May 27, 2004
Måste söka till universiteten snart så jag funderade på att ta mig i kragen och bestämma mig. Som det ser ut nu så blir det antingen:
civilingengör D
civilingengör I
civilingengör Y
någon som läser eller har läst som kan ge lite rekomendationer om dem?
Var så funderade jag antingen på:
Linköping
Göteborg(chalmers)
Uppsala
Umeå(slippa mochan lite :P)
Någon som pluggat på dessa orter och kan ge lite feedback?
tack på förhand
anders
May 1, 2005
Finns olika saker som skiljer de olika skolorna åt. Bland annat:
1. Stadsmiljön (Vad är du ute efter? Studentliv eller en "spännande" stad i allmänhet?)
2. Respekten för skolan ute i arbetslivet
3. Studentmiljön på skolan
Vad gäller Industriell Ekonomi (I) och Teknisk Fysik (F/Y) så ligger Chalmers högst i kurs vad gäller respekten det för med sig ute i arbetslivet.
Sedan har ju t ex Linköping närhet till Saab Ericsson Space och satsade väldigt mycket på sin datautbildning för ett par år sen om jag inte minns fel, så de kan vara "modernare" är Chalmers exempelvis.
Däremot är Göteborg i sig inte lika mycket studentstad som Linköping och Uppsala är. Som studentstad ligger nog Uppsala i topp vad gäller kul stad. Men så har Chalmers 13 pubar på campus...slå det! 😀
September 20, 2001
Jag läser D i linköping, och kan varmt rekommendera den linjen!
Det är en rätt så svår utbildning, nästan hälften hoppar av första året...
Analys A och Linjär algebra första terminen sätter sina spår!
Men om man inte har problem med matte så är det en rolig utbildning att gå!
Staden linköping är väll OK, har bara bott här i 4 år eller så... Det finns bättre och sämmre områden som alla större städer.
October 28, 2002
Måste du plugga i Sverige då? Kallt, små städer och otroligt svenskt.
Jag börjar på ett universitet i Shanghai nu i Februari. Du får bra mkt mer alternativ iaf du tittar utanför Sveriges gränser! Tänk på att världen krymper och Sverige är ett sjunkande skepp ;).
Kommer plugga språk och inte ngt sådant som du, men det finns väl liknande utbildningar i alla länder mer eller mindre antar jag.
January 28, 2003
Kame_boy wrote: det ska tydligen vara en skillnad mellan universitet och högskola.
Folk som är utbildade i en teknisk högskola är mer attraktiva för arbetsmarknaden medan motsvarigheten från ett universitet är mer fördjupade i teorin.
susning.nu hade lite fler beskrivningar.
Det är snarare skillnaden mellan högskoleingenjör/civilingenjör. "Högskoleingenjörer blir utbildade på dagens teknik, civilingenjörer är med och tar fram morgondagens." Som I-programmets SYV från Chalmers sa.
Jag har lite samma problem, fast jag har bestämt mig för I i alla fall. Frågan är bara om det blir Lunds tekniska eller Chalmers. Hade varit mycket lättare om man inte kommit in på båda skolorna 😛
May 27, 2004
Ska kolla lite mer vad det är för snitt på olika skolor ligger på lite över 18 i snitt så jag kommer in på de flesta ställena. ( förutom I som kan ligga uppåt 19 på vissa skolor) Men jag kan tänka mig läsa upp något i värsta fall. Men jag har ett år att tänka på ska in i armen men man kan söka innan och be dem hålla platsen.
3 Guest(s)