December 5, 2001
Json_81 wrote: [quote=Sardaukar]
Jo förutom att man får mindre bara för att lägenheten är möblerad. :arg:
Jaså? det visste jag inte.
Vadå, räknar de bort hyra för möblerna eller?
Är det mycket mindre pengar?
Vet jag inte exakt, men är väl 2-300:-. På försäkringskassans hemsida kan man beräkna bidraget och då får jag det till 900:-, men jag får bara 600:-. De resonerar väl som så att man inte behöver köpa in massa möbler och då skulle man ha mer pengar över...typ...jag vet inte, men det är ju en teori :-k
March 20, 2003
obelix wrote: Vad är det för fel på bidrag?
Man får dom bara om man uppfyller vilkoren för dom.
[edit] Det är dom som fuskar och utnyttjar bidragen som det är fel på [/edit]
Det är för lätt att få bidrag och man får för mkt bidrag, därför utnyttjar folk systemet och visst jag förstår dem, inte fan belönas jag för att jag gör rätt för mig, snarare tvärtom.
Visst du hade ngn taskig sits med ryggen (kostnadstak på sjukvård osv, bra för vissa människor, idioti för andra människor) o vissa behöver kanske bidrag men skulle kunna lösa sina problem om de inte var så lata o skaffade sig ett jobb istället.
Det är inget skoj o ha ett knegarjobb men det är så verkligheten ser ut för de människorna som sliter för att bidragstagare skall få sitt bidrag. Så det är ingen självklarhet att man skall ha bidrag för att man uppfyller ngra krav som ngn fåntratt har fantiserat ihop.
Sardaukar wrote: Jag gör ju något...jag studerar! Viss skillnad på att studera och vara arbetslös å inte göra nånting på dagarna. Det är vi som utvecklar Sverige, och borde eg. få mer för mödan än vad vi får (på vilkoret att vi arbetar i Sverige efter avslutade studier).
För de som har bott i en studentstad i hela sitt liv är det ju inga problem att bo kvar hos päronen, men för oss andra som kommer från "skogen" är läget annorlunda. Halva mitt studiestöd (lån + bidrag) går till att betala hyra. Studentlägenheterna i Karlskrona/Ronneby har f.ö. den högsta hyran i landet. Jag får betala 3313:-/mån för en etta på 22 kvadrat :cy:
Och studera gör att du inte kan dra in ngra extra kronor? Konstigt. Jag och många jag känner klarar av att studera och ha lite jobb vid sidan. Om du skaffar ett (helg)jobb så kan du både betala hyran och få mer pengar vid sidan. I övrigt se ovan. Du vill inte betala tvavgift men bidrag skall du ha...suck...
December 5, 2001
Pim_ wrote: Det är för lätt att få bidrag och man får för mkt bidrag, därför utnyttjar folk systemet och visst jag förstår dem, inte fan belönas jag för att jag gör rätt för mig, snarare tvärtom.
Visst du hade ngn taskig sits med ryggen (kostnadstak på sjukvård osv, bra för vissa människor, idioti för andra människor) o vissa behöver kanske bidrag men skulle kunna lösa sina problem om de inte var så lata o skaffade sig ett jobb istället.
Det är inget skoj o ha ett knegarjobb men det är så verkligheten ser ut för de människorna som sliter för att bidragstagare skall få sitt bidrag. Så det är ingen självklarhet att man skall ha bidrag för att man uppfyller ngra krav som ngn fåntratt har fantiserat ihop
Det är skillnad på bidrag och bidrag. Jag håller med dig fullständigt om du syftar på socialbidrag.
Du tycker förstås att studiebidrag också är orimligt?
Pim_ wrote: Och studera gör att du inte kan dra in ngra extra kronor? Konstigt. Jag och många jag känner klarar av att studera och ha lite jobb vid sidan. Om du skaffar ett (helg)jobb så kan du både betala hyran och få mer pengar vid sidan. I övrigt se ovan. Du vill inte betala tvavgift men bidrag skall du ha...suck...
...och du tror förstås inte heller att jag försökt/försöker? Har kontakter lika med noll så några "gratis" jobb får jag inte heller...
March 20, 2003
Sardaukar wrote: 1 Det är skillnad på bidrag och bidrag. Jag håller med dig fullständigt om du syftar på socialbidrag.
2 Du tycker förstås att studiebidrag också är orimligt?
3 ...och du tror förstås inte heller att jag försökt/försöker? Har kontakter lika med noll så några "gratis" jobb får jag inte heller...
1. Bra.
2. Nja de ~2000 (eller hur mkt är det? ) man "får" varje månad tackar jag o tar emot. Orimligt att man har rätt till det? Kanske, men jag kan leva med det.
3. Bra o lycka till.
January 15, 2004
Mäh. Värdelöst.. Då har jag betalat tv-avgift i ett år även fast jag inte behövt det..(?) Åkte på en gubbe som undrade om jag hade tv i min studentlägenhet. Jag är ju folkboförd hos föräldrarna fortfarande faktist. Här gör man sitt bästa för att vara laglydig, och så är man det i onödan. Ska ringa direkt och disskutera detta med norrmännen.
January 12, 2004
Pim_ wrote:
Det är för lätt att få bidrag och man får för mkt bidrag, därför utnyttjar folk systemet och visst jag förstår dem, inte fan belönas jag för att jag gör rätt för mig, snarare tvärtom.
Det är inget skoj o ha ett knegarjobb men det är så verkligheten ser ut för de människorna som sliter för att bidragstagare skall få sitt bidrag. Så det är ingen självklarhet att man skall ha bidrag för att man uppfyller ngra krav som ngn fåntratt har fantiserat ihop..
Det är inte för lätt att få bidrag, det är däremot ev för lätt att utnyttja systemet.
Det är två skilda saker.
Visst jag har en trasig rygg, och det finns säkert olika bidrag jag kan söka, men jag gör det inte pga av att det är dels försvårt, dels så tycker jag att det kanns förnedrande att stå där vackert med hatten i handen och be om allmoser som dom kan bevilja eller inte beroende på vilket humör dom är på.
Däremot blir jag vansinnig på att jag förlorar ca 10 000:-/månad efter skatt pga av något jag inte kan kontrollera.
January 12, 2004
Sardaukar wrote: [quote=obelix]Däremot blir jag vansinnig på att jag förlorar ca 10 000:-/månad efter skatt pga av något jag inte kan kontrollera.
Nu förstår inte jag?
Det blir som att jag straffas för att jag är dålig.
Dessutom så sänktes min ersättning med 3500:- när jag gick från vanligt sjukskriven till långtidssjukskriven.
3 Guest(s)