Universitetsstudier|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Universitetsstudier
Helioz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 371
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 9, 2001 - 11:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Det börjar bli dags för mig att välja till universitetet (går sista året på gymnasiet) och jag har kollat runt på lite intressanta utbildningar.
Jag undrar därför om det är någon här som gått Civilingenjör-Mediateknik 180p i Lidköping eller
Högskoleingenjör-Multimediateknik 120p i Helsingborg.
Vidare undrar jag om det är någon som testat KY(Kvalificerad Yrkesutbildning).
Tacksam för svar!

-=Andreas=-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 509
99714
November 9, 2001 - 11:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag gick först Dataingenjör 120p men hoppade av pga det var en "programerarlinje". Nu går jag KY och läser till nätadmin. Bättre linje för mig då det är mer teknik och lite programering. I utbildningen (84p) ingår 28 veckor praktik. Jag har gjort min första och andra (1+7 veckor+6 veckor sommarjobb) på Sandvik. Iofs första veckan var jag på Konfac kom jag på nu. Nu är jag på praktik igen 11 veckor återigen på Sandvik. Skitkul jobb där jag får nytta av det jag läst. Sitter och administrerar servrar och skrivare mm. 44 000 datorer har de så det finns jobb.
En förslag är att du noggrant går igenom kursinnehållet från början så att det blir rätt linje direkt. Lånena idag är inte att leka med så se till att du verkligen väljer rätt.
G-luck.
/Andreas

Helioz
Kommer du hit ofta?
Medlem
99726
November 10, 2001 - 12:01 am
sp_Permalink sp_Print

Tack för svaret!
Jag är redan nu ganska säker på att läsa någon av utbildningarna ovan men har inte bestämt mig för vilken. Civiligenjörsutbildningen är ändå 5 år men man kanske kan få bättre jobb medans Högskoleingenjörsutbildningen har fler kurser som jag är intresserad av och bara är 3 år.
Vidare undrar jag om man tjänar några pengar under KY perioden (jag vet att den är studiemedelsberättigad).
Var läste du din datatekiksutbildning?

-=Andreas=-
Kommer du hit ofta?
Medlem
99732
November 10, 2001 - 12:19 am
sp_Permalink sp_Print

Jag läser den just nu i Sandviken. Ligger 2 mil från Gävle. Vet att det skall finnas en i Öebro om jag inte minns helt fel. Betalt får man inte i vanliga fall. Däremot så mutar företagena oss att göra slutarbetet hos oss. Vet att Sandvik gör det och man får ut 17 000 efter skatt. Viktigaste med vår utbildning dock är att vi får certa oss i Cisco. Denna kurs kostar ett företag runt 200 000kr. Våran lärare tex slutade på Ericsson för att undervisa oss och samtidigt få den kursen. Om du är intresserad vad det är för något så skrev jag ett A4 ungefär om det i ett annat inlägg för typ 1 månad sen. Kan klippa in det.

Helioz
Kommer du hit ofta?
Medlem
99735
November 10, 2001 - 12:21 am
sp_Permalink sp_Print

Vore schysst om du ville göra det! 😀

-=Andreas=-
Kommer du hit ofta?
Medlem
99740
November 10, 2001 - 12:33 am
sp_Permalink sp_Print

Phu var svårt att hitta. Slutade med att jag sökte på Uppsala. Jag visste att det var en skola där som föranledde disskusionen. Fråga igen om du undrar mera sen.

Jag håller på och läser Cisco. Har läst 3 semetrar av 4 och har således bara en kvar.
Första terminen handlar om IOS modellen. Lätt förklaring blir från media till presentation. 7 steg hur 1/0 or blir något i sluändan.
Andra terminen handlar om hur man programerar routers.
Tredje terminen är routers fördjupning och switchar.
Fjärde har jag inte börjat läsa och inte brytt mig om vad det är.
Allt materialet är i data form och man gör provet mot Internet. Jag har allt det där materialet. Runt 50Mb. Tror det är lagligt att dela det med sig fast jag är ej 100%. Har dock alla rätta svaren Semester 1,2 och 3. Slutprovet slumpas fram av de kapitelfrågor man gjort. Alla får olika.
Rätt kul kurs men vi har läst den så intemsivt. Vi gör kursen på 1-3 månader totalt mot för 1-2 år i gymnasiet. Kan ej vara mer tydlig med tiden då vi haft andra kurser imellan.
För att certa sig måste man göra ett slutprov som innehåller alla 4 semestrar. Då en semster innehåller runt åtta kapitel med 24 frågor i varje så blir det 4*8*24 = 768 frågor som kan komma på slutprovet. De har ibland tagit frågor på prov som ej har varit med som kapitelfrågor men det är inte mer än 10% av de totala frågorna. Ett tips är att ni efter varje kapitel ber att läraren loggar in er så ni får se vilka fel ni gjort. Copy pasta dem sedan och lär er dem utantill. Då får ni run 90-95% på alla slutprov. 100% är rätt svårt då de alltid drar in nåra jokerfrågor som är skumma.

Helioz
Kommer du hit ofta?
Medlem
99748
November 10, 2001 - 12:44 am
sp_Permalink sp_Print

Hehe den sammanfattade allt! Tack så mycket för hjälpen Andreas!

Helioz
Kommer du hit ofta?
Medlem
99750
November 10, 2001 - 12:44 am
sp_Permalink sp_Print

Jag är fortfarande intresserad av att veta om det är någon som gått Civilingenjör-Mediateknik 180p i Linköping
eller
Högskoleingenjör-Multimediateknik 120p i Helsingborg.
Finns det någon som gått dessa utbildningar?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 352
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL