Uppehållstillstånd inom EU|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Uppehållstillstånd inom EU
Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 21, 2009 - 5:57 am
sp_Permalink sp_Print

Funderar lite på om det behövs uppehållstillstånd inom EU länder. Det jag har hört är ju att varor och tjänster ska kunna röra sig fritt inom EU, dvs du ska utan problem kunna jobba i ett annat EU land under obegränsad tid. Stämmer mitt antagande?

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
1234142
September 21, 2009 - 9:42 am
sp_Permalink sp_Print

Behövs inget allt, så vitt jag vet. Pass helst (körkort fungerar lika bra), annars är det nog lugnt.. vad jag märkt i alla fall.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1234146
September 21, 2009 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

Som Svensk kan du bo och jobba i vilket land som helst inom EU. Sjävfallet måste du ha ett pass för att resa utomlands.
Vad hände med dina Australien planer?

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1234149
September 21, 2009 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: Som Svensk kan du bo och jobba i vilket land som helst inom EU. Sjävfallet måste du ha ett pass för att resa utomlands.
Vad hände med dina Australien planer?

hehehe jo de finns kvar! Står mellan Italien och Australien. Kan bli båda.
Håller på att kolla upp arbetsmarknaden i Australien, får se vad som händer.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1234158
September 21, 2009 - 2:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle jag välja mellan Australien och Italien så skulle jag lätt välja Australien.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1234162
September 21, 2009 - 3:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Läste nyligen på svenska migrationsverkets sida att man andra EU medborgare ska registrera sig inom 3månader.
Vet dock inte vad som händer om man inte gör det.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1234172
September 21, 2009 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Italien är ett underbart med vackra kvinnor, fantastisk mat, kultur som står en upp över öronen och rätt liten risk för hudcancer jämfört med alternativet 😉

Sen är Italien också hemskt korrupt och har genomgående ganska usel kvalité på mycket av sina mekaniska varor, men det finns så klart undantag. Levnadsstandarden är väl lite sådär med. IT-uvecklingen har gått lite sådär eftersom Berlusconi helst inte ser att italienarna vet mer än nödvändigt. Italien är fortfarande i mångt och mycket samma fasciststat som för många år sedan.

Fantastisk klädindustri.

//Andreas

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1234182
September 21, 2009 - 11:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Italien är ett underbart med vackra kvinnor, fantastisk mat, kultur som står en upp över öronen och rätt liten risk för hudcancer jämfört med alternativet 😉

Att man pratar Engelska i Australien avgör ju matchen.

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
1234192
September 22, 2009 - 7:54 am
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: Läste nyligen på svenska migrationsverkets sida att man andra EU medborgare ska registrera sig inom 3månader.
Vet dock inte vad som händer om man inte gör det.

Mjo man måste registrera sig. Men inte mer mer det. man skickar bara in nån blankett som säger att man är i landet o jobbar.
O fixar Skattesedel o sånt.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1242707
February 3, 2010 - 12:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Drar upp en gammal tråd, istället för en ny.

Undrar om det behövs uppehållstillstånd inom eu för studier och vistelse i 4 månader i ett Eu land. Behöver jag meddela nån instans i landet att jag är där? Syrran säger att det behövs men jag är osäker.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1242715
February 3, 2010 - 2:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Dani wrote: Drar upp en gammal tråd, istället för en ny.

Undrar om det behövs uppehållstillstånd inom eu för studier och vistelse i 4 månader i ett Eu land. Behöver jag meddela nån instans i landet att jag är där? Syrran säger att det behövs men jag är osäker.

Det är väl just det som är det fina med EU, att det inte behövs. Därför vi kan ta hit billiga polacker. 🙂 Inte 100 dock.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
1242717
February 3, 2010 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Det är väl just det som är det fina med EU, att det inte behövs. Därför vi kan ta hit billiga polacker. 🙂 Inte 100 dock.

Både ja och nej.

Tror det behövs om studierna är mer än 1 år enligt Eu:s lagstiftning. Om nån kan bekräfta att det stämmer så är jag tacksam.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1242718
February 3, 2010 - 2:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Dani wrote: Både ja och nej.

Tror det behövs om studierna är mer än 1 år enligt Eu:s lagstiftning. Om nån kan bekräfta att det stämmer så är jag tacksam.

RÄTT TILL VISTELSE
OM DU STUDERAR
Om du ska studera i ett annat medlemsland i högst tre månader (t.ex. delta i en språkkurs) krävs varken visum eller uppehållstillstånd. Det enda som behövs är ett giltigt pass eller ID-kort. I vissa medlemsländer kan du dock bli ombedd att anmäla dig hos de lokala myndigheterna.
Om du däremot ska studera längre än tre månader i ett annat EU-land måste du uppfylla vissa villkor för att få uppehållstillstånd:
Du måste vara inskriven vid en godkänd utbildningsanstalt.
Du måste ha tillräckligt sjukförsäkringsskydd.
Du måste för den behöriga nationella myndigheten kunna styrka att du har tillräckliga ekonomiska medel för att kunna försörja dig själv och dina familjemedlemmar så att du inte blir en belastning för det nya landets socialförsäkringssystem. Det får inte ställas krav på att du ska bevisa att du förfogar över ett bestämt belopp.
Om du uppfyller dessa villkor får du ett uppehållstillstånd för EU-medborgare som utfärdas av ansvarig myndighet i värdlandet. Uppehållstillståndet är giltigt så länge din kurs pågår. Om du går en flerårig kurs ska uppehållstillståndet förnyas varje år.
Vissa av dina familjemedlemmar (make/maka och underhållsberättigade barn) har oavsett nationalitet också rätt att vistas i det EU-land där du studerar. Om vistelsen är längre än tre månader måste de dock omfattas av en sjukförsäkring. För familjemedlemmar som inte är EU-medborgare kan värdlandet i vissa fall kräva inresevisum.
Visum ska i sådana fall utfärdas kostnadsfritt på enklaste möjliga sätt av värdlandets ambassad eller konsulat. Dina familjemedlemmar har också, oavsett nationalitet, rätt att arbeta i värdlandet, både som anställda och som egenföretagare.

http://ec.europa.eu/youreurope.....ex_sv.html

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 196
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL