Uppkörning!|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Uppkörning!
Bennos
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 256
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 17, 2005 - 2:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu sitter man här och är lite nervös (ovanligt?). Har läst dom gamla trådarna angående uppkörningar men ville ändå ha min egen 🙂 Har uppkörningen på tisdag morgon 8.30. Tänkte kolla om ni har några tips på vad man skall tänka på extra noga när man kör upp (kanske något ni gjorde fel under uppkörningen eller blev kuggad för).
Ska förresten göra den i kungälv, någon kanske har gjort det där och kan komma medd extra bra råd laugh

Kanske lite onödigt att skapa en tråd men jag behöver lite feedback.

oxiswoofer
Member
Medlem
Forum Posts: 2101
874287
April 17, 2005 - 2:13 pm
sp_Permalink sp_Print

kör innan! jag körde ca 2 timmar innan med min farsa! det hjälpte reält(tror jag, klarade på första gången)

kör inte för långsammt

kör inte för snabbt heller

kör inte snabbt i kurvor

sakta ner när det är skymd sikt

mer kommer jag inte på

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
874288
April 17, 2005 - 2:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Håll dig lungt så klarar du det ganska enkelt bara du har någorlunda vana. Ett par små misstag är lungt. Håll dig koncentrerad men inte för koncentrerad. Var flexibel och lyssna och fråga. Prata hela tiden med läraren för att visa att du både kan köra och göra annat samtidigt. Ställ frågor om det är något du inte förstår av dina uppgifter.

Om du gör ett misstag så kör vidare. Gräv inte ner dig i det. Alla gör vi misstag. Bara vi inte gräver ner oss i dem så blir det förhoppningsvis inte större konsekvenser av dem eftersom vårt temprament inte går i taket. Det viktigaste är att du visar att du kör med sunt förnuft, logiskt tänkande och säkerhetsmarginaler (men inte överdriva!!)

Var inte heller rädd för din "inspektör". Många överdriver. Och om du har hört kompisars skräckhistorier om dem så skit i det. De flesta hittar på saker eftersom det är "pinsamt" att kugga för att man egentligen inte kan köra bil på ett sansat sätt. Inspektören kuggar dig inte om han inte ser det som nödvändigt. Ofta använder nog inspektören enbart "punkerna för misstag" om han ser att du misssköt dig överlag. Det är helheten som räknas.

Kör bara som att det vore en vanlig dag. Allting släpper när du börjat trampa på gasen.

Själv var jag otroligt närvös inför min uppkörning. Kunde knappt sova natten innan (var vaken 2-3 timmar mer och grubblade kanske). Men när jag väl satt i förarsättet så släppte allt. Så bli inte stressad.. Kör bara som att du hade körkort.. För det har du snart ! 😛

Lycka till!

MakubeX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 553
874301
April 17, 2005 - 2:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Kolla i bakspeglarna så han ser att du har uppsikt även bak om bilen! Ska göra mitt teoriprov på torsdag 13.15. 😛

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
874303
April 17, 2005 - 2:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Konstant plattan i mattan så får du en kort uppkörning iaf 😛

Var lugn, stressa inte upp dig, när du kollar i speglarna så ska du röra huvudet så det syns att du kollar i speglarna.

Sen om du klarar uppkörningen så kör med insidan av huvudet och lämna hornen hemma. Finns allt för många idioter i trafiken redan, bli inte en av dom...

Lycka till!

Arne_Garflak
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 916
874330
April 17, 2005 - 3:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Äh det är ju lungt, jag körde upp i tisdags och lyckades, var inte ett dugg nervös.
Började bli lite nervös en timme innan jag skulle vara på körskolan, men det släppte så fort jag satte mig i bilen för att värma upp lite.
Bara ge dig fan på att du ska klara det och ha det i tankarna ett par dagar innan och gör som du har lärt dig ska du se att det går hur bra som helst.

RobB
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
874339
April 17, 2005 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

tänk på att vrida på huvudet när du tittar någon annanstanns än rakt fram, det räcker inte med att du ser allt, kontrollanten måste se att du ser allt också

tänk också på att kolla i backspegeln efter sväng för att se vad du har bakom dig, och återigen han ska se att du gör det

Phenom2 X4 955 BE |Gigabyte GA-MA790GPT-UD3H | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | GIGABYTE HD 6970 OC 2GB | SSD 120GB OCZ Vertex 2 + 500GB WD Black X 2 | Corsair TX 750w | Lian Li Lancool PC-K62

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
874415
April 17, 2005 - 6:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag körde upp förra onsdagen och jag har nu mitt körkort i handen 🙂

Mitt tips är att köra mycket dagen före och bra ca 30 min innnan, annars blir man lätt trött och avtaggad och gör fler misstag. om du körde bra dagen efter kommer det inte ge något att köra flera timmar i förväg...

Annars är det som många andra säger, var noga med att ge tecken och kolla i speglar. dödvinkeln är ju ett måste !

Annars så är det bara köra med självkänsla, försök vara så avslappnad det går (vilket för mig inte gick alls..) Ett tips är också att ta med solglasögon om det är soligt !

Annars är det bara att köra på! Det är inte så specielt, är ju bara en bil...

Pingen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1087
874426
April 17, 2005 - 6:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Gör ditt bästa och tänk säkert.
Det är det enda du behöver tänka på.

Kuggar du så ska du helt enkelt inte ha kortet.

Weiron
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1839
874455
April 17, 2005 - 7:00 pm
sp_Permalink sp_Print

de ä bar å kör

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
874551
April 17, 2005 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Pingen wrote:
Kuggar du så ska du helt enkelt inte ha kortet.

håller inte med, mkt som kan påverka att det går dåligt..

Du menar kuggar han nu och kör upp igen direkt efter utan att träna och klarar det så ska han fortfarande inte ha det? 🙂

kuggar du så kuggar du, klarar du inte så är det bara att göra om..

visst, man kan ju vara dålig på köra.. men ingen körskola släpper en till uppkörning om man inte visat att man kan köra. (om man inte är privatist med puckad lärare) 😉

Pingen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1087
874809
April 18, 2005 - 1:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Man kuggas om man begår radikala fel i körningen. Man lär sig ju av sina misstag (förhoppningsvis), och drar nytta av det på nästa uppkörning. Så visst kan få kortet på andra uppkörningen.

Många trafikskolor är giriga as som suger pengar ur folk. Jag tröttnade efter 16 lektioner och bokade en privat och klarade det.

Bennos
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 256
874955
April 18, 2005 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu är det cirka 25 timmar kvar och nerverna mår inte bra. Känns verkligen som om jag kommer kugga, även fast körskoleläraren har bokat den åt mig. Jag skall alltid klanta mig på något sätt.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
874960
April 18, 2005 - 5:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Kolla alltid speglarna. Jag skulle köra om en traktor och glömde blinka... Han sa att det inte gjorde något eftersom jag hade god uppsikt bakåt... 😛

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
874990
April 18, 2005 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Bennos wrote: Nu är det cirka 25 timmar kvar och nerverna mår inte bra. Känns verkligen som om jag kommer kugga, även fast körskoleläraren har bokat den åt mig. Jag skall alltid klanta mig på något sätt.

25 timmar? 🙂

Jag har uppkörning nästa onsdag.. redan nervös, men jag tror det ska gå bra.

Dessutom i Göteborg, du kör ju i kungälv... något lättare iaf 😉

Starscream
Member
Medlem
875019
April 18, 2005 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Marron wrote: [quote=Bennos]Nu är det cirka 25 timmar kvar och nerverna mår inte bra. Känns verkligen som om jag kommer kugga, även fast körskoleläraren har bokat den åt mig. Jag skall alltid klanta mig på något sätt.

25 timmar? 🙂

Jag har inte ens börjat kört med körskola (tung mc) och är redan nervös för uppkörningen 😀

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
875040
April 18, 2005 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: [quote=Marron][quote=Bennos]Nu är det cirka 25 timmar kvar och nerverna mår inte bra. Känns verkligen som om jag kommer kugga, även fast körskoleläraren har bokat den åt mig. Jag skall alltid klanta mig på något sätt.

25 timmar? 🙂

Jag har inte ens börjat kört med körskola (tung mc) och är redan nervös för uppkörningen 😀

Ska med ta för tung, efter bilen... Har redan för lätt så jag slipper ju teorin iaf 🙂

Starscream
Member
Medlem
875048
April 18, 2005 - 7:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Marron wrote: [quote=Starscream][quote=Marron][quote=Bennos]Nu är det cirka 25 timmar kvar och nerverna mår inte bra. Känns verkligen som om jag kommer kugga, även fast körskoleläraren har bokat den åt mig. Jag skall alltid klanta mig på något sätt.

25 timmar? 🙂

Ska med ta för tung, efter bilen... Har redan för lätt så jag slipper ju teorin iaf 🙂

Jao, tur för dig 😛 men jag måste ta i år nu när uppkörningen är förenklad o allt 🙂

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
875100
April 18, 2005 - 8:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Starscream wrote: [quote=Marron][quote=Starscream][quote=Marron][quote=Bennos]Nu är det cirka 25 timmar kvar och nerverna mår inte bra. Känns verkligen som om jag kommer kugga, även fast körskoleläraren har bokat den åt mig. Jag skall alltid klanta mig på något sätt.

25 timmar? 🙂

Jao, tur för dig 😛 men jag måste ta i år nu när uppkörningen är förenklad o allt 🙂

Förenklad?

Starscream
Member
Medlem
875114
April 18, 2005 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs wrote:

Förenklad?

Jo, de har skippat garagevändningen, eller ersatt den med en serpentinbana och tagit bort tidtagningen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 453
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL