February 4, 2003
Min körskolelärare har ett flertal gånger poängterat att det där är "falskt" med fem år. Både på regelrätta körningar, men också när vi haft teori-lektioner. Har aldrig ens varit uppe på "högre ort" för "riktig" diskussion enligt VV.
Han trodde att "ryktet" härstammade från en grupp lärare, alternativt VV-gubbar som ville "skrämma" (oss positivt) genom att under en längre period få oss att köra "lugnare".
Kan väl egentligen inte säga "oss" ovanför, för jag har inte körkort än. Men men.. Ni fattar.
August 14, 2001
fisken wrote: [quote=Frisk]Tror aldirg prövotiden ändrades.. var tal om det, men vad jag vet har inget hänt än...
Hörde dock något om att "bussregel" att bussar alltid har förkörsrätt (kan blinka och köra ut) på vägar upp till 50km/h är ändrat, något som vet?
själv har man bara 22 dagar kvar på prövotiden nu, känns skönt 🙂 dax å börja ta d lite lugnt nu kanske 🙂
Kanske skulle ha tänkt att man kan ta de lite halvlugnt dom första 2 åren. Bus köra lite när det finns läge osv. Sen så kan jag inte påstå att jag är en ängel i trafiken. Finns många som man skulle vilja klippa kortet för.
Kör oftast lugnt där man ska... men dumt å ligga 121 på en 90-väg nu, vilket ju händer om det är nästintill folktomt, skulle kännas surt att bli av med lappen med så kort tid kvar...
ang. 5-års-regeln tror jag faktiskt det vart uppe på höre instanser, far jobbar på länstyrelsen (trafikenheten), och har för mig han nämnt det... men blev som sagt inget av det...
October 31, 2003
Frisk wrote: Tror aldirg prövotiden ändrades.. var tal om det, men vad jag vet har inget hänt än...
Hörde dock något om att "bussregel" att bussar alltid har förkörsrätt (kan blinka och köra ut) på vägar upp till 50km/h är ändrat, något som vet?
själv har man bara 22 dagar kvar på prövotiden nu, känns skönt 🙂 dax å börja ta d lite lugnt nu kanske 🙂
Hur är det ändrat då? Det var väl på tiden isf. Eller gäller det till 90 nu 😮
August 14, 2001
MoparPower wrote: [quote=Frisk]Tror aldirg prövotiden ändrades.. var tal om det, men vad jag vet har inget hänt än...
Vet inte om det är ändrat... en som berättade det för mig, dock inte kollat någon lagbok eller så om det stämmer, därför jag frågade här... om någon kände till det... om det är ändrat så är det vad jag vet att bussar inte längre bara kan köra ut hur som helst (vilket d troligtvis alltid kommer göra ändå, bussar brukar bara köra rakt ut oavsett om d har förkörsrätt eller inte) vore dock på tiden med en ändring som denna med tanke på att i stort sett alla busschaförer missbrukar denna regel.
October 22, 2002
Frisk wrote: [quote=MoparPower][quote=Frisk]Tror aldirg prövotiden ändrades.. var tal om det, men vad jag vet har inget hänt än...
Vet inte om det är ändrat... en som berättade det för mig, dock inte kollat någon lagbok eller så om det stämmer, därför jag frågade här... om någon kände till det... om det är ändrat så är det vad jag vet att bussar inte längre bara kan köra ut hur som helst (vilket d troligtvis alltid kommer göra ändå, bussar brukar bara köra rakt ut oavsett om d har förkörsrätt eller inte) vore dock på tiden med en ändring som denna med tanke på att i stort sett alla busschaförer missbrukar denna regel.
Inte för att vara petig, men har du kört något som är större, slöare, tyngre än personbil?
Sen så kan jag upplysa om att 95% av alla bilister inte vet om att det finns en regeln som kallas högerregeln. Har många gånger fått fula fingrar och folk som har skrikit efter mig pga att jag har gjort rätt. Fast då stannar man bara och öppnar dörren så brukar dom lugna ner sig. (Blockerar en fyrvägskorsning då). Sen så även vid körfältsbyta så finns det ingen respekt eller hänsyn till större fordon, om man blinkar så kan man ge sig fan på att minst 2 bilar inte bryr sig och kör ändå. Bör tilläggas att i sthlm så är dom mycket duktiga på att släppa fram en om man vill byta fil.
Bör tilläggas att jag kör tradare.
February 4, 2003
fisken wrote: (Blockerar en fyrvägskorsning då)
Sen borde du ju veta att det finns en regel som heter blockeringsregeln (eller hette den så? ja nått sånt i alla fall=)
Skojar bara.
Visst finns det många bilister som säkert kör märkligt. Men tradare kör också väldigt underligt. Har många gånger (då jag övningskört, har inte körkort än) kommit bland en stor klunga lastbilar (> 10st i led).
Hade påbörjat en omkörning av alla dessa lastbilar, hade en Saab 9-3 framför mig. Plötsligt blir det ett jävla liv bland dessa lastbilar och två lastbilar framför bryter sig ut framför mig och 9-3:an. Så där ligger man mitt i smeten, och alla andra lastbilar ligger alldeles för tätt för att man ska kunna svänga in någonstans. Regnar och är mörkt är det också. Plötsligt bryter sig en lastbil ut bakom en också, så man inte kan sakta ner och lägga sig sist igen (även om det väl är olagligt, så kändes det tryggare). Jävligt skoj var det i alla fall inte, då alla jävla epipage gungade så in i helvete. Körde en liten jävla Peugot 206 och det blåste redan så förbannat + draget som uppkom av lastbilarna. Tog säkert en 15 minuter innan de två lastbilarna framför mig hade kört om de lastbilarna som de ville köra om, och hade lagt sig till höger körfält så jag och 9-3 kunde köra förbi. Hade ju missat avfarten från motorvägen och allt. Jättekul.
Inte särskillt smart av lastbilar att försöka köra om i 2-3 km/h extra jämfört med den de kör om har. Finns mycket mycket "idioti" bland yrkeschaffisarna också. Dock ska jag säga att det var utländska bilar hela bunten. Förutom en lastbil längst fram (som alla körde om) som var svensk.
Var förövrigt första gången jag övningskörde på motorväg 👿
October 22, 2002
davidhellmyrs wrote: [quote=fisken](Blockerar en fyrvägskorsning då)
Sen borde du ju veta att det finns en regel som heter blockeringsregeln (eller hette den så? ja nått sånt i alla fall=)
Skojar bara.
Visst finns det många bilister som säkert kör märkligt. Men tradare kör också väldigt underligt. Har många gånger (då jag övningskört, har inte körkort än) kommit bland en stor klunga lastbilar (> 10st i led).
Hade påbörjat en omkörning av alla dessa lastbilar, hade en Saab 9-3 framför mig. Plötsligt blir det ett j**la liv bland dessa lastbilar och två lastbilar framför bryter sig ut framför mig och 9-3:an. Så där ligger man mitt i smeten, och alla andra lastbilar ligger alldeles för tätt för att man ska kunna svänga in någonstans. Regnar och är mörkt är det också. Plötsligt bryter sig en lastbil ut bakom en också, så man inte kan sakta ner och lägga sig sist igen (även om det väl är olagligt, så kändes det tryggare). Jävligt skoj var det i alla fall inte, då alla j**la epipage gungade så in i h*****e. Körde en liten j**la Peugot 206 och det blåste redan så förbannat + draget som uppkom av lastbilarna. Tog säkert en 15 minuter innan de två lastbilarna framför mig hade kört om de lastbilarna som de ville köra om, och hade lagt sig till höger körfält så jag och 9-3 kunde köra förbi. Hade ju missat avfarten från motorvägen och allt. Jättekul.
Inte särskillt smart av lastbilar att försöka köra om i 2-3 km/h extra jämfört med den de kör om har. Finns mycket mycket "idioti" bland yrkeschaffisarna också. Dock ska jag säga att det var utländska bilar hela bunten. Förutom en lastbil längst fram (som alla körde om) som var svensk.
Var förövrigt första gången jag övningskörde på motorväg 👿
Visst finns det tradare som kör konstigt också. Höll nyligen på att bli avtryck av en som bara skulle om på 2+1 väg innan det går ihop.
Sen så SKA alla lastbilar vara spärrade vi 90km/h, men från lastbil till lastbil så kan det ligga från 89km/h till en 93-94km/h.
Om man ska köra om så gasar jag ju vad bilen är värd, även då så tar det sin tid att komma om någon som ligger i 80-81km/h. Jag kör 82km/h, är en ganska bra hastighet eftersom man kommer inte ifatt så många, närmare bestämt inga om inte någon annan tradare sackar i någon backe eller kör saktare. När man väl ska köra om så jobbar man sig ifatt och går ut så nära bakom den man kör om för att ha så hög fart som möjligt och slippa luftmotståndet så länge som möjligt. Då svänger man ut även om en kommer i vänsterfil en 60-70m bakom.
Ska inte sitta och försvara tradarna fast jag tror att du överdriver lite eftersom man ligger inte så nära varandra på motorväg så att inte en personbil kan komma in i mellan. Är inte så spännande att bara se ett släp på nära håll. Det är ungefär som att du skulle sitta i din personbil och ha fronten mot en vägg, sen så ska du då också köra runt 80-85km/h. Enda gångerna man ligger så nära är ju precis före omkörning och vid stopp/trafkljus.
January 5, 2002
davidhellmyrs wrote: gnäll gnäll gnäll
Ärligt talat så är det snarare du som är en jävla idiot som försöker köra om tio långtradare, och om du dessutom gör det när det är regnigt och mörkt och du dessutom ska ta en avfart inte så långt fram börjar man undra ifall du med vilje försöker ta livet av dig själv, dina passagerare och dina medtrafikanter.
2 Guest(s)