November 27, 2002
hejsan svejsan!
när ja va mindre 1993-96 kanske, hade pappa ofta "tyskt socker" hemma hos sig, det såg ut som en isbit, fast det var socker och man stoppa det i teet (eller sög på det) skit gott. jag vet inte vad det heter, tror det köptes av någon av hans polare i tyskland och hade tysk text på sig, därav tyskt socker. någon som vet vad det heter/är samt om man kan köpa det någonstans i stockholms området?
November 27, 2002
tack för fina svar... nej inte sockerbit, inte vanlig sockerbot iaf (ihopptryckt strösocker)
klaus: ok... så bitsocker i tyskland är allså detta socker som jag talar om? transparant, påminner om is men är socker? när ja söker på "Wuerfelzucker" på google hittar jag bara bilder på vanligt bitsocker, du kanske missförstod mig?
nån som vet vart detta kan köpas?
tänk dig en vanlig isbit (iskub) fast med lite mer runda former... samt av socker... ?
January 5, 2005
http://www.dansukker.com/omsoc.....asp?id=595
Något sån't kanske?
November 27, 2002
bilderna ovan ser smaskiga ut men det är inte sånt där, det där är godis. de jag snackar om skall se ut typ så här:
xx______
x/...........
/...............
---------------
OBS: punkterna och x:en ovan är själva sockerkristall biten, inte sektioner eller liknande... bilden fuckade annars
iskubs form, capice? så låg dem i en förpackning. bitarna var även lixom lite pulver på så det kladdade inte å höll på. jag är ganska säker på att det var nån form av hushållssocker... i te, kaffe etc.
jag gjorde ett objekt kolage till mormor och på den sitter en av dessa zucker bitar... ska ta ett kort nästa gång jag är där... ska fan i mej hitta detta uinderbara socker igen!
1 Guest(s)