den har jag inte ens blivit dissad från IRC.

Så om du kan, skaffa Bonet...

jan-e
Kommer du hit ofta?
Medlem
153112
March 12, 2002 - 11:12 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-03-12 11:41, XiXi wrote:
Om du kan, skaffa isf Bonet/Bostream ADSL

Dom har inga konstiga avtal som förbjder dig att ladda hem mycket infomrmation.

Du får sätta upp FTP/Spelserver som man enligt Telias avtal inte får göra.

Det är snabbt! 2,5/0,75Mbit/sek

Ni som säger att det är instabilt har fel (iaf om man bor i gbg) för vi har fått en ny core-router och sedan vi fick den har jag inte ens blivit dissad från IRC.

Så om du kan, skaffa Bonet...

kollade upp Bonet och såg till min glädje att de fanns här i stan! TYVÄRR så bor jag strax utanför deras täckningsområde (ca 1km eller ngt).
Trist!

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1398
153127
March 12, 2002 - 11:57 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-03-12 10:51, jan-e wrote:
Sedan står att om jag skulle drabbas av virusangrepp eller att ngn tar över min dator kan min internetanslutning stängas!?
Jaha? så om ngn annan individ väljer att angripa min dator är det jag som ska straffas!

Det här är en intressant diskussion. Vem ska vara ansvarig ifall ens dator har blivit hackad och använts i DDos, intrångs mm. syfte?

Jag tycker det är självklart att tar man inte ansvar för sin dator så ska man kunna bli av med sitt abonnemang.

MEN, man erbjuder också i samma brev att jag kan "köpa" telias brandväg och virusskydd för 60:- av telia.
Rena maffiametoderna tycker jag...

Tycker det är dåligt av Telia att utnyttja detta i kommerciella syften. Telia har varit urusla på att informera sina kunder om den intrångsrisk som finns. Och dessutom göra det i ett kommerciellt riktat brev är ruttet.

Självklart ska dom erbjuda en kommerciell brandväggslösning, men jag tycker samtidigt att informationen om hur man skyddar sig ska vara lätthittad och gratis på deras hemsidor!

[Molotov]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1472
153147
March 12, 2002 - 1:38 pm
sp_Permalink sp_Print

telia visar upp sin kompetens

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
153151
March 12, 2002 - 1:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Står det i telias avtal att man inte får tanka för mycket information?
Jag mailade och frågade för nån månad sen och dom sa att jag lungt kunde ladda hem och upp så mycket jag ville.

jan-e
Kommer du hit ofta?
Medlem
153242
March 12, 2002 - 6:40 pm
sp_Permalink sp_Print

tror att det står ngt om att man inte får tanka hem för mycket, dock inte hur mycket...
Väldigt finstilt förstås!
Kanske praktiskt för dem att ha lite svävande regler så man lätt kan göra sig av med kunder?!

voodoozzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1130
153267
March 12, 2002 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Telia kör med oshysta metoder. tex varför kan de inte som bostream erbjuda 2,5/0,75. Om det går för bostream så borde de även gå för telia. Deras telefon support suger säkert snabel men det gör väl all telefonsupport. Finns säkert små företag som har nån smart kille/tjej som kan nåt. Men telia mm sätter typ 200 pers framför ett felsöknings pogram och kallar det för telefonsupport 😛

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
153286
March 12, 2002 - 8:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Det står väl egentligen inte att man inte får tanka/skicka hur mycket som helst... står väl att man inte får utnytja för mycket bandbred, hur det nu skulle gå till eftersom att man inte utnytjar det till fullo ändå...

Cr0wN
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
153347
March 12, 2002 - 10:03 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-03-12 20:25, Voodoozzz wrote:
Telia kör med oshysta metoder. tex varför kan de inte som bostream erbjuda 2,5/0,75. Om det går för bostream så borde de även gå för telia. Deras telefon support suger säkert snabel men det gör väl all telefonsupport. Finns säkert små företag som har nån smart kille/tjej som kan nåt. Men telia mm sätter typ 200 pers framför ett felsöknings pogram och kallar det för telefonsupport 😛

vafan babblar du om???
Bostream's support är lokalsamtal, innan så var det helt gratis (020 nr)

[PITA]Neo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 499
153367
March 12, 2002 - 10:55 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-03-12 12:57, 69link wrote:
Det här är en intressant diskussion. Vem ska vara ansvarig ifall ens dator har blivit hackad och använts i DDos, intrångs mm. syfte?

Jag tycker det är självklart att tar man inte ansvar för sin dator så ska man kunna bli av med sitt abonnemang.

Vadå... det är väl ändå inte Telias problem om jag får virus på min dator...
Alltså om jag fattar det rätt: jag har ADSL, åsså har jag INTE telias brandvägg som kostar pengar. Om jag då får virus, skulle dom då kunna stänga av mitt ADSL ?!!! Det är ju helt sjukt. Telia ska inte bry sig om vad jag gör med min dator... det är bara för dom att FATTA. (så länge man inte bryter mot nån lag, naturligtvis), men det är ju en annan diskussion.... 😀

Ranta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 714
153370
March 12, 2002 - 11:02 pm
sp_Permalink sp_Print

jag tror nog att det där med att stänga av kontot gäller bara för dem som är anslutna i LAN. Telia tror väl att nätverket skadas eller nåt sånt.

jan-e
Kommer du hit ofta?
Medlem
153386
March 13, 2002 - 12:53 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-03-13 00:02, Ranta wrote:
jag tror nog att det där med att stänga av kontot gäller bara för dem som är anslutna i LAN. Telia tror väl att nätverket skadas eller nåt sånt.

Gäller som sagt för LAN, men jag tycker det var en rätt så hotfull formulering i det brevet och som jag förstod det hela skulle JAG kunna råka ut för avstängning om jag drabbades av virus/angrepp.
Är ju inte precis så att jag friviligt skulle vilja låta ngn annan ta sig in i min dator så jag förstår inte varför man ska straffa mig?!
Var inte mycket text alls i brevet som preciserade när jag gör ngt fel utan helt enkelt en text som sa att jag kunde bli avstängd (om jag råkade ut för intrång) och att jag gärna fick använda mig av deras skydd för 60:-/månad.
Om de nu är så rädda för angrepp kunde de ju låta mig använda virusskydd o brandvägg billigare. Inte ngn stor summa att bråka om för min del heller men...
Så är det när telia nästan har monopol, inte mycket att välja på!

[ Detta Inlägg ändrades av: jan-e den 2002-03-13 01:55 ]

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
153401
March 13, 2002 - 6:56 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-03-12 23:55, [PITA]Neo wrote:
Alltså om jag fattar det rätt: jag har ADSL, åsså har jag INTE telias brandvägg som kostar pengar. Om jag då får virus, skulle dom då kunna stänga av mitt ADSL ?!!! Det är ju helt sjukt. Telia ska inte bry sig om vad jag gör med min dator... det är bara för dom att FATTA. (så länge man inte bryter mot nån lag, naturligtvis), men det är ju en annan diskussion.... 😀

Om du glömmer att låsa din cykel, då får du inget på din försäkring.

Om din dator används i en attack mot en site, och du har aktiverat tjänster på din dator som har kända säkerhetshål. Är du då helt utan skuld?

Om jag var Telia och du visar att du inte har kunskap/bryr dig i att köra tjänster på nätet. Varför skulle jag då vilja ha dig som kund?

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
153402
March 13, 2002 - 6:56 am
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker också att det låter konstigt att de kan stänga av dig om du blir hackad, eftersom att det inte är dem som det förstörs för...

[Molotov]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1472
153429
March 13, 2002 - 8:59 am
sp_Permalink sp_Print

Telia vill nog inte gå back lika mycket som Bostream. banbredd är inte gratis wink

jan-e
Kommer du hit ofta?
Medlem
153453
March 13, 2002 - 10:48 am
sp_Permalink sp_Print

Visst är det bra att telia går ut med "pappersbrev" till sin kunder och informerar om riskerna med att använda Internet och visst är det bra att de också erbjuder "relativt" billiga virusskudd.
Men jag citerar:

"Om det visar sig att obehöriga utifrån kopplar upp sig mot din dator för att skicka e-post kan din internetanslutning stängas"

Vidare står det:

"Ovan nämnda tjänster ger dig ett bra skydd mot både obehörig åtkomst och virus men det är samtidigt viktigt att att vara medveten om att inget skydd är till hundra procent säkert. Förutom att ha ett bra skydd kan du även tänka på att inte i onödan vara uppkopplad mot Internet"

Öhh?! Det där med att vara uppkopplad i onödan går ju inte eftersom jag logas ut automatiskt efter en stund. Eller menar de att jag inte bör sitta och spela spel över Internet i fyra timmar? Borde ju också räknas som att jag är uppkopplad i onödan!

69link
Kommer du hit ofta?
Medlem
153494
March 13, 2002 - 12:40 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-03-13 11:48, jan-e wrote:
"Om det visar sig att obehöriga utifrån kopplar upp sig mot din dator för att skicka e-post kan din internetanslutning stängas"

Är väl inget konstigt. Det är ju ett vapen mot spam.

"
..snip..
Förutom att ha ett bra skydd kan du även tänka på att inte i onödan vara uppkopplad mot Internet"

Öhh?! Det där med att vara uppkopplad i onödan går ju inte eftersom jag logas ut automatiskt efter en stund. Eller menar de att jag inte bör sitta och spela spel över Internet i fyra timmar? Borde ju också räknas som att jag är uppkopplad i onödan!

Alltså, vill man misstolka så går det. Det är väl klart att om du kopplar ner så kan inga intrång ske. Trots att Telia automatiskt kopplar ner en efter en stunds inaktivitet, så är det många som kör med "keepalives".

Min erfarenhet är att Telia *alltid* skickar ut en varning innan man stängs av. Men antar att det beror på fallet?

voodoozzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1130
153599
March 13, 2002 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-03-12 23:03, GbG_Killen wrote:

vafan babblar du om???
Bostream's support är lokalsamtal, innan så var det helt gratis (020 nr)

Sorry, trode faktiskt att det var 16kr. Hade hört det här på forumet nånstans.

[PITA]Neo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 499
153609
March 13, 2002 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

On 2002-03-13 07:56, 69link wrote:

On 2002-03-12 23:55, [PITA]Neo wrote:

Om du glömmer att låsa din cykel, då får du inget på din försäkring.

Om din dator används i en attack mot en site, och du har aktiverat tjänster på din dator som har kända säkerhetshål. Är du då helt utan skuld?

Om jag var Telia och du visar att du inte har kunskap/bryr dig i att köra tjänster på nätet. Varför skulle jag då vilja ha dig som kund?

Vadå ", och du har aktiverat tjänster på din dator som har kända säkerhetshål." Jag har väl inte sagt nåt om att jag skulle "installera tjänster som har kända säkerhetshål". Jag kanske bara har datorn på, utan att röra den. Om nån då hackar sig in i min dator och pajar något annat med den, är det väl fortfarande inte MITT fel. Telia kan ju inte tvinga folk att skaffa deras brandväggs - och antivirusskydd. Det måste ju jag få bestämma själv om jag vill ha eller inte, eller hur?!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 132
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL