[Tv tips]Debatt mellan Persson och Reinfeldt|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
[Tv tips]Debatt mellan Persson och Reinfeldt
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
sp_UserOfflineSmall Offline
897025
May 24, 2005 - 8:46 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=JolleBolle]Tycker Persson körde lite fult, avbröt ju Reinfeldt hela tiden. Sedan kör Persson samma saga var gång "det är pga Moderaternas politik på 90-talet som vi har det som vi har".

Det visar att Persson är mer slipad och van än vad FR är.

Oh ja, konsten att debattera är en hård, men ack så vacker konst, rätt utövad 😉

//Andreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
897030
May 24, 2005 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: [quote=skiroy][quote=Sundelin]Blir så trött på detta mesande. Debatter ska vara lite tuffa, inte en tävling om vem som har minst balle.

Förvisso så har du rätt i det.
Men jag anar att bägge två vill börja lite löst för att sedan släppa loss dom tyngre argumenten i ett senare skede.
Ju närmare valet vi kommer så lär personpåhoppen accelera.
Lita på det.

Förvisso så har du rätt i det.
Jag tycker dock att personangreppen (och angreppen mot resp. politik och dess ledare för x antal år sedan) var ganska många. Speciellt Person, han tjatade ju om att högern sabbat allt och han nu hade fixat det igen... :cy:

Och med det lyckades han ju i alla fall vara den förste politikern som sagt ett sant ord i TV..
GP är som en negerboll, rund och god..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
897035
May 24, 2005 - 8:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Att högern sabbade lite kanske är sant (inte så insatt, är ju inte så gammal) men det andra, att han skulle ha gjort Sverige till ett bättre land är inte sant. FR hade ju en del siffror som talade sitt tydliga språk...

agge
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 141
897050
May 24, 2005 - 9:22 pm
sp_Permalink sp_Print

En timmes pajkastning var det, som vanligt i partidebatter.

Stör mig mer och mer på Göran Persson med sin "jadu lilla pojken, nu ska pappa förklara hur det ligger till" attityd.

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
897091
May 24, 2005 - 11:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Persson är duktig på att debattera...tyvärr. wink

Redfaction wrote: Reinfeldt är ju värsta facisten. Han kommer ju sabba för alla som redan har dåligt ställt i detta land.

Eller alla som inte vill jobba. 🙄

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
897389
May 25, 2005 - 3:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: Att högern sabbade lite kanske är sant (inte så insatt, är ju inte så gammal) men det andra, att han skulle ha gjort Sverige till ett bättre land är inte sant. FR hade ju en del siffror som talade sitt tydliga språk...

Är inte så gammal heller. Men har kollat lite på det där i skolan, och jag vet inte hur vinklat det jag läst. Men enligt den statestik kag läste så var det så att Sverige befann sig i en djup ekonomisk kris under slutet av 80-tal och början av 90 tal. Denna kris hade Socialdemokraterna försatt sig i Sverige. En "katastrof" var att vänta.

Moderatoerna vann valet innan katastrofen skett. Och lyckades fixa "konsekvenserna" hyffsat. Man sparade in och liknande. Därmed blev kanske folket lidande och liknande eftersom man fick spara. Men i gengäld "blev effekten" lite mindre.

Det var alltså inte Moderaterna som försatt Sverige i den situation som de nu får stå till svars med. Fast det är enkelt att häva idag av Göran eftersom effekterna kom under borgligt styre. Och Moderaterna har tidigsare försökt förklara detta, men termer är svåra att föra fram som argument. Folket förstår inte.

Jag vet inte sanningen. Reserverar mig starkt. Men det är den ungefärliga uppfattning jag fått.

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
897402
May 25, 2005 - 3:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Man hade ju kunnat ställa vilken uppblåst typ som helst, från gatan, på Perssons position och inte märkt någon skillnad. Att avbryta folk är ju lätt, men jag ser det mer som ohövligt och okontrollerat, kombinerar man det med hans totalt irrelevanta uppfölningar/kontringar blir det bara skrattretande dåligt. Att GP sen svävar tillbaks i tiden för att undvika sanningar om verkligheten validerar det enbart Reinfeldts ord.

De båda vill ha kontrollen över situationen.
FR körde den lugna avslappnande stilen och levererar kontrollerade svar och slänger upp fakta i ansiktet på GP för att få honom på fall. Intryck: Han vet vad han vill, har koll på läget.

Persson försöker stärka sin position genom sättet att tala, inte innehållet. Han är inte heller tillräckligt trygg i situationen att han kan låta motparten tala till punkt.
Intryck: Ett nervvrak (se: Nervöst leende,brunstiga läten och uppenbara svårigheter att kontrollera käften o.s.v.) som fått några siffror på ett papper som ska fram, vare de sig hör till ämnet eller ej.

Jag gillar Reinfeldts stil, att hans lugn ofta retar upp hetsiga motparter är bara en skön bonus (tänker t.ex. på debatten i Agenda där Ohly blev knallröd och såg ut att vara redo att flyga på Fredrik (eller kasta en och annan gatusten))

Ja, jag är tokpartisk i denna fråga. Men under debattens gång försökte jag verkligen sätta mig in i hur en sosse kan gilla den stora självgoda Göran. Det kanske är att jag aldrig gillat översittare som skickar skiten neråt och att jag inte är någons knähund.

Vad däremot kan förstå är att folk som inte har många kronor över varje månad är rädda för förändring, för så fungerar folk i allmänhet.
Man kanske inte vågar satsa på en högerregering och få chansen att få mer kronor över vid månadens slut, istället ser man allt som kan gå snett och att det fungerar hjälpligt nu.

KraquzzzzZqq:
Den röda slipsen var verkligen roande. 😛

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
897509
May 25, 2005 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Vilket skitsnack.

Persson: "Hur hjälper sänkta ersättningsnivåer sjukskrivna etc. att komma tillbaka till arbetet"

Reinfeldt: "det lönar sig inte att arbeta med dagens nivåer"

Persson: "Hur hjälper sänkta ersättningsnivåer ... etc"

Reinfeldt: "Folk känner sig uppgivna och utanför, de behöver komma tillbaka"

Givande.

Jerry
Member
Medlem
897513
May 25, 2005 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

PaiN wrote: Man hade ju kunnat ställa vilken uppblåst typ som helst, från gatan, på Perssons position och inte märkt någon skillnad. Att avbryta folk är ju lätt, men jag ser det mer som ohövligt och okontrollerat, kombinerar man det med hans totalt irrelevanta uppfölningar/kontringar blir det bara skrattretande dåligt. Att GP sen svävar tillbaks i tiden för att undvika sanningar om verkligheten validerar det enbart Reinfeldts ord.

Vad pratar du om?

PaiN
Member
Medlem
897515
May 25, 2005 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry, sant.
Vilken nolla som helst kan ju räkna ut den direkta huvudsaken med att sänkta ersättningsnivåer inte är till för att tvinga folk tillbaks till arbete. Det är en del i finansieringen av ett bättre klimat för företagare och dess arbetare, vilket i sin tur leder till färre sjukskrivna.

PaiN
Member
Medlem
897516
May 25, 2005 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: [quote=PaiN]Man hade ju kunnat ställa vilken uppblåst typ som helst, från gatan, på Perssons position och inte märkt någon skillnad. Att avbryta folk är ju lätt, men jag ser det mer som ohövligt och okontrollerat, kombinerar man det med hans totalt irrelevanta uppfölningar/kontringar blir det bara skrattretande dåligt. Att GP sen svävar tillbaks i tiden för att undvika sanningar om verkligheten validerar det enbart Reinfeldts ord.

Vad pratar du om?

Det var en debatt i SVTs Agenda igår, det är den tråden handlar om.

Jerry
Member
Medlem
897526
May 25, 2005 - 6:01 pm
sp_Permalink sp_Print

PaiN, din filur.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
897531
May 25, 2005 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Men alltså (nu blir det ren politik);
Eftersom vi idag har så många som (troligtvis) känner efter lite för mycket är ju ersättningen bevisligen för hög. Att folk fuskar beror ju bara på att dom tycker det är bra "betalt"...

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
897567
May 25, 2005 - 6:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker de borde ha lerbrottning i string i varje debatt, där dessutom programledaren ska va me:D om programledaren vinner så blir det oavgjort:)

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
897579
May 25, 2005 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Black_light wrote: Tycker de borde ha lerbrottning i string i varje debatt, där dessutom programledaren ska va me:D om programledaren vinner så blir det oavgjort:)

Detta är en seriös tråd och ska så förbli!
Inlägg i denna stil tas bort i fortsättningen.

Jerry
Member
Medlem
897731
May 25, 2005 - 10:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: Men alltså (nu blir det ren politik);
Eftersom vi idag har så många som (troligtvis) känner efter lite för mycket är ju ersättningen bevisligen för hög. Att folk fuskar beror ju bara på att dom tycker det är bra "betalt"...

Så för att förebygga stöld ska vi göra oss av med ägande. Samma resonemang.

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
897800
May 26, 2005 - 6:37 am
sp_Permalink sp_Print

Sundelin wrote: Blir så trött på detta mesande. Debatter ska vara lite tuffa, inte en tävling om vem som har minst balle.

Rap-battle :bgrin:

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 446
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL