October 10, 2001
På Comhems hemsida är idag, 02-05-23, dagens fråga följande:
Om nu det ska bli förbjudet att röka på krogen, borde det inte bli förbjudet att snusa också då?
1. Jo, det är väl rättvist!
2. Nej, då borde ju även alkohol förbjudas.
3. Jag tycker att man ska kunna röka, snusa och dricka på krogen!
4. Äsch, ett sånt dumt förslag!
Av ca 7500 personer hade ca 1500 svarat alternativ 1. Har man inte missförstått syftet med förbudet då. Rökningen ska ju inte förbjudas för att man vill jäklas med dem som nu gillar att andas in nikotin och tungmetaller utan snarare av hänsyn till andra runtomkring som utsätts för alltihop ofrivilligt.
Varför har det blivit "om inte jag får röka så får inte du snusa heller"? Missförstå mig inte nu, jag tycker inte att man bör snusa, absolut inte, men de som snusar tvingar i alla fall inte andra att få i sig samma skräp som de utsätter sina egna kroppar för.
October 10, 2001
Jag håller inte med dig gorka. Jag tycker att det är ett ganska vettigt förbud. De som sitter och röker inne på restauranger och krogar tvingar ju alla andra som sitter där till passiv rökning. Om de som röker vill andas in skräpet själva så får de väl göra det men de ska inte få utsätta andra för det.
April 20, 2002
Det jag vill börja med att säga är att här i närheten har restaurangerna rökavdelning & ickerökavdelning!
Och om ickerökare är så in i h*****e dumma i huvet att dom sätter sig på rökavdelningen(bara för att det är roligare där) så kan dom skylla sig själva.
Det är VI som bestämmer att vi röker & om det nu är så farligt för er ickerökare kan ni ju hålla er borta & inte sätta er i närheten för att senare klaga.
"Släck den där förbannade ciggen....man får ju Cancer!"
Säger bara: Fy faan för er som klagar på rökare på krogen & restauranger.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
October 10, 2001
Jag ska citera en, för mig okänd, person som faktiskt utryckte sig ganska bra när han/hon sa:
En rökfri del i en restaurang är som en kissfri del i en pool.
Det är ju faktiskt så det är, röken i dagens cigaretter är inte tillräckligt väldresserad för att begränsa sig till den rökfria avdelningen, den sprider sig. Dessutom tänker människor inte tillräckligt långt när de säger "Men vi får väl röka om vi vill, det är ju våra kroppar vi förstör." Om man nu sitter inne på en restaurang och tvingar andra att andas in röken så sabbar man ju inte bara sin egen hälsa. Är det rätt? Är det moraliskt riktigt att göra det? Jag skulle svara nej på dessa frågor, tyvärr verkar det som om väldigt många inte ens har betänkt dem.
April 20, 2002
Du kan ju be nån att bygga en rökfri restaurang.
Att inte låta oss rökare röka på restauranger är ju helt klart diskriminering.
Det finns valmöjligheter så du kan inte klaga på att någon röker i din närhet.
Min fiskeblogg:
specimenfiske.se
April 5, 2001
October 10, 2001
On 2002-05-28 00:20, Tintin wrote:
Att inte låta oss rökare röka på restauranger är ju helt klart diskriminering.
Det finns valmöjligheter så du kan inte klaga på att någon röker i din närhet.
Vad menar du med att det finns valmöjligheter? Om någon röker i min närhet kan jag inte välja om jag ska andas in röken eller inte. Det enda alternativet nu är väl att inte vistas på restaurangen överhuvudtaget och är det rätt att man inte ska kunna äta på restaurang om man inte vill andas in rök? Det tycker inte jag, jag tycker istället att rökare kan visa så pass mycket hänsyn att de undviker att röka på platser där andra tvingas andas in det hela. Ett förbud är ett sätt att tvinga fram denna hänsyn och enbart det, någon diskriminering är det absolut inte. I sådana fall skulle det vara dikriminering att inte få ta med sig sina husdjur in på sjukhuset och, för att sätta det hela på sin spets, att inte få bära vapen på allmän plats. Det är helt enkelt ett förbud för att säkra välbefinnandet hos människor runtomkring.
[ Detta Inlägg ändrades av: Quaero den 2002-05-28 16:29 ]
1 Guest(s)