December 31, 2001
Plaseringen på baslådan ska du hälst ha på golvet i alla fall, den spelar ju inte högra bara för att du har den under datorn bord. du kanske uppfattar det som det dock.
Fråga 2 förstår jag inte heller.
Jag bryr mig inte om basen så mycket eftersom jag inte lyssnar på techno och liknande som oftast har ett konstant dunk dunk dunk dunk dunk.
Köp högtalare/system efter din musik smak och fråga om du får låna hem ett par högtalare och provspela dem hemma eftersom ditt möblemang får ljudet att låta annorlunda.
March 10, 2004
Fråga 1
Det bästa du kan göra brukar väl vara att ställa subben där du planerar att lyssna från (din skrivbordsstol) och sedan gå runt och lyssna vart det låter bäst.
Min står i ett hörn på andra sidan rummet. Inte orkat placera ordentligt men det låter ok.
Fråga 2
Beror helt vad man är ute efter. Hade dock rekommenderat ett par bra högtalare i första hand så du slipper att det bara är dunk.
January 23, 2002
Jag har min under skrivbordet men det beror på kablarna, har ett Logitech Z-640 paket.
Har inte plats i studentlyan för mitt riktiga hemmabiopaket.
Men ett tips är att göra så här, ställ baslådan där du ska sitta, gå sedan runt i rummet och lyssna ut var den låter bäst.
Där du tycker den låter bäst, där ska den stå, kanske nån mindre justering sen men överlag så funkar den metoden bra. 😀
March 10, 2004
Steel wrote: Jag har min under skrivbordet men det beror på kablarna, har ett Logitech Z-640 paket.
Har inte plats i studentlyan för mitt riktiga hemmabiopaket.Men ett tips är att göra så här, ställ baslådan där du ska sitta, gå sedan runt i rummet och lyssna ut var den låter bäst.
Där du tycker den låter bäst, där ska den stå, kanske nån mindre justering sen men överlag så funkar den metoden bra. 😀
OT
Låter z-640 bra??
Funderat på att köpa ett sånt kit för att få lite surroundljud till datorn.
January 23, 2002
SerXes wrote: [quote=Steel]Jag har min under skrivbordet men det beror på kablarna, har ett Logitech Z-640 paket.
Har inte plats i studentlyan för mitt riktiga hemmabiopaket.Men ett tips är att göra så här, ställ baslådan där du ska sitta, gå sedan runt i rummet och lyssna ut var den låter bäst.
OT
Låter z-640 bra??
Funderat på att köpa ett sånt kit för att få lite surroundljud till datorn.
Jag tycker det låter bra med tanke på priset.
OnOff och SIBA brukar ha ett sett uppställda så man kan lyssna på det, kolla hos någon av dem.
February 1, 2003
ett knep för att få lite mera bas (inte den musikaliska, den mer djup-muller-basen-utan-kontroll) så placera den i ett hörn ... för lite mera taight så placera subben så att basporten är minst 30cm från väggen ... och gör som någon skrev tidigare, placera subben där du tänker sitta o lyssna ... sedan är det bara till att krypa runt och lyssna, där det låter bäst placerar du subben ...
August 27, 2003
Krax wrote: Bäst dunk vet jag inte med du får 9 dB högre dunk om du plaserar högtalaren i ett hörn,
6dB om du ställer den i mot en vägg på golvet,
3dB om du har den på golvet eller mot en vägg.Allt gämfört att ha den på ett stativ..[Image Can Not Be Found]
Sant, dock kan man få en bullrigare och obehaglig bas om man gör på detta sätt. Frekvenser under 120 Hz är riktningsobestämdbara så det spelar egentligen ingen större roll vart baslådan befinner sig i rummet då man ändå inte kan uppfatta var ljudet kommer ifrån. Själv tycker jag att det är dumt att placera basen under bordet då det oftast uppstår oönskade ekon och annat påhitt.
February 4, 2003
HuGGe wrote:
Frekvenser under 120 Hz är riktningsobestämdbara.
Detta är inte riktigt sant... [Image Can Not Be Found] Misupfattningen kommer från LP-tiden då basen under 120 Hz var ihopmixad för att inte pickuppen skulle hoppa ur spåret. :bok:
Med det är sant att det är svårare att höra stereoinformation ju lägre frekvensen är.
Men som sagt man kan höra stereo ända ner till 20 Hz [Image Can Not Be Found] men det är ovanligt med musik som är mixad på det sättet. [Image Can Not Be Found]
June 3, 2001
Jag har funderat på ett Logitech S-680 eller Soundworks S750.
https://www.nordichardware.se/.....hp?t=77315
Jag har så jäkla svårt att bestämma mig alltså.
Hjärtat säger Soundworks, men lädret och mitt rum säger Logitech.
1 Guest(s)