April 11, 2003
Tjena alla glada.
Min fråga är alltså om du som bor i egen lya betalar TV-avgiften?
Jag har nu i September bott i min lya 4 år. Men det va först för ca 10 månader sedan jag börja betala min avgift. 😕 Jag kollar på tv ca 10 timmar/veckan. Avgiften är ca 1800kr/år , alltså betalar jag 35 kr för min 10 tim. Det låter inte så mycket nu inte, men när räkningarna kommer så tycker iallafall jag att det känns lite onödigt att betala. 😮
November 28, 2002
September 13, 2002
jag kollar TV max 3-6 timmar/mån
så jag anser inte att jag behöver betala för nått jag inte nyttjar.
annars kollar jag bara på film på TVn (DVD, VHS etc)
å jag anser inte att jag ska betala föratt ha en TV så jag kan kolla på mina köpta filmer
hörde från morsan att de var tvungna att pröjsa TVavgift för en tv de hade, det fanns inte ens ngt antennuttag etc, utan den skulle användas till videouppspelning
August 21, 2001
Jag blir så illa tvungen att betala den jevla avgiften då hon jag bor med hyr en tv.. Men jag tycker att det är fel fel fel.
Svt 1 & 2 kollar jag aldrig någonsin på. Jag äger ingen radio.
Det är fel att man ska behöva betala för någonting som man inte vill ha.
Ingen annanstanns vad jag vet, kan de tvinga en att köpa något som man inte vill ha.
Jag ska ha rätt att äga en jävla tv utan att behöva betala tv-avgift.
Släng in reklam i skiten, gör "betalkanal" av det så som tv-tusen och liknande, gör va fan som helst, men tvinga inte mig att betala för något som jag inte vill ha!?
Hatar tv-avgiften!!!!!!
June 27, 2002
Jag hyr TV men jag betalar då fan ingen avgift.
Varför ska man betala licens för att ha en TV? Sen är de tju så att det är SVT som får pengarna från licensen inte allt men en stor del. TV4 får inget de har ju sin reklam.
Fan TVn är ju inget dödligt vapen så varför ska man behöva betala en licens....fattar inte hur folk kan va så dumma så de betalar den..
December 4, 2002
hörde från morsan att de var tvungna att pröjsa TVavgift för en tv de hade, det fanns inte ens ngt antennuttag etc, utan den skulle användas till videouppspelning
Det stämmer, såfort man har en anläggning som är färdig att ta emot tv signaler, såsom TV, Video eller TV-kort till datorn som har ingång för antennsladd, så är man skyldig att betala tv-avgift.
Rent sjukt!
January 7, 2003
DiDi wrote: Ni vet det att det är inte SVT1 & 2 + 4an ni betalar för... Utan ni betalar för att ni har en tv... eller inte betalar...
Njaa. TV4 är inte med i avgiften. De är reklambaserade och får ju betala till SVT även de.
Enligt all information som följer med TV-avgiften och på TV så säger de ju själva att man betalar för 2 TVkanaler, radio mm. Så nog betalar man för rätten att se o höra på SVTs sändningar. Ungefär som man betalar skatt för att köra på vägarna eller sjukhusbesök (som dock blir dyrare o dyrare nu).
Med tanke på all sponsring som SVT smugit in i programmen nu så kan nog de flesta acceptera "vanlig reklam" mot att avgiften slopas. Det är ju ändå inte reklamfria sändningar längre så det argumentet kan de glömma.
August 22, 2005
Egentligen har inte SVT med att göra om du betalar tv-avgift eller inte, det har att göra med om du har en TV-tuner(kanalväljare) som kan ta in tv-program. Men SVT får stålarna i alla fall samt Sveriges Radio! För du betalar väl ingen Radio license?
Vad gör man om man inte ser på SVT eller bara tycker det är dumt att betala TV-avgift? Man plockar helt enkelt bort kanalväljaren från TV och kopplar satellitboxen direkt till TV. Då är man ej skyldig att betala avgiften eftersom man då ej har möjlighet att ta emot TV-signaler. Det var en kille som gjorde på detta vis för något år sedan och han behövde inte betala. Givetvis så var det någon kulturminister som skulle se över lagen så detta inte upprepades så jag har ingen aning om hur det är i dagsläget.
Men det är väl bara och läsa in sig på lagen för att ha kött på benen och sedan ringa o fråga radiotjänt i Kiruna.
May 9, 2001
Jagularen wrote: Egentligen har inte SVT med att göra om du betalar tv-avgift eller inte, det har att göra med om du har en TV-tuner(kanalväljare) som kan ta in tv-program. Men SVT får stålarna i alla fall samt Sveriges Radio! För du betalar väl ingen Radio license?
Vad gör man om man inte ser på SVT eller bara tycker det är dumt att betala TV-avgift? Man plockar helt enkelt bort kanalväljaren från TV och kopplar satellitboxen direkt till TV. Då är man ej skyldig att betala avgiften eftersom man då ej har möjlighet att ta emot TV-signaler. Det var en kille som gjorde på detta vis för något år sedan och han behövde inte betala. Givetvis så var det någon kulturminister som skulle se över lagen så detta inte upprepades så jag har ingen aning om hur det är i dagsläget.
Men det är väl bara och läsa in sig på lagen för att ha kött på benen och sedan ringa o fråga radiotjänt i Kiruna.
Iom. att du har en sattelit så kan du ju ta emot TV-signaler.
Du får dem ju via satteiten istället för antennen eller kabel-TV.
Dekodern som du har till satteliten blir ju mottagaren istället för den i TV:n.
Om man dvs. kopplar dekodern till TV:n via SCART.
3 Guest(s)