January 8, 2005
Följer är en förklaring och ett telefonsamtal:
Efter att gått rätt länge utan att vara med i A-kassan insåg jag att jag ändå vill ha den säkerheten som det ger, och med sänkningarna (som är en minimal sänkning på en hög höjning) tyckte jag att jag får väl gå med så jag kan köpa huset jag sneglat på etc etc...
sagt och gjort skickade jag in min "inträdesansökan om A-kassa" till Unionen som är mitt fack (vilket jag inte är med i)... tänkte inte mer på det, antog att de skulle skicka papper eller liknande inom kort.... månaderna går... i början på september får jag då en "påminnelse" att jag måste rapportera in 5 veckor arbetstid och arbetsgivarintyg, vadå "påminnelse" ? jag har ju inte fått något som helst besked om att ansökan har kommit in, där står också att det måste snabbt inom några veckor.
fine tänker jag det är väl inga problem, går till HR fixar papprena och skickar in.
månaden går och i slutet av september får jag då ytterligare en påminnelse att jag måste kompletera uppgifter, saknas 4 veckor (som låg i min semester, som man inte under några omständigheter fick rapportera) trots att jag redan skickat in de 5 veckorna, samt varav en vecka i min inträdesmånad som de skrev med versaler.
nu började jag bli lite kinkig, tagit 3 månader för dem att skicka ett sketet papper tebax och ytterligare en månad för att begära om extra uppgifter som jag inte får rapportera.
jag ringer dem idag (öppetiderna är totalt 4 timmar, 2 timmar före och 2 timmar efter lunch, vardagar), detta är samtalet:
*20 min telefonkö, med en manodepressiv man som påminner mig om att jag står i en kö som är väl befolkad*:
En man svarar som inte kan så bra svenska: "haj"
Jag: "hej, jag försöker gå med i a-kass...", han avbryter mig.
Mannen:"okj jeg vet int sa myket, jaeg skika deg til en med arbetrare", klick.
Jag står i kö ytterligare 10 min, sen kom jag fram till en tjej:
Kvinnan:"Hej detta är XXXX, vad kan jag hjälpa dig med"
Jag: "Hej, mitt namn är XXXX ringer från halmstad, jag försöker gå med i eran A-kassa, men det var inte det lättaste"
Kvinnan: "inte?"
Jag förklarar nu klart och tydligt i detalj att jag varit på semester de veckorna de begär, och att de själva skriver att det är inget man får rapportera, samt att jag mkt väl har rapporterat en vecka i min inträdesmånad. Under tiden jag förklarar får jag höra ett antal olika ljud, som jag bara kan tolka som skratt mellan kollegor, när jag har förklarat klart får jag detta till svar:
Kvinnan: "ja, alltså..... jag vet inte..... semester ?..... okej, kan du vänta lite det står still huvudet nu, måste prata med en kollega"
5 min klassisk musik senare......
Kvinnan: "min kollega måste uppfattat fel"
Hur svårt är det att uppfatta ett papper som är skrivit enligt deras regler ?
Kvinnan: "jag antar, väl, att jag kan lägga in dig direkt, alltså det är ju inget fel... tror jag....lägger in dig nu... okej ?"
Jag: "ehm Ja ?"
Kvinnan:"okej"
.... tystnad...
Jag: "är jag inne nu ?"
Kvinnan: "ja"
Jag: "okej från vilket datum ?
Kvinnan: "ehm.... ja alltså, inträdes dagen är i juli"
Jag: "okej det betyder att ?"
Kvinnan: "jag vet inte"
Jag: ".. nehe... och när börjar jag betala"
Kvinnan: "det vet jag inte"
Jag: "okej.. kanon... men jag är inne nu ?"
Kvinnan: "ja"
Jag: "... okej jätte bra, tack för din hjälp, hejdå...."
Kvinnan:"hej"
Jag känner mig verkligen trygg i att få ut pengar om jag mot förmodan skulle bli av med jobbet *sarkasm*, vet inte riktigt om jag ska gråta eller skratta.
behövde skriva av min frustration.
best regards, pole
January 13, 2003
Har en liknande erfarenhet av Byggnads.
Jag gick med i deras fackförening när jag gick på gymnasiet. När jag tagit studenten ansökte jag om att gå med i deras a-kassa då dom har ett studerandekriterie som gör att man får göra det. Efter ett tag fick jag lappar om arbetsgivarintyg och allt det, var i kontakt med dom flera gånger om att jag uppfyller deras studiekriterier och att jag inte har a-intyg men att jag har rätt att komma med ändå.
Lång historia kort: Det tog 10månader innan de tröga jäklarna fattade att jag hade rätt och släppte in mig och jag fick endast cash för 3veckor istället för 10månader. 2v efter inträdet fick jag jobb.
December 6, 2006
Jag har tänkt / försökt att gå med i både Alfakassan och Handels men detta skiter jag fullständigt i när dom vägrar svara på frågorna man ställt till dom. Mailen har jag inte hört något från dom på över en månad sedan jag ställde min fråga.. fick ett svar som jag inte kände dög så jag ställde en fråga till, inte hört ett ord.
Att gå med i någon av dessa a-kassor är bara ett helvete som inte kan beskrivas i ord. Inte hjälper dom en, man ska bara betala dom en massa pengar.
Har faktiskt enbart haft problem med Unionen sen den bildades, hörde tidigare till HTF vilka skötte sej väldigt bra i alla lägen.
Att bli arbetslös och sen hamnar på något "låssasjobb" med "lön" via FK visade sej vara riktigt besvärligt, likaså när man avslutat "låssasjobbet" och sedan skall ha A-Kassa igen.
Att vänta på pengar 2-3 månader hör inte till ovanligheterna, och då gäller det både från A-Kassan och FK.
Sen att dom lämnat felaktiga uppgifter angående vilket kontonummer man skall skicka in avgiften till gör inte saken bättre, har 2 ggr blivit hotad av uteslutning p.g.a detta.
Man kan ju fråga sej varför dom tror att en som varit med i och även varit aktiv i facket i ~25 år helt plötsligt skulle få för sej att skita i att betala avgiften. Pengarna fanns ju där och syntes när dom kollade, problemet var bara att dom sattes in på fel kontonummer. (Hade varit så sedan årsskiftet.)
Vill nog påstå att det är förbundets nya storlek som gör att det skiter sej, ju större och komplexare förbund ger nog bara problem för "gräsrötterna" i slutänden just p.g.a sin storlek.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 7, 2001
Polekatt wrote: man undrar vad det är för folk som blir anställda på dessa fack, total inkompetens.
Dom brukar väl inte anställa direkt. Det är bara massa viktigpettrar inom branchen som alltid ska lägga sig i allt som blir mer och mer aktiva inom facket väl?
Eller har jag fel?
klFishBone wrote: Folk som sysslar med facklig verksamhet brukar inte ha någonting innanför panngloben tyvärr.
Kul att se att ens arbete på frivillig basis tidigare uppskattas.
😕
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
1 Guest(s)