April 11, 2003
Tjena. Hörde på P3 igår att det va folk som tvättat sina tangentbord i diskmaskinen.
Funkar det värkligen? Man kan ju iaf prova med ett gammalt, diska det sen låta det torka i typ 1 vecka för säkerhets skull. det borde väll, teoretiskt sätt funka? 😛
Mitt, och förmodligen erat, tangentbord är skitigt som fan. Kanske inte uppe på knapparna och så men på sidorna och under vill jag inte veta. 🙄
Så, någon som är villig att prova och skriva här sen hur det går? :cy:
March 15, 2004
Jag har faktiskt diskat ett tangentbord, knapp för knapp, det blev en väldigt stor skillnad.
I maskin vet jag inte riktigt hur det kommer gå. Men kanske värt att testa på nåt gammalt tangentbord?
Men om du inte har planer på att öppna det så se till att det torkar ordentligt. Jag torkade ju varje tangent för sig.
November 4, 2001
Jag hade absolut inte gjort det med tanke på all elektroniken. Tangentbord är konstruerade på olika sätt men ingen av dem är speciellt tåliga för vatten.
När jag gör rent tangentborden skruvar jag bara upp dem och tar ur elektroniken (bort med PCBn och lamellerna). Sen tvättar man bara alla plastsaker, torkar av dem och skruvar ihop det hela. Snabbare, säkrare och nästan lättare än att diska hela skiten.
Har tvättat/diskat tangentbord i diskhon flera gånger utan problem..
Bara att "kasta ur" det mesta vattnet och ställa på högkant ett tag efteråt.. Använde bara standardbord tidigare så ingen avancerad elektronik fanns ju i dom + att dom kostar just inget ifall det skulle gå åt h*lv*te..
Det nya Logitech har jag däremot aldrig tvättat.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
April 14, 2002
skiroy wrote: Diska tangentbord?
Mitt nuvarande M$ är svart med inga som helst bokstäver kvar, då brukar det för mig bli dags att byta tangetbord istället för att snika till med att diska den.
Tangentbord tenderar att dra till sig en del skit, speciellt ljusa sådana. Då är det skönt att tvätta av dem.
August 11, 2005
skiroy wrote: Diska tangentbord?
Mitt nuvarande M$ är svart med inga som helst bokstäver kvar, då brukar det för mig bli dags att byta tangetbord istället för att snika till med att diska den.
Plus att alla inte har enkla och billiga tgb.
själv gör jag som sagts tidigare, skruvar isär och plockar bort elektroniken.
fast så är det en trådlös med, vill inte att datorn ska muppa sig när tgb:t är i diskmaskinen och snurrar runt :bgrin:
September 12, 2001
Marcan- wrote: [quote=skiroy]Diska tangentbord?
Tangentbord tenderar att dra till sig en del skit, speciellt ljusa sådana. Då är det skönt att tvätta av dem.
Jo jag håller med där. Men detta är inte så gammalt och det känns bara onödigt att tvätta den med tanke på att den är svart och utan bokstäver kvar på tangenterna.
Det räcker med att köra ett varv med dammsugaren ibland och när alla bokstäver är borta trashar jag den. 😀
Det finns gott om nya tangentbord.
August 11, 2005
Malkovic wrote: Har aldrig tvättat mitt tangentbord med rinnande vatten kör med tops istället, men som Krister/Morgan sa i programmet Krister igår så finns det tydligen 30 000 bakterier på varje kvadratcentimeter på tangentbordet.
Så kanske skulle överväga att tvätta:)
Haha, antalet bakterier saknar relevans i frågan, de kommer sitta där igen så fort du tar i den efter diskningen 😉
June 16, 2004
Skruva upp tangentbordet > Ta ut plattan med elektroniken på. Tvätta all plast. Däremot skulle jag nog inte lägga i en tvättmaskin då jag inte är säker på hur varmt vatten det är i dem? Varmt vatten kan få plast att deformeras..
Rensade en SNES (Super Nintendo) dosa för ett par år sedan, använde väldigt varmt vatten ~80C för att lösa upp typ 15 år gammalt skit.. Gick fan inte o skriva ihop dosan efteråt, den är helt buktig och vriden och konstig, så den åkte på tippen 🙁
November 22, 2001
roxerthedead wrote: Skruva upp tangentbordet > Ta ut plattan med elektroniken på. Tvätta all plast. Däremot skulle jag nog inte lägga i en tvättmaskin då jag inte är säker på hur varmt vatten det är i dem? Varmt vatten kan få plast att deformeras..
Rensade en SNES (Super Nintendo) dosa för ett par år sedan, använde väldigt varmt vatten ~80C för att lösa upp typ 15 år gammalt skit.. Gick fan inte o skriva ihop dosan efteråt, den är helt buktig och vriden och konstig, så den åkte på tippen 🙁
Tvättmaskin vore dumt att använda, då kommer ju delarna tumla runt därinne. Vattnet är så varm som du ställer in det på att vara.
2 Guest(s)