January 5, 2002
Spidey wrote: 2500 är många LIV!! tänk dig /// och du tänker på att rädda ett liv
Nej, de 2500 är inte liv. Det är 2500 saker som inte är värda ett jävla dugg för dig till skillnad från en vän. Å andra sidan vet ju inte jag vilken relation du har till dina vänner, den kanske inte är så pass bra att du skulle kunna hävda att de är värda något för dig 😉
January 17, 2002
Spidey wrote: [quote=Pim_]Spidey, vi vrider lite på frågan då, hur många "okända" liv är en av dina vänner värd då?
Skulle du rädda 2 okända istället för din vän?
Bra fråga !! där handlar det inte om mycket liv så jag hade valt Självklart en Vän !
Ja han kan ju skatta sig lycklig att det inte var 10 människor som satt i klistret istället för 2 iaf
January 17, 2002
ManicBlue wrote: Den krassa verkligheten är ju att folk väljer en vän istället för 2500 okända personer. Inte så konstigt med de egentligen. Helt normalt utfall alltså.
Vad som är mest moraliskt korrekt blir ju en annan fråga. Jag hade inte offrat min familj eller mina bästa vänner ifall valet stod mellan dessa och för mig totala främlingar. Gör de mig till en dålig människa som saknar empati för andras lidande?
Ja kanske de, men genom att vara trogen, rättvis och snäll mot de som står mig nära sover jag i alla fall bättre på nätterna. De finns en massa sätt att hjälpa okända som tex. radiohjälpen m.m. Fast nu var de ju inte riktigt detta som frågan handlade om. Tror nog att även jag nu lagt fram vart jag står i frågan.
Du la även fram var jag står.
:worshipp:
July 3, 2003
snyde wrote: [quote=Spidey]2500 är många LIV!! tänk dig /// och du tänker på att rädda ett liv
Nej, de 2500 är inte liv. Det är 2500 saker som inte är värda ett j**la dugg för dig till skillnad från en vän. Å andra sidan vet ju inte jag vilken relation du har till dina vänner, den kanske inte är så pass bra att du skulle kunna hävda att de är värda något för dig 😉
Precis. 2500 döda är bara en siffra som snurrar runt i skallen, en vän är något som man har pratat med, skrattat med osv - ett liv helt enkelt.
March 20, 2003
CoLiC wrote: [quote=Spidey][quote=Pim_]Spidey, vi vrider lite på frågan då, hur många "okända" liv är en av dina vänner värd då?
Skulle du rädda 2 okända istället för din vän?
Bra fråga !! där handlar det inte om mycket liv så jag hade valt Självklart en Vän !
Ja han kan ju skatta sig lycklig att det inte var 10 människor som satt i klistret istället för 2 iaf
Hahaha, så bra..
Nå Spidey, hur många liv är en vän värd då? Hur många okända stackare kan du tänka dig att offra för din goda vän?
January 17, 2002
Spindel wrote: [quote=snyde][quote=Spidey]2500 är många LIV!! tänk dig /// och du tänker på att rädda ett liv
Nej, de 2500 är inte liv. Det är 2500 saker som inte är värda ett j**la dugg för dig till skillnad från en vän. Å andra sidan vet ju inte jag vilken relation du har till dina vänner, den kanske inte är så pass bra att du skulle kunna hävda att de är värda något för dig 😉
Precis. 2500 döda är bara en siffra som snurrar runt i skallen, en vän är något som man har pratat med, skrattat med osv - ett liv helt enkelt.
Så rätt, så rätt...
March 15, 2002
Callister wrote: Är rätt självklart detta, iaf för mig. Vem är man att försöka leka hjälte och offra en vän för några du inte ens träffat?
Det beror ju helt på hur man ser det, på sätt och vis så är man ju en "hjälte" eftersom man besparar tusentals människor lidande (anhöriga) och själv tar på sig lidandet. Frågan är ju dock som tidigare nämnt i tråden att vad är man för vän som offrar vänner.
July 27, 2002
sPaZz wrote: [quote=Callister]Är rätt självklart detta, iaf för mig. Vem är man att försöka leka hjälte och offra en vän för några du inte ens träffat?
Det beror ju helt på hur man ser det, på sätt och vis så är man ju en "hjälte" eftersom man besparar tusentals människor lidande (anhöriga) och själv tar på sig lidandet. Frågan är ju dock som tidigare nämnt i tråden att vad är man för vän som offrar vänner.
Jag tror man själv går under som "vän" genom att offra en vän.
Vem skulle klara att se kompisens familj bryta ihop? Dessutom så kan ett kompisgäng (Inte "gäng") splittras i.o.m att någon försvinner, been there.
July 3, 2003
sPaZz wrote: Frågan är som sagt ganska luddig.
Låt oss därför anta att du och din vän befinner er i slutet av livet och att de 2500 personerna skulle vara barn.
Är svaret lika självklart då?
🙄
Då skulle det väl snarare vara en tjänst att ta kål på vännen (för jag antar att han är döende då?)
March 15, 2002
Spindel wrote: [quote=sPaZz]Frågan är som sagt ganska luddig.
Låt oss därför anta att du och din vän befinner er i slutet av livet och att de 2500 personerna skulle vara barn.
Är svaret lika självklart då?
🙄
Då skulle det väl snarare vara en tjänst att ta kål på vännen (för jag antar att han är döende då?)
Det behöver han nödvändigtvis inte vara, det jag syftade på var att han antagligen har fått ut ganska mycket av sitt liv.
6 Guest(s)