February 19, 2004
http://www.dn.se/DNet/jsp/polo.....8;a=749310
Jag som trodde att det var obligatoriskt med undervisningen i skolan? Klart som fan att man ska bli tvingad att gå till skolan då vi har den för att utbilda oss om samhället.
November 22, 2001
urk wrote: där håller jag med dej men tvinga är inte det första steget man ska ta. förståelse är det första och samtal hur det ligger till är bättre och sista utvägen är ditt förslag.
Skolan är obligatorisk i Sverige. Att vissa ska få undantas från en del av undervisning är helt fel.
Bor man i Sverige får man se till att anpassa sig efter samhället här.
August 30, 2005
Json_81 wrote: Skolan är obligatorisk i Sverige. Att vissa ska få undantas från en del av undervisning är helt fel.
Bor man i Sverige får man se till att anpassa sig efter samhället här.
jag sa att jag håller med men att föra först en dialog med barnet samt föräldrarna kommer allt först. att ge info om hur saker funkar är bättre än att bara komma med polis bryta in dörren och köra dem till gympan. man kommer långt att ta personer med rätt sätt och komma fram till en bra lösning. än att se världen i svart eller vit.
November 22, 2001
urk wrote: jag sa att jag håller med men att föra först en dialog med barnet samt föräldrarna kommer allt först. att ge info om hur saker funkar är bättre än att bara komma med polis bryta in dörren och köra dem till gympan. man kommer långt att ta personer med rätt sätt och komma fram till en bra lösning. än att se världen i svart eller vit.
Nu har du lite väl mycket fantasi. Har du nånsin hört talas om poliser som bryter upp dörren för att hämta elever i Sverige?
August 20, 2001
Det finns faktiskt skolkvakter som åker hem till elever som de tror skolkar... De sliter visserligen inte upp dörren.
Man ska inte tvinga någon att gå på en undervisning/lektion. Det är givetvis ens eget beslut om man inte vill gå på, men då ska man också vara medveten om att det kan synas i betyget/omdöme.
November 4, 2001
Men nu tycker jag ändå ni är lite väl hårda. Det är inte ungarna man skall sätta press på utan föräldrarna.
Om en tjej inte får gå på denna typer av undervisning för föräldrarna, tror ni det hjälper om man tvingar dem? Om det vore så skulle det ju inte finnas något problem i samhället. Män skulle inte misshandla sina fruar (oavsett ursprung) då det är olagligt osv osv.
Antingen går ungarna på lektionerna (efter påtryckning från skolan) och kanske får stryk när dom kommer hem eller så vågar dom inte gå och det blir problem med skolan som tjatar på dem....
Ungarna har tillräckligt med problem, undervisa föräldrarna i första hand! Om föräldrarna inte har några som helst problem med den här typen av undervisning ser jag ingen anledning till att inte gå på lektionerna. Men som sagt om om föräldrarna inte vill att ungarna skall gå och mer eller mindre förbjuder dem så kan man inte tvinga ungarna.....
November 22, 2001
DiDi wrote: Det finns faktiskt skolkvakter som åker hem till elever som de tror skolkar... De sliter visserligen inte upp dörren.
Man ska inte tvinga någon att gå på en undervisning/lektion. Det är givetvis ens eget beslut om man inte vill gå på, men då ska man också vara medveten om att det kan synas i betyget/omdöme.
Nej, 1-9 är obligatoriskt och det är inte ens eget beslut att gå på lektionen.
Och mig veterligen är det då man har sexualundervisning.
SuperNova wrote: Men nu tycker jag ändå ni är lite väl hårda. Det är inte ungarna man skall sätta press på utan föräldrarna.
Om en tjej inte får gå på denna typer av undervisning för föräldrarna, tror ni det hjälper om man tvingar dem? Om det vore så skulle det ju inte finnas något problem i samhället. Män skulle inte misshandla sina fruar (oavsett ursprung) då det är olagligt osv osv.
Antingen går ungarna på lektionerna (efter påtryckning från skolan) och kanske får stryk när dom kommer hem eller så vågar dom inte gå och det blir problem med skolan som tjatar på dem....
Ungarna har tillräckligt med problem, undervisa föräldrarna i första hand! Om föräldrarna inte har några som helst problem med den här typen av undervisning ser jag ingen anledning till att inte gå på lektionerna. Men som sagt om om föräldrarna inte vill att ungarna skall gå och mer eller mindre förbjuder dem så kan man inte tvinga ungarna.....
Men det är väl klart att det handlar om föräldrarna? Men som det ser ut idag har de ju rätt att hålla sina barn hemma.
August 20, 2001
Json_81 wrote: Nej, 1-9 är obligatoriskt och det är inte ens eget beslut att gå på lektionen.
Och mig veterligen är det då man har sexualundervisning.
Jo, obligatoriskt är det att gå... Men det är fortfarande många som skolkar och det är ju ett beslut man tar själv.
Vad jag kommer ihåg, så hade vi sexualundervisning (eller vad man ska kalla det) i åttan. Sedan på gymnasiet hade vi det ännu en gång (i en något bättre version).
November 18, 2003
Visst ska man gå på alla lektioner men vafan tvinga dem att göra de något de inte vill förvärrar ju grejer, man ger dom alternativ som förälder g¨år man inte på några lektioner så ska man inte heller få något för det tex pengar/kläder på så sätt har de inga alternativ och vara strikt på vad som gäller.
När det gäller gymnastik så vet jag att det är tjejer överhuvudtaget inte bara invandrartjejer.
Det är väl något man att de är rädda att de ser klantiga ut när de idrottar haha xD
Förstår inte hur detta med att föräldrarna låter de inte delta kommer upp:S..
Antar det är den lättaste förklaringen, visst finns det undantag
November 22, 2001
DiDi wrote: Jo, obligatoriskt är det att gå... Men det är fortfarande många som skolkar och det är ju ett beslut man tar själv.
Vad jag kommer ihåg, så hade vi sexualundervisning (eller vad man ska kalla det) i åttan. Sedan på gymnasiet hade vi det ännu en gång (i en något bättre version).
Vi hade i femman eller om det var sexan och sen igen i åttan eller nian.
Men det här handlar ju inte om skolkning utan att föräldrarna håller barnen hemma!
February 19, 2004
urk wrote: där håller jag med dej men tvinga är inte det första steget man ska ta. förståelse är det första och samtal hur det ligger till är bättre och sista utvägen är ditt förslag.
Visst, men det görs det nog. Det kommer nog hem en del brev och lärarsamtal innan social eller polis står och knackar på dörren!
August 7, 2003
Känns verkligen som det finns viktigare saker lösa i skolan än just att verkligen ALLA ska ha sexualundervisning.
Typ mobbing och man ska lära sig nåt vettigt.
Vad är det till för egentligen? kan tänka mig
1) Man ska veta det kan bli konsekvenser ifall man stoppar in den utan skydd
2) nån slags allmänbildning veta hur barn blir till.
3) nån slags hum hur det motsatta könet ser ut?
Visst, jag säger inte att det kan vara bra. Men är det verkligen det man ska fokusera på?
Jag tror de flesta över 10 år känner till det som man behöver veta oavsett undervisning eller inte och oavsett om man kommer från ett annat land eller inte. Rätt svårt missa typ med alla kvällstidningar, tvprogram, annonstavlor osv osv, tycker det är sex precis överallt och hela tiden.
Det känns ungefär som "NU HAR NI KOMMIT TILL SVERIGE FÖR HELEVETE! HÄR BADAR VI NAKNA OCH KNULLAR RUNT! DET VET JU ALLA. OKEJ OM NI INTE VILL KOLLA PÅ KALLE ANKA PÅ JULAFTON, eller tycker om "Göta Kanal" MEN NÅN JÄVLA ORDNING SKA DET VA! KOLLA PÅ SNOPPAR OCH BRÖST och gilla det, ANNARS HELVETE, DU HAR NI SKITIT I DET BLÅ SKÅPET ASSÅ!"
February 17, 2004
Laglorden wrote: Det känns ungefär som "NU HAR NI KOMMIT TILL SVERIGE FÖR HELEVETE! HÄR BADAR VI NAKNA OCH KNULLAR RUNT! DET VET JU ALLA. OKEJ OM NI INTE VILL KOLLA PÅ KALLE ANKA PÅ JULAFTON, eller tycker om "Göta Kanal" MEN NÅN JÄVLA ORDNING SKA DET VA! KOLLA PÅ SNOPPAR OCH BRÖST och gilla det, ANNARS h*****e, DU HAR NI SKITIT I DET BLÅ SKÅPET ASSÅ!"
Det bästa jag läst på väldigt länge :roflmao:
1 Guest(s)