January 23, 2002
Fick besök av radiotjänst häromdagen som frågade om jag hade någon TV.
Nej sa jag och sa att jag använder TVn i korridoren (studentkorridor).
Jag sa givetvis inte att jag hade ett TV-kort i datorn.
Men så snackade jag med en kille om det och han sa att TV-mottagare alstrar en signal som man kan snappa upp och därmed pejla var det finns TV-mottagare. Men det är inte så exakt att de kan pejla enskilda lägenheter t.ex. men villor ska tydligen inte vara något problem.
Stämmer detta? 😕
Har alltid trott att TV-pejlare varit en skröna. 🙂
December 5, 2001
Jag sitter i samma båt som du, och undrar givetvis detsamma. Vägrade betala avgiften under sommaren då jag ändå inte var hemma. Har inte fått besök än men det är väl bara en tidsfråga. Kommer dem kommer jag säga att tv:n gått sönder och inte har råd att köpa ny, så jag använder tv:n i korridoren 😛
January 23, 2002
http://www.susning.nu/Sk%e4rpt.....tskontroll
susning.nu wrote:
Från Radiotjänsts hemsida: 25 § Bolaget får använda särskilt pejlinstrument för att ta reda på i vilken utsträckning det finns TV-mottagare i bostäder inom ett visst område (särskild avgiftskontroll). Jag som trodde detta var en myt, att det fanns särskilda instrument...? Och hur vanligt är det att Radiotjänst ringer och frågar om man har tv? Jag bor hemma och fick ett samtal från Radiotjänst där dom undrade varför jag inte betalar avgiften. Det enda dom såg var tydligen bara mitt namn och att jag inte betalade, någon aning om var jag bodde och att jag bodde hemma hade dom inte. Hursomhelst kan man ju undra vad avsikten är att ringa och fråga...Pejlning är ingen myt. Däremot är det tveksamt hur användbart det är och hur mycket radiotjänst egentligen använder det. Det fungerar inte i tätbebyggda områden (pga för många tvapparater på för liten yta, det skulle vara i djupaste norrland på ett ensamt hus i så fall, och frågan är om det är där radiotjänst sätter in mest resurser) dessutom kan jag inte tänka mig att det accepteras som bevis i en rättssal. /Afx
Apropå pejlapparaturen: Det är väl bara de fält som bildas av en CRT-skärm de kan pejla in, eller? En TFT-skärn borde vara omöjlig/svår att upptäcka.. //
Radiotjänst kan inte pejla en CRT-skärm. Vad som händer när man pejlar är att när elektronstrålen på din tv byter rad skickar den ut en liten radiopuls som radiotjänst kan ta emot med sin antenn. På en vanlig TV målas en ny rad varje 64uS, dvs en radfrekvens på 15.625kHz (vissa kan höra den som ett gällt pip när TVn är på men ljudet av).
På din CRT-skärm kan du byta uppdateringsfrekvens och den är således opejlbar (eller iaf jävligt svår att pejla iom att de inte vet vilken uppdateringsfrekvens du kör, och det är rätt jobbigt att kolla alla, om ens deras utrustning klarar av det vilket jag betvivlar). Exempelvis är det lägsta värdet man brukar kunna ställa in på dataskärmen 60hz på 480rader vilket ger en radfrekvens på 28.8kHz. Andra inställningar ger andra radfrekvenser. Om du mot förmodan har en radiomottagare som går ner till 15.6kHz är det bara att tuna in det och sen peka med antennen mot grannens hus. Om brusnivån ökar vet du att hans tv är på. Det är alltså bara påslagna tv-apparater som kan pejlas. En annan vanlig missuppfattning är exaktheten på deras pejling. Eftersom de pejlar (i radiosammanhang) låga frekvenser behöver de en enorm antenn (tänk 10x10 meter) för att få någorlunda riktverkan (tänk +- 5 grader). Det är alltså t.ex. omöjligt att avgöra i ett tätt bostadsområde om det är din eller din grannes tv som är på, så bor du i lägenhet och de säger att de pejlat dig så är det skitsnack. För att svara på din fråga så har en TFT-skärm ingen vertikal uppdateringsfrekvens, därför går den inte att pejla. /AfxPoängen här är nog att en vanlig TV är en CRT-skärm och har fast radfrekvens. Att pejla datorskärmar har radiotjänst inget större intresse av. Sedan är det så att även om grundfrekvensen är förhållandevis låg så finns det en hel del övertoner är pejla på. Med detta sagt tror jag ändå inte att radiopejling har någon större praktisk betydelse för radiotjänst.
http://www.susning.nu/TV-licens
susning.nu wrote:
TV-licens ska enligt Lag (SFS 1989:41) om TV-avgift betalas av alla hushåll som innehar minst en TV-mottagare. Betalning sker till Radiotjänst i Kiruna AB och pengarna används för att finansiera Sveriges Television, Sveriges Radio och Utbildningsradion.
TV-mottagare finns inte bara i TV-apparater utan även i t.ex. videobandspelare? och TV-kort.TV-avgiften bestäms av Sveriges Riksdag och är 156 kronor per månad (februari 2004).
Skyldigheten att betala TV-avgift omfattar inte sådana TV-mottagare som på grund av sin konstruktion inte kan användas för att ta emot markbundna sändningar. § 4 i Lag (1989:41) om TV-avgift. Jakten på licensskolkare kallas för Skärpt avgiftskontroll.
Det är inte tillåtet för Radiotjänst i Kiruna AB att samköra sina register med kabel/satellitbaserade operatörer. Därav kan man undgå att betala TV-licens även fast man abonnerar på betalkanaler.
Radiotjänst når man på 020-91 00 00.
--------------------------------------------------------------------------------
Tid efter annan påminns vi via TV om skärpt avgiftskontroll. Det tycks bara vara ett skrämskott. Och dessutom har eventuella TV-pejlare ingen laglig rätt att undersöka någon persons bostad! Detta gör att förvånande många personer i Sverige undkommer att betala TV-licensen.
June 30, 2003
Schäkta denna lilla off-topic fråga...
Men hur är det om man bor på ett annat ställe än man är folkbokförd på? För enligt staten så är jag fortfarande en del av möblemanget i mina föräldrars hem, men under veckorna så bor jag på annan ort och studerar. Vad jag har hört ingår min TV-avgift i mina föräldrars. Stämmer det?
February 11, 2003
Timmy wrote: Schäkta denna lilla off-topic fråga...
Men hur är det om man bor på ett annat ställe än man är folkbokförd på? För enligt staten så är jag fortfarande en del av möblemanget i mina föräldrars hem, men under veckorna så bor jag på annan ort och studerar. Vad jag har hört ingår min TV-avgift i mina föräldrars. Stämmer det?
Jag och en polare delade lägenhet under ett år i samband med studier. Rent tekniskt bodde vi ju fortfarande hemma hos våra päron (där vi var folkbokförda), lägenheten var bara ett ställe att sova på medan vi gick i skolan. Hur som helst, en TV hade vi och farsgubben ringde till Radiotjänst och frågade. Vi (min polare och jag) skulle inte behöva betala TV-avgift för burken i vår lägenhet.
Så som jag minns det menade de på Radiotjänst att farsan redan betalade TV-avgift, hur många TV-apparater man har och VAR man sedan placerar dom har ingen betydelse, man betalar ju per hushåll. Den aktuella TVn i sammanhanget hade gubben köpt, om han sen placerade den i en lägenhet x antal mil bort skulle det alltså inte spela någon roll, den tillhörde ju "hans" hushåll, eller hur man nu ska säga. 😮
Tycker det resonermanget verkar lite underligt, köper hellre den teorin om folkbokföringen. Hur som helst TV-avgift ska du nog inte behöva betala.
December 5, 2001
mr_murtaugh wrote: [quote=Timmy]Schäkta denna lilla off-topic fråga...
Jag och en polare delade lägenhet under ett år i samband med studier. Rent tekniskt bodde vi ju fortfarande hemma hos våra päron (där vi var folkbokförda), lägenheten var bara ett ställe att sova på medan vi gick i skolan. Hur som helst, en TV hade vi och farsgubben ringde till Radiotjänst och frågade. Vi (min polare och jag) skulle inte behöva betala TV-avgift för burken i vår lägenhet.
Så som jag minns det menade de på Radiotjänst att farsan redan betalade TV-avgift, hur många TV-apparater man har och VAR man sedan placerar dom har ingen betydelse, man betalar ju per hushåll. Den aktuella TVn i sammanhanget hade gubben köpt, om han sen placerade den i en lägenhet x antal mil bort skulle det alltså inte spela någon roll, den tillhörde ju "hans" hushåll, eller hur man nu ska säga. 😮
Tycker det resonermanget verkar lite underligt, köper hellre den teorin om folkbokföringen. Hur som helst TV-avgift ska du nog inte behöva betala.
Kan bekräfta att detta stämmer till fullo. Står t.o.m. på radiotjänsts hemsida.
http://www.radiotjanst.se/Studenter/studenter.htm
Det sura för min del är att man måste vara folkbokförd i sin studieort för att få bostadsbidrag.
March 20, 2003
Sardaukar wrote: [quote=mr_murtaugh][quote=Timmy]Schäkta denna lilla off-topic fråga...
Kan bekräfta att detta stämmer till fullo. Står t.o.m. på radiotjänsts hemsida.
http://www.radiotjanst.se/Studenter/studenter.htm
Det sura för min del är att man måste vara folkbokförd i sin studieort för att få bostadsbidrag.
Stackaren, måste du förtjäna bidraget för att få det?
Klipp dig o skaffa ett jobb.
December 5, 2001
Pim_ wrote: Stackaren, måste du förtjäna bidraget för att få det?
Klippte mig gjorde jag förra veckan och skaffa jobb tänker jag göra efter studierna.
Nåt fel i att ha bostadsbidrag? Skulle gissa på att ca 75% av alla studenter har det.
March 20, 2003
Sardaukar wrote: [quote=Pim_]Stackaren, måste du förtjäna bidraget för att få det?
Klippte mig gjorde jag förra veckan och skaffa jobb tänker jag göra efter studierna.
Nåt fel i att ha bostadsbidrag? Skulle gissa på att ca 75% av alla studenter har det.
Nja det är väl inte just bostadsbidrag det är fel på utan bidrag i största allmänhet och den underbara mentaliteten "jag skall ha utan att göra ngt för det är synd om mig".
January 12, 2004
Pim_ wrote: [quote=Sardaukar][quote=Pim_]Stackaren, måste du förtjäna bidraget för att få det?
Nja det är väl inte just bostadsbidrag det är fel på utan bidrag i största allmänhet och den underbara mentaliteten "jag skall ha utan att göra ngt för det är synd om mig".
Vad är det för fel på bidrag?
Man får dom bara om man uppfyller vilkoren för dom.
[edit] Det är dom som fuskar och utnyttjar bidragen som det är fel på [/edit]
December 5, 2001
Pim_ wrote: [quote=Sardaukar][quote=Pim_]Stackaren, måste du förtjäna bidraget för att få det?
Jag gör ju något...jag studerar! Viss skillnad på att studera och vara arbetslös å inte göra nånting på dagarna. Det är vi som utvecklar Sverige, och borde eg. få mer för mödan än vad vi får (på vilkoret att vi arbetar i Sverige efter avslutade studier).
För de som har bott i en studentstad i hela sitt liv är det ju inga problem att bo kvar hos päronen, men för oss andra som kommer från "skogen" är läget annorlunda. Halva mitt studiestöd (lån + bidrag) går till att betala hyra. Studentlägenheterna i Karlskrona/Ronneby har f.ö. den högsta hyran i landet. Jag får betala 3313:-/mån för en etta på 22 kvadrat :cy:
November 22, 2001
Sardaukar wrote: [quote=Json_81][quote=Sardaukar] Klippte mig gjorde jag förra veckan och skaffa jobb tänker jag göra efter studierna.
Jag får inte det iaf 🙁
Du tjänar för mycket?
Jupp, jag känner strax under 100 000 per år (maxgränsen csn satt)
De pengarna plus en del av studiebidraget ska räknas när man söker bostadsbidrag.
Tycker det e förjävligt att man inte ska få jobba utan att de skär ner bidrag o lån, jag hade lätt kunnat jobba mer varje år.
Dock tycker jag gränserna för bostadsbidraget är ganska vettiga.
December 5, 2001
Json_81 wrote: [quote=Sardaukar][quote=Json_81][quote=Sardaukar] Klippte mig gjorde jag förra veckan och skaffa jobb tänker jag göra efter studierna.
Jag får inte det iaf 🙁
Du tjänar för mycket?
Dock tycker jag gränserna för bostadsbidraget är ganska vettiga.
Jo förutom att man får mindre bara för att lägenheten är möblerad. :arg:
1 Guest(s)