June 20, 2002
Tyrfing wrote: HMM hur funkar det om man kvardar tv motagaren i en video tv?
"Skyldigheten att betala TV-avgift omfattar inte sådana TV-mottagare som på grund av sin konstruktion inte kan användas för att ta emot markbundna sändningar"
Så då ska du inte betala nej.
Edit: För övrigt brukar man ju ge ut personuppgifter i samband med garanti när man köper dyrare utrustning som TV-apparater, och dessa är alltså butiken enligt lag skyldiga att anmäla.
February 4, 2003
Har en fråga.
Om man pluppar ut tvmottagaren ur tv'en. Och kör antenn in till Boxer-mottagare måste man betala då? (sen scart till tven).
Är ju egentligen fusk om man måste det. Eftersom Viasat BAS exempelviss kostar 99kr / månad och går på satalit (men där ingår även SVT's kanaler som finansieras av tv-licens, som man då inte betalar med satalit)
November 22, 2001
smurfen87 wrote: Har en fråga.
Om man pluppar ut tvmottagaren ur tv'en. Och kör antenn in till Boxer-mottagare måste man betala då? (sen scart till tven).
Är ju egentligen fusk om man måste det. Eftersom Viasat BAS exempelviss kostar 99kr / månad och går på satalit (men där ingår även SVT's kanaler som finansieras av tv-licens, som man då inte betalar med satalit)
Boxer får du ju in SVT's sändningar med, så på det viset kommer du inte undan.
November 22, 2001
Vajsman wrote:
Hur går det till ifall man avanmäler sin tv? Ringa å typ säga
"Hej, vi har så dåligt med pengar så vi har tvingats sälja vår tv"Då kan dom ju omöjligt kräva en på pengar, eller?
Sen nästa gång det dyker upp en suspekt person så öppnar man
försiktigt å frågar vem det är och vad denne vill. Sen ska biffen vara fixad.Nån med kloka råd?
/Visse
Du kan inte ringa, du måste skriva ett brev.
Det gjorde vi, skrev att tv'n va trasig och att vi inte hade råd att köpa någon ny. Sen efter ett tag ringde en kontrollant på, men som tur va öppnade jag dörren (min sambo påstår att hon inte hade kunnat ljuga) och sa att vi inte hade någon. -Jaha, sa han och gick.
Jag fick faktiskt ett brev av dem idag där det stod nå't om att jag inte fanns med i deras register o de undrade om jag kanske hade en tv gömd någonstans. Slängde det.
Förmodligen kommer de väl börja gnälla igen nu om någon månad när vi flyttat, men aldrig att jag tänker börja betala.
Till er som påstår att det är fel att smita, tycker ni det hade varit rätt av staten att ta ut en internetavgift för alla med internet eftersom de kan komma åt svt's hemsida?
Säg en 100 spänn i månaden.
Låter det rimligt?
February 4, 2003
Personligen tycker jag det är lite skumt att man MÅSTE betala tv-licensen för en kanal som man inte egentligen måste ha. Att säga att det är rent informationsmässigt är rent löjligt, för det hade kunnats skötas via fyran också.
Lite av en propaganda kanal det där SVT, som man måste betala för.
Om det ska finnas, så ska kanalen konkurrera på samma sätt som alla andra kanaler. Dvs. med avgifter som man betalar för att se- inte för att ha.
October 7, 2002
Jerry wrote: Ni betalar för att SVT ska kunna existera och sända nyheter och andra informationsprogram. Det är önskvärt i en demokrati att människor lär sig någonting.
Å andra sidan förstår jag inte varför inte TV-avgift tas ut av alla, inte bara av de som har en TV.
Nu börjar vi ramla över mot politik, men de två rimliga alternativ som finns är att reklamfinansiera SVT (det tycker jag inte är någon vidare lyckad idé), samt att göra SVT skattefinansierat. Det andra är vettigare, men man vill även kunna garantera att SVT är fristående från andra intressenter, till exempel de olika politiska partierna. Det anser man blri svårt med den lösningen, och det är anledningen till att man inte gjort så (från början var det ju också inte lika utbrett att ha TV och då var det rimligt att de som hade pröjsade...)
February 1, 2004
Krqagyzzz wrote: [quote=StarCraft][quote=Quarzi]gör som min mormor och morfar.. lyssna på radio! 😛 (dom har aldrig haft tv :D)
Då har dom missat mycket! 😕
Frågan är om de verkligen har det, filmer kan man se på bio.
Dom vet ju inte hur en taliban ser ut :cy: ... tänk om det kommer hem en taliban till dom, då vet ju inte dom att dom ska dö för han är ju en suicider taliban. Rätt bra att titta på TV för att få sig en uppfattning om talibaner tex.
October 31, 2003
paddanx wrote: [quote=Zyrus]Ser man på tv i datorn så har man en tv mottagare och då måste man oxå betala!
Beror ju på... det är ju mottagaren som gäller... Dvs har du en antennmotagare så ja... annars nej.
De roliga i detta sammanhang är att Radeon 9X00 AIW kort har just antennmotagare... ska man pröjsa då också? 😛
Jo har du mottagare så ska du betala. Det står faktiskt datorer med TV-kort på avtalet. Vore det inte enkalare att baka in skiten i skatten, det är det ju nästan. Fast då förlorar ju kiruna några jobb.
December 15, 2003
Eh, som van tv-licens skojare (jag kan med stolthet säga att jag ALDRIG betalat en spänn i tv-licens.) skall jag inflika lite saker.
Det man måste betala för är rhf- och uhf-konverters (dom små "lådorna" som antennurtaget går in i om man öppnar tvn/videon) kort sagt, kan du välja kanal så har du såna + tv-kort som finns i datorer.
Säkert femtio gånger har dom varit hos mig och tittat och varje gång har jag sagt att jag inte har någon TV (trots att man kanske kan höra aktuellt elle nån fotboll i bakgrunden) Dom vill gå in och titta men nej säger jag, dom ska hämta polis säger dom, polis får bara göra husrannsakan om det misstänkta brottet ger fängelse och innehav av TV ger bara böter säger jag och sen stänger man dörren.
Givetsvis när jag köper mina prylar i affärer (som jag betalar kontant) så anger jag namnet Halawah Jönsson , Äppelvägen 3 Ankeborg, det är ju kvittot garantiin gäller på, inte namnet, gå inte på vad försäljarna säger till er , dom är skyldiga enligt lag att skicka in namn o adress på varenda kotte som köper TV/ video till radiotjänst i kiruna.
Vägra betala om du inte vill sponsra statstv,var rakryggad och ha pondus.
June 30, 2003
StarCraft wrote:
Frågan är om de verkligen har det, filmer kan man se på bio.Dom vet ju inte hur en taliban ser ut :cy: ... tänk om det kommer hem en taliban till dom, då vet ju inte dom att dom ska dö för han är ju en suicider taliban. Rätt bra att titta på TV för att få sig en uppfattning om talibaner tex.
Så var det dom som ser lite för MYCKET på TV också...
February 1, 2004
Timmy wrote:
[quote=StarCraft] Frågan är om de verkligen har det, filmer kan man se på bio.Dom vet ju inte hur en taliban ser ut :cy: ... tänk om det kommer hem en taliban till dom, då vet ju inte dom att dom ska dö för han är ju en suicider taliban. Rätt bra att titta på TV för att få sig en uppfattning om talibaner tex.
Så var det dom som ser lite för MYCKET på TV också...
Va?!
2 Guest(s)