två dekodrar på en parabol|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
två dekodrar på en parabol
affe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 354
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 25, 2004 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

tjena.

det är så att vi har en parabol och en dekoder här hemma. Nu fick jag idén att jag ville ha en egen dekoder på mitt rum till min egen tv. Så nu e frågan om man kan ha två dekodrar inkopplade på samma parabol? Så att man kan se på olika kanaler på TVapparaterna. Är det någon som har erfarenhet?
Tack på förhand.

edit: skulle isf gärna vilja veta vad man behöver mer. förutom 2 dekodrar dvs..

Loggo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 706
629592
May 25, 2004 - 8:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Japp d går fint..men du måste ha ett kort i varje!

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
629593
May 25, 2004 - 8:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Du måste ha andra lnb dvs med dual ingångar, sen måste du troligen ha en fetare switch.
Då så går det..

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
629597
May 25, 2004 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Du sätter upp två huvuden, det är skillnaden.

Så har vi monterat till massa kunder som inte nöjer sig med Canal Digital utan vill ha Viasat också på samma parabol 😛

Loggo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 706
629598
May 25, 2004 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

näää...du splittar bara kabeln som går ner, så att en går till varje dekoder...ja har haft d själv så....!

Kriller
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 224
629611
May 25, 2004 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: Du sätter upp två huvuden, det är skillnaden.

Så har vi monterat till massa kunder som inte nöjer sig med Canal Digital utan vill ha Viasat också på samma parabol 😛

Du verkar ju jobba i branschen! Nu när SVT bytt sattelit så han jag väll en oanvänd LNB? kan jag fixa så den går på viasat eller försvinner nån canal digital kanal då?

festisMER
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1991
629648
May 25, 2004 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vill också ha så.. Jag testade att köpa en grej på clas ohlson förut som förde över bild och ljud trådlöst, men det vart ingen bra bild.. Den kostade iofs bara 600kr så jag förväntade mig inte att det skulle funka så bra..

reaver
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 28
629667
May 25, 2004 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Affe! Du kan inte splitta kabeln från parabolen till 2 mottagare. Om du vill köra samma kanaler i ditt rum så ska du ha ett LNB med två utgångar. Om ni redan har två LNB´n på parabolen och du vill köra andra kanaler än i vardagsrummet så dra ner en kabel från det LNB som inte används. Om du provar att splitta kabeln så kan båda mottagarna gå sönder!!

Kriller! Koppla ur switchen. Stå framför parabolen. Högra LNB är Canal Digital, koppla det till kabeln som går till Canal-mottagaren. Nu kan du dra ner en extra kabel från det vänstra LNB till en viasat-mottagare.

Tro mig, jag monterar såna här grejer varje dag.

affe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 354
629892
May 26, 2004 - 6:02 am
sp_Permalink sp_Print

Asså vi har redan viasat, och det räcker (för tillfället). Jag vill inte ha digital också utan så så att jag, medans familjen kollar på någon annan kanal själv kan välja vilken kanal jag ska kolla på. typ att jag tittar på tv3 på min tv medan de tittar på reality tv.

om det är till nån hjälp ser vårt parabolhuvud ut såhär
[Image Can Not Be Found]

zyrus
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1444
629932
May 26, 2004 - 8:17 am
sp_Permalink sp_Print

Ring min plastfar! Han jobbar svart med sånt här! Säljer bla piratkort till halva byn jag bor i och även till folk utanför.. vissa bor riktigt långt bort. Finns en polis oxå som brukar köpa av honom =) Hoppas han åker dit snart.. Om man kan åka dit för sånt?

Jürgen Mc Kvack
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
629934
May 26, 2004 - 8:26 am
sp_Permalink sp_Print

Zyrus wrote: Ring min plastfar! Han jobbar svart med sånt här! Säljer bla piratkort till halva byn jag bor i och även till folk utanför.. vissa bor riktigt långt bort. Finns en polis oxå som brukar köpa av honom =) Hoppas han åker dit snart.. Om man kan åka dit för sånt?

han kan bli fet torsk. fängelse upp till tre år tror jag. olagligt att sälja p-kort och att jobba svart.

först måste du ha två digital motagare, en switc, en parabol me dubbla lnb. och två programkort. sen ska det funka

reaver
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 28
630780
May 26, 2004 - 9:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Affe. En satellit-mottagare kan bara visa en kanal åt gången, så den enda lösningen på din fråga är att ha ett twin-LNB och en mottagare till med ett viasat-kort. En sak till bara: bli inte lurad att köpa ett piratkort till viasat. Efter att dom har bytt kodningssystem till videoguard så kommer INGET piratkort till viasat att funka. Ett liknande system körs i Storbritannien sen -97 och ingen har knäckt det än. NDS som tillverkar programvaran till systemet är marknadsledande med 33% av världsmarknaden. Dom har över 500 personer anställda som jobbar med anti-piratverksamhet, bl a fd hackers, så dom vet nog vad dom pysslar med.....

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 357
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL