Tv-licens problem (igen?)|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Tv-licens problem (igen?)
Vajsman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 929
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 25, 2004 - 6:17 am
sp_Permalink sp_Print

Hej! Sökte igenom en gammal tv-licens tråd men fann inte svar på min kommande fråga. Nu till historien:

Jag å tjejen hade precis slagit oss till ro i bäddsoffan framför tvn för att se en film jag hade på datorn (ja, det var lillebrors födelsedagsvideo i digitaliserad form :)) Då ringde det på dörren. Jag som tidigare på dagen haft besök plus att dessutom väntade besök skyndade till dörren och öppnade. Där stod en reslig man som utan att presentera sig rapade ur sig tjejens efternamn som står på brevlådan.

Lite naivt ropade jag bara på henne å tänkte inte mer på det. Satte mig vid datorn å några minuter, sen kom tjejen tillbax med en liten ful lapp.
"Anmälan om tv-innehav" eller dylikt stod d på den.

Arghh! Då jag prompt vägrar att betala för skiten. Kastar hellre än femma om dagen på en luffare i beirut än i statens kassa.

Hur går det till ifall man avanmäler sin tv? Ringa å typ säga
"Hej, vi har så dåligt med pengar så vi har tvingats sälja vår tv"

Då kan dom ju omöjligt kräva en på pengar, eller?
Sen nästa gång det dyker upp en suspekt person så öppnar man
försiktigt å frågar vem det är och vad denne vill. Sen ska biffen vara fixad.

Nån med kloka råd?
/Visse

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
628707
May 25, 2004 - 6:31 am
sp_Permalink sp_Print

Det är bara att ringa till radiotjänst och säga att du inte har TV längre och att du inte vill betala licensen. Men, även om man har en TV nånstans, fast man inte använder den, så måste man betala licensavgiften. Det räcker att man har en TV mottagare, alltså typ en videobandspelare (dom brukar ha det) så är man skyldig att pröjsa. Men det är ju inte skoj att behöva stänga av teven och se till så den inte syns från dörren, varje gång det knackar på.

PS: Akta så du inte får en snigel på ögat 😉

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
628709
May 25, 2004 - 6:33 am
sp_Permalink sp_Print

gör som min mormor och morfar.. lyssna på radio! 😛 (dom har aldrig haft tv :D)

makhra
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 568
628741
May 25, 2004 - 7:33 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har haft en massa turer med radiotjänst. Började med att de ringde upp och frågade om vi hade tv eftersom vi var nyinflyttade men då sa jag (sanningsenligt) att vi inte hade eller tittade på tv. Försäljaren frågade då när vi tänkte skaffa tv så jag drog till med "om någon månad".

Sagt och gjort, några veckor senare damp det ned en räkning på illvilliga 470:- och den hade jag inte någon tanke på att betala. Då ringde jag dem och sa att jag inte hade skaffat någon tv och svaret blev "tack för det" och så slapp jag betala. 😉 Vid denna tidpunkten hade vi en gammal skräptv som inte visade alla kanaler och var allmänt kass. Klart man inte vill betala för en sådan. Men det var inte slut där.

I julas köpte vi en tv på netonnet och då visade det sig att radiotjänst kunde se att vi hade gjort det. När de ringde så var det inte så mycket att göra för vi hade ju faktiskt köpt tv:n. Jag blev rätt överumplad av samtalet så jag gick med på allt de sa 🙂

Men inte kunde man ge sig så lätt, jag kände mig tvungen att försöka trimma sanningen litegrand igen. Alltså ringde jag dem någon vecka senare och sa att det hade blivit ett fel och att tv:n inte var min utan att jag hade köpt den till en släkting. Det var knappt de trodde på det och sa surt att "vi blir tvungna att skicka en kontrollant". Javisst, sa jag, det passar bra. Veckan efter fick jag då en sluträkning som sa att jag hade upphört ha tv och som var på knappt 100:-. Nu är den betald och jag har inte någon tv. 😀 Har inte sett av någon kontrollant heller.

Det största problemet med att hålla på såhär är att de sparar alla händelser i ens historia så man kan inte använda samma ursäkt två gånger om man säger så. Knepet är att inte flytta och absolut inte köpa någon tv av en butik. :bok:

Ring du och avanmäl, jag sa att jag använder datorn istället för tv:n och ser nyheter m.m. Det låter ju rätt ok tror jag.

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
628746
May 25, 2004 - 7:41 am
sp_Permalink sp_Print

Eller så anger man inte namn personnummer och adress när man köper tvmottagare, butiker brukar vara ett rätt bra ställe att handla på......

oxygenial
Member
Medlem
Forum Posts: 2686
628747
May 25, 2004 - 7:41 am
sp_Permalink sp_Print

Quarzi wrote: gör som min mormor och morfar.. lyssna på radio! 😛 (dom har aldrig haft tv :D)

Även för radio skall man betala TV-Licens!

zyrus
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1444
628750
May 25, 2004 - 7:42 am
sp_Permalink sp_Print

Ser man på tv i datorn så har man en tv mottagare och då måste man oxå betala!

Quarzi
Member
Medlem
628751
May 25, 2004 - 7:46 am
sp_Permalink sp_Print

oxygenial wrote: [quote=Quarzi]gör som min mormor och morfar.. lyssna på radio! 😛 (dom har aldrig haft tv :D)

Även för radio skall man betala TV-Licens!

hmm.. så om jag har en bärbar radio (tex min iRiver) så ska jag betala för att få lyssna på radio? tror jag icke förens jag ser nått om det! (har alldrig hört något om sådant iaf)

Zap
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 720
628754
May 25, 2004 - 7:49 am
sp_Permalink sp_Print

oxygenial wrote: Även för radio skall man betala TV-Licens!

Fel! TV-licensen gäller enbart för just tv-mottagare. Inte radio.

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
628759
May 25, 2004 - 7:56 am
sp_Permalink sp_Print

Zap wrote: [quote=oxygenial]Även för radio skall man betala TV-Licens!

Fel! TV-licensen gäller enbart för just tv-mottagare. Inte radio.

Nej.. Gäller radio oxå.. den hette TV o radio license eller nåt sånt förr men dom bytte namn på den till TV license... men den gäller fortfarande radio...

Relaxia
Member
Medlem
Forum Posts: 3065
628762
May 25, 2004 - 8:00 am
sp_Permalink sp_Print

ORKA!
Räkna på vad ni lägger ut på etanol om året så kommer ni snart inse att TVn är ett bra mycket billigare nöje...

Quarzi
Member
Medlem
628763
May 25, 2004 - 8:00 am
sp_Permalink sp_Print

hittade detta på susning:

"TV-licens ska enligt Lag (SFS 1989:41) om TV-avgift betalas av alla hushåll som innehar minst en TV-mottagare. Betalning sker till Radiotjänst i Kiruna AB och pengarna används för att finansiera Sveriges Television, Sveriges Radio och Utbildningsradion.
TV-mottagare finns inte bara i TV-apparater utan även i t.ex. videobandspelare? och TV-kort.

TV-avgiften bestäms av Sveriges Riksdag och är 156 kronor per månad (februari 2004).

Skyldigheten att betala TV-avgift omfattar inte sådana TV-mottagare som på grund av sin konstruktion inte kan användas för att ta emot markbundna sändningar. § 4 i Lag (1989:41) om TV-avgift. Jakten på licensskolkare kallas för Skärpt avgiftskontroll.

Det är inte tillåtet för Radiotjänst i Kiruna AB att samköra sina register med kabel/satellitbaserade operatörer. Därav kan man undgå att betala TV-licens även fast man abonnerar på betalkanaler."

står inget om radio där

Edit: hittade nått forum där det är en som skriver "När det sedan gäller Sveriges Radios program (= P1/P2/P3/P4), så betalar man ingen Radio-licens i Sverige utan dessa radiokanaler är helt kostnadsfria att ta emot."
hittat på http://www2.cint.se/webbbs/nya.....read=16463

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
628767
May 25, 2004 - 8:07 am
sp_Permalink sp_Print

"Skyldighet att lämna uppgifter om köparen
Tv-handlare är enligt 8§ Lagen (1989:41) om TV-avgift skyldiga lämna uppgifter till Radiotjänst om dem som köper eller hyr en tv-mottagare, senast månaden efter uthyrning/försäljning ägde rum.

Radiotjänst har utvecklat en lättanvänd programvara, Lois, för registrering av uppgifter om sålda/uthyrda tv-mottagare. Detta program erbjuder vi gratis till alla tv-handlare för att förenkla och effektivisera arbetet med den i lag ålagda uppgiften"

"Som tv-mottagare räknas sådan utrustning
som kan ta emot och förmedla rörliga bilder, d v s:

- TV
- Video med kanalväljare
- Dator med tv-kort
- Videokamera med kanalväljare
- DVD-spelare med möjlighet att ta emot markbundna sändningar
"

Japp, SR får betalt via tv-avgiften, dock så kostar det iget att ha radiomotagare.

Vajsman
Kommer du hit ofta?
Medlem
628774
May 25, 2004 - 8:10 am
sp_Permalink sp_Print

Okaj. Får blir till att ringa och avanmäla tv-innehavet då. Verkar inte vara så problematiskt. Gör det nog om en månad eller så, verkar väl lite mysko att göra sig av med tvn dagen efter man uppgett tv-innehav.

Undra vad kontrollanten säger om han ser min game gear med tv-tuner ligga å skräpa på hallgolvet...haha.

Förresten, när jag köpt tv i en affär så behövde jag inte lämna ut några personuppgifter.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
628789
May 25, 2004 - 8:31 am
sp_Permalink sp_Print

Tittar man på tv så skall man betala, jag verkligen askyr fuskare. Undra ifall de har någon ledig tjänst som kontrollant, vore grymt kul tror jag :bgrin:

paddanx
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 674
628816
May 25, 2004 - 9:06 am
sp_Permalink sp_Print

Zyrus wrote: Ser man på tv i datorn så har man en tv mottagare och då måste man oxå betala!

Beror ju på... det är ju mottagaren som gäller... Dvs har du en antennmotagare så ja... annars nej.

De roliga i detta sammanhang är att Radeon 9X00 AIW kort har just antennmotagare... ska man pröjsa då också? 😛

Vajsman
Kommer du hit ofta?
Medlem
628822
May 25, 2004 - 9:11 am
sp_Permalink sp_Print

vill man köpa en cheeseburgare på mac donalds så kan man göra det. utan att tvingas betala för en hel meny när du ändå slänger pommes fritsen och drickan. hade det gått hade jag mer än gärna plockat bort SVTs kanaler. men nu går ju inte det.

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
628836
May 25, 2004 - 9:30 am
sp_Permalink sp_Print

klart den ska betalas.. fult att fuska.

Iceman
Member
Medlem
Forum Posts: 4735
628846
May 25, 2004 - 9:36 am
sp_Permalink sp_Print

paddanx wrote: De roliga i detta sammanhang är att Radeon 9X00 AIW kort har just antennmotagare... ska man pröjsa då också? 😛

Ja, det ska man.

Jag läste en gång för ett tag sedan om hur man kunde se på TV utan att betala mottagaravgift. Om man har tv kanaler via parabol t ex, alltså typ bara digitala kanaler som inte innefattar SVT, och man plockar bort kanalmottagaren från sin TV, så ska man inte vara skyldig att betala mottagaravgiften. För då har man plötsligt inte en TV, utan en monitor. Man tycker ju att det borde vara tillåtet, eller åtminstone inte otillåtet.

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
628850
May 25, 2004 - 9:40 am
sp_Permalink sp_Print

HMM hur funkar det om man kvardar tv motagaren i en video tv?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 107
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL