July 27, 2002
Man kan ju jämka (eller vad det heter) och slippa betala skatt om summan tjänade pengar på ett år är under 16 000 (eller något sådant). Men, om jag jämkar, och tjänar mer pengar, måste jag betala tillbaka massa skattepengar då eller? Känns ju lönnlöst att jämka isf..
Anledningen till att jag frågar är att jag ska båda sommarjobba och jobba under skoltid och det kommer gå över 16 000.
Sen: man jämkar per år eller? Isf kan man ju jämka till det här året är slut (eftersom jag ändå inte jobbat vitt något det här året)
January 22, 2003
Om du tjänar mer än 16000 och har begärt skatte jämkning kommer du få betalatillbaka det skattebelopp som du skulle betalat om du inte begärt jämkning, alltså får du betala restskatt.
Ja, man bgär jämkning per år men om du ändå inte hade tänkt redovisa inkomsterna för det här året är det ju meningslöst att göra det?
January 31, 2003
men om du kan upskatta på ett ungefär vad du kommer att tjäna under året kan du lämna in en jämkning ändå och kanske inte behöva betala fullskatt utan några % färre. Kommer själv tjäna ca 30.000 under sommaren och har lämnat in en jämking och fått skatten sänkt till ca 20% =)
November 5, 2001
Callister wrote: Arny: Så jag får tillbaka ALLTING på skatten sen isf? Är det verkligen så mycket... Okej..
Om du inte jämkar betalar du full skatt och får tillbaka det du har betalat för mycket nästa år. Om det är lönt för dig att jämka är upp till dig. Beror på hur stort behov du är av pengarna just nu.
Behöver man inte pengarna direkt tycker jag bara att det är krångligt att jämka. Bättre att få tillbaka lite än att behöva betala. Iofs missar du ju räntan på de pengar du har betalat för mycket men det rör sig knappast om några större summor 😉
1 Guest(s)