TV-Tips - Vetenskapens värld om lagringsmedia 27/9 - 20.00|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
TV-Tips - Vetenskapens värld om lagringsmedia 27/9 - 20.00
Zaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 973
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 26, 2004 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

"Digital skymning.
Vi fotograferar och filmar, bränner CD-skivor och fyller hårddiskarna med länkar och dokument. I den digitala tidsåldern samlas minnen som aldrig förr, men får barn och barnbarn någon glädje av det? Hieroglyferna finns att läsa efter tretusen år. Vår tids ettor och nollor kan vara borta om några decennier.
Programvärd: Henrik Ekman."

Imorgon måndag, 20.00 SVT2.

Dhorum
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 423
731244
September 26, 2004 - 8:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Hoppas dom tar upp hologramhårddiskarna, vore kul.

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
731247
September 26, 2004 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Dhorum wrote: Hoppas dom tar upp hologramhårddiskarna, vore kul.

Vad jag har förstått så är det bla. det som programmet kommer att handla om.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
731330
September 26, 2004 - 9:05 pm
sp_Permalink sp_Print

"Fyller hårddiskarna med länkar..."
Huh? 😕
Skulle vilja ha en bra förklaring till det där.

festisMER
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1991
731368
September 26, 2004 - 9:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Wiieee, det kommer bli kul att se 🙂

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
731376
September 26, 2004 - 9:53 pm
sp_Permalink sp_Print

bah, har ju träning då. Går det i repris eller måste man banda det?

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
731382
September 26, 2004 - 10:01 pm
sp_Permalink sp_Print

coalan wrote: bah, har ju träning då. Går det i repris eller måste man banda det?

SVT.se wrote: * Även textat i SVT2 2/10 *

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
731470
September 27, 2004 - 5:59 am
sp_Permalink sp_Print

AMD_RULEZ wrote: "Fyller hårddiskarna med länkar..."
Huh? 😕
Skulle vilja ha en bra förklaring till det där.

Jag har jättemånga länkar i IE.
Tar säkert upp 50kb :bgrin:

Zaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 973
731945
September 27, 2004 - 5:19 pm
sp_Permalink sp_Print

AMD_RULEZ,
Bäst svar får du om du tittar ikväll 😉

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
732067
September 27, 2004 - 7:22 pm
sp_Permalink sp_Print

woho! dags att beställa en liten bergskristall med 400GB i lagringstrymme. Jäkligt intressant det där om holografisk lagring

ManicBlue
Member
Medlem
Forum Posts: 2005
732069
September 27, 2004 - 7:22 pm
sp_Permalink sp_Print

De var en svart framtid som målades upp vill jag då säga. De var enligt mig bara den ena sidan utav myntet som lyftes fram i programmet. Inga fördelar kring digital media, bara nackdelar. Allt skulle tydligen vara så bra med papper för de kunde ju läsas i all oändlighet *bullshit*.

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
732074
September 27, 2004 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

DOH!
Självklart så skapar man ju en tråd om exakt samma sak i en annan sektion när du postar din!

Kopierar innehållet hit istället då.

Ganska intressant hur vi litar fullt ut på en teknologi som inte är fullt utvecklad än, livslängden på cd-skivor är ju skrämmande kort.
Ändå lägger vi våra fotoalbum som bör hålla livet ut på cd-skivorna, och förväntar oss att dom ska gå att läsa av när vi ligger på ålderdomshemmet.

Hålbarheten ligger ju inte bara rent hållfasthetsmässigt, vad spelar det för roll om den går att läsa av i teorin när praktiken redan avskaffat den?

Tyckte att det var bra av SVT att uppmärksamma problemet så att det åtminstone skapas ett om än litet intresse för tillförlitlig largringsmedia.
Företagen har ju ingen anledning att utveckla något som ingen vill ha, aight?

Någon mer som såg programmet?

Manicblue, dom har en viss poäng faktiskt, var ju dessutom inga blåbär som medverkade i programmet...

Stupid Ass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 994
732078
September 27, 2004 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

nja... dom flesta fördelar me digital media känner väl folk tll, så d e bara d negativa som behöver lyftas fram 😕

e d så svårt o få dom där 1orna o 0orna att fastna???
o hår långt in i framtiden ska man kolla för att man inte ska kunna läsa jpg, bmp etc???
fast video förstår ja... redan nu e d jobbit o hålla sig uppdaterad me alla codecs :arg:

ManicBlue
Member
Medlem
732128
September 27, 2004 - 8:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Urax wrote:
Manicblue, dom har en viss poäng faktiskt, var ju dessutom inga blåbär som medverkade i programmet...

Arkivering utav viktiga papper i en lokal som kan börja brinna är väl egentligen inte mycket bättre än arkivering digitalt? Digital arkivering har fördelen utav att man kan förvara backup på flera olika ställen. De som behövs är snarare en standard som alla följer och en global myndighet som ser till att nödvändig hårdvara finns tillgänglig för läsning utav informationen även i framtiden.

Att de skulle vara bättre med arkivering utav film på super8 eller annan gammal filmteknik jämfört med en helt digital teknik håller ju verkligen inte.

Saker och ting blir vad man gör dem till. Ser man bara problemen i tekniken kommer man knappast lyckas. De liknar en mentalitet som allt för ofta kan ses inom idrotten bara för att ta ett exempel. "Jag satsar på att komma bland de 10 bästa". Vad ska sånt tjäna till? Ok de är en tafflig jämförelse, men jag orkade inte tänka ut något bättre och mer belysande på problematiken som beskrivs i programmet.

För egen del kan jag bara säga att jag har massor utav bilder på mina barn m.m både i fotalbum och som digital form. Skrivaren uppfanns som bekant för bra många år sedan wink

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
732151
September 27, 2004 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

tycker digitalt är bra å så men jag ser det som så att papper och penna är mer långvarigt.. har kvar papper och böcker sen jag gick i förskolan och ettan (teckningar mest då..) medans cd skivor som jag brände för första gången på min 2x cd-brännare antingen repats sönder eller har försvunnit i mängden
har dock kvar några cd skivor från den tiden men vissa av dem har faktiskt bara slutat fungera även fast dom bara legat i ett cd-fodral i en låda.

ManicBlue wrote:
Att de skulle vara bättre med arkivering utav film på super8 eller annan gammal filmteknik jämfört med en helt digital teknik håller ju verkligen inte.

de band som finns är ju beviset att de har hållt i över 40 år så...
må hända att digitalt skulle vara smidigare och bättre kvalitet på filmerna men det finns ju ännu inga bevis på att de kommer hålla i 40 år förens 40 år har gått.

ManicBlue
Member
Medlem
732169
September 27, 2004 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Quarzi wrote:
de band som finns är ju beviset att de har hållt i över 40 år så...
må hända att digitalt skulle vara smidigare och bättre kvalitet på filmerna men det finns ju ännu inga bevis på att de kommer hålla i 40 år förens 40 år har gått.

Och vad säger att man om 40 år kan spela upp dessa? Lika stor risk att alla gamla filmer blir obrukbara som att ditt worddokument saknar kompatibel version.

Med dagens stora mängder data kan vi inte gärna ha en stor bergsvägg att skriva ner allt på. 🙄

De hela handlar om att enas hur all information ska lagras till eftervärlden. Kanske är de värt att lägga energi på migrering utav gammal data till nya system/tekniker lika väl som vi tidigare hanterat alla dessa hyllor i nått sunkigt källarutrymme? Jag har inte svaret, men de tyckte jag inte programmet heller hade. Bara en massa negativt att säga kring de samhälle vi lever i och en anda om att "De var bättre förr"....Ok ville man bara väcka debatt så har man ju lyckats. Fast jag har iofs aldrig primärt sett Vetenskapens värld som ett debattprogram.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
732217
September 27, 2004 - 9:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Papper för lagring, datorer för spridning.

Mina kära böcker, ni är allt bra långlivade. *kram*

Quarzi
Member
Medlem
Forum Posts: 2716
732236
September 27, 2004 - 9:30 pm
sp_Permalink sp_Print

ManicBlue wrote: [quote=Quarzi] de band som finns är ju beviset att de har hållt i över 40 år så...

Och vad säger att man om 40 år kan spela upp dessa? Lika stor risk att alla gamla filmer blir obrukbara som att ditt worddokument saknar kompatibel version.

vad säger att du kan spela upp digitala filmer eller visa digitala foton om 40 år då? det finns iaf bevis för dubbel-8 samt andra band kameror att det fungerar då den funnits sen slutet av 1800-talet och det finns filmer från dess. (tänker då mest på filmer från första världskriget 1914)

det jag menar är att man får vänta och se, inte ta för givet att det kommer att fungera precis som band har gjort och gör fortfarande då det ligger mycket bakom det dom tog upp idag. varken du eller jag eller någon expert vet hur det kommer se ut om 40 år med digital lagringsmedia, förmodligen extremt mycket mer avvancerad än dagens, visst har dagens teknik många fördelar, men dom tror jag de flesta vet om medans jag faktiskt inte tänkt på dessa nackdelar förens nu.

det är vad jag tycker å tror iaf.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
732237
September 27, 2004 - 9:35 pm
sp_Permalink sp_Print

det effektivaste sättet jag har lyckats lagra mina viktiga Datadokument är att ha det på flera ställen, tex partybilder som polare har tagit finns tex på 2 av mina diskar, en polares disk, minst 3 skivor som finns i omlopp.
sålänge inte alla diskar och alla skivor försvinner på samma gång så borde dessa räcka i några år då det återutbränns på skiva med gämna mellanrum.

för några år sedan gick ryktet att en bränbar skiva håller i runt 5-10 år, jag har en ganska billig skiva som har existerat i runt 10 år nu och den går att spela upp men är full av missljud och den är ganska repfri.

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
732258
September 27, 2004 - 10:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag såg inte hela, men det verkar som att dom har schyssta idéer på gång.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 323
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL