Turbo Kompressor?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Turbo Kompressor?
GroundX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1619
Member Since:
September 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 21, 2004 - 7:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Som ämnet... Vad är det egentligen för skillnad på dessa?!? 🙄

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
674649
July 21, 2004 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Kortfattat:

Turbo drivs av avgaserna! Bättre på höga varv!

Kompressor drivs mekaniskt! Bättre på låga varv!

GroundX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1619
Member Since:
September 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
674657
July 21, 2004 - 7:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok, så vill man köra snabbt så äre turbo som gäller då..
och vill man acca snabbt så äre kompressor då?

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
674662
July 21, 2004 - 7:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Njae kanske inte riktigt så!

Kompressorn ger ju väldigt mycket vrid vid låga varv så då slipper man hålla på och peta på växelspaken stup i kvarten!

En turbo är mer hmm "ej användarvänlig" eller hmm jo det är den men en kompressor är bättre i en familjebil där man inte varvar extremt hela tiden!

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
Member Since:
June 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
674667
July 21, 2004 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Turbo
En turbo är en avgasdriven turbin som driver en kompressor för att komprimera insugsluften till förbränningskamrarna i förbränningsmotorer (otto-, diesel-, wankel, ...). Den viktigaste parameter i en förbränningsmotor för att få ut hög effekt är att så mycket luft/bränsle som möjligt förbränns vid varje rotation. Stor cylindervolymen är en parameter som hjälper motorn att få in mer luft/bränsle per rotation. Dock är den större cylindervolymen till nackdel för kostnaden/vikten av motorn. Många ventiler (speciellt på insugssidan) är en till parameter som är viktig. Men den kanske effektivaste metoden är att åstakomma ett övertryck (i stället för sug). När mer luft pressas in i förbränningskammaren kan även mer bränsle sprutas in, och effekten kan därmed höjas. Det är turbons huvudsakliga uppgift. Turbon har en del nackdelar också - den tenderar att värma luften. Värmen uppstår naturligt av dels kompressionen i sig - men också av det faktum att turbon blir het av avgaserna. Det är därför i kombination med turbo även vanligt med laddluftkylare (intercooler) som kyler? insugsluften för att den ska minska i volym varvid man kan pressa in ännu mera luft, sett till vikten, i cylindern. Även den termiska belastningen minskar då på motorn. I extrema fall komprimeras luften så mycket att temperaturen i förbränningskammaren stiger till en nivå där bränslet antänds direkt, utan inverkan av tändstiftet (så kallade spikningar). Då är mellankylning med intercooler helt nödvändigt för att få en kontrollerad antändning av bränslet. Ett annat sätt att motverka spikningar är att minska kompressionsförhållandet. Ofta har moderna turbomotorer spik-sensorer som sänker turbotrycket vid spikning. Det är också större risk för spikning vid lägre oktantal på bensinen. Förutom effekthöjningen kan ett turboaggregat ge en effektivare och därmed miljövänligare förbränning. Syftet med turbon är detsamma som kompressorn, men en kompressor drivs inte av avgaserna? utan av motorns vevaxel (vanligen indirekt via en rem).

En idé är att det skulle kunna vara bättre ur bränsleekonomisk synpunkt att ha en liten motor med turbo än en stor med samma effekt men utan turbo. Att man ofta tvingas sänka kompressionsförhållandet på en bensindriven turbomotor för att undvika spikningar gör att den teoretiska förbättringen av bränsleförbrukningen? inte uppnås fullt ut. En turbomotor är också mer komplex att bygga/installera och har fler komponenter - vilket har sina nackdelar.

Turbon är däremot synnerligen väl anpassad för installation på dieselmotorer. På grund av dieselmotorns arbetssätt finns inte risken för spikningar, och turbon kan ofta enkelt installeras utan negativa modifieringar av motorn. Följden blir en klar minskning av bränsleförbrukning? för en motor med en viss maxeffekt. Idag finns det nästan inga dieselmotorer utan turbo - då turbons fördel är helt uppenbar. På en modern lastbil så dubblar man idag kraften med en turboinstallation. Och detta med en 10% viktökning.

Kompressor
*Letar info efter att ha tagit fel kompressor*

Edit: Själv föredrar jag kompressor då man har krafter redan från tomgång i princip. 🙂
Dock låter det tufft när det blir undertryck i turbon.
Edit 2: Hittar ingen info.. cry

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
674675
July 21, 2004 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Gueno du har tagit fel kompressor 😀

GroundX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1619
Member Since:
September 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
674684
July 21, 2004 - 7:40 pm
sp_Permalink sp_Print

ok, men är det någon av dessa som slukar med bränsle än den andre? Tror också du har tagit fel kompressor 🙂

Keffing
Member
Medlem
Forum Posts: 5118
Member Since:
August 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
674685
July 21, 2004 - 7:41 pm
sp_Permalink sp_Print

intressant läsning det där gueno... kan inte ett piss om bilar själv...

x-per
Member
Medlem
Forum Posts: 3038
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
674689
July 21, 2004 - 7:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Båda drar ju mer bränsle än en ren sugmotor iaf!

Eftersom kompressorn är mekanisk förbunden till vevaxlen så slukar ju det
lite bränsle pga motståndet i kompressorn!

En turbo ger ju motstånd i utblåset och jobbar med ett relativt högt laddtryck så då drar det ju lite bränsle där med!

Är inte så jättestor skillnad på dom båda!

NH|Mimer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 278
Member Since:
December 10, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
674694
July 21, 2004 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Kompressor slukar mer brännsle eftersom den är kopplad med rem till vevaxeln. Så det krävs lite effekt för att driva den även på låga varv.

GroundX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1619
Member Since:
September 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
674695
July 21, 2004 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

ok, tack för svaren iaf.. är nästan totalt nollad vad gäller bilar så det är vell dags att börja ta reda på lite.. nu ska jag läsa igenom Guenos turbobeskrivning... modemet blir överhettat snart så det är nog dags att koppla ifrån!

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
Member Since:
June 3, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
674696
July 21, 2004 - 7:48 pm
sp_Permalink sp_Print

GroundX wrote: modemet blir överhettat snart så det är nog dags att koppla ifrån!

Ctrl +C *öppna ancteckningar* Ctral +V. 😀

FonzzziE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1329
Member Since:
July 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
674699
July 21, 2004 - 7:50 pm
sp_Permalink sp_Print

skillnad va jag vet turbo går igång mellan vissa varv medans kompressorn drar hela tiden

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
Member Since:
May 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
674757
July 21, 2004 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

x-per: Turbon drar ju endast mer soppa när den laddar, vid vanlig körning så är inte skillnaden så stor...

Dubbelturbo ger tryck ifrån botten..

ViperBoyy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1250
Member Since:
November 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
674847
July 21, 2004 - 9:47 pm
sp_Permalink sp_Print

GroundX wrote: Ok, så vill man köra snabbt så äre turbo som gäller då..
och vill man acca snabbt så äre kompressor då?

enligt dig >
Ok, så vill man köra snabbt så äre turbo som gäller då..
enlight mig >
Ok, så vill man köra snabbt så äre Äfterbrännarekammare/AfterBurner som gäller då..

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
Member Since:
February 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
674854
July 21, 2004 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Har inte riktigt klart för mig heller hur kompressorn funkar, men har inte den nån rem typ så den drar i alla lägen och inte bara vid ett varvtal?

Edit: nån sa det.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
Member Since:
June 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
674883
July 21, 2004 - 10:14 pm
sp_Permalink sp_Print

en bra kompressor borde ju inte ladda nånting vid tomgång, om den skulle sitta på nått hjul som slirar vid just det varvtalet eller liknande, om detta används i praktiken vet jag inte.

om jag har förstått det rätt så funkar det i princip som en turbo, dvs att den komprimerar luft och bränsle så det blir mer kräm inuti cylinderloppet, den drasrunt med kraft direkt från någon axel.

Onkel-Benz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 370
Member Since:
April 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
674903
July 21, 2004 - 10:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Mercedes kompressorer fungerar så att de kopplas igång endast när de behövs. har för mig det iaf! =)

låter lite för volvo-aktigt om komprssorn skulle gå hela tiden. mer finéss över det hela ska det va ju .

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
Member Since:
February 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
674909
July 21, 2004 - 10:32 pm
sp_Permalink sp_Print
Elektro
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 186
Member Since:
January 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
674977
July 21, 2004 - 11:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Pojkar om man sätter både en turbo och en kompressor på motorn måste man ha ett satans drag 🙄

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 361
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL