December 13, 2003
Ja nu är inte den stora dagen långt borta, har uppkörningen kl 815 i morgon och jag är skit nervös. Någon som kan komma med några lungande råd?
Var så nervös i morse att jag hade ont i magen
Måste fixa det imorgon, pappa är bortrest och jag kan ha bilen för mig själv hela helgen, och det gör ju inte saken sämre att vi har fått in en ny feting stereo i bilen.
Phenom2 X4 955 BE |Gigabyte GA-MA790GPT-UD3H | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | GIGABYTE HD 6970 OC 2GB | SSD 120GB OCZ Vertex 2 + 500GB WD Black X 2 | Corsair TX 750w | Lian Li Lancool PC-K62
October 15, 2002
jag försökte hela tiden tänka att det var en vanlig körlektion, så jag tog det väldigt lugnt, kollade ÖVERALLT när man körde. Kör du där det är halt så ska du definitiv sänka farten och vara uppmärksam. Gör du en tabbe så försök att glömma bort den så fort som möjligt, så den inte påverkar resten av körningen...jao, ta det chill, det enda jag kan säga
February 16, 2003
Det bästa är att ha en "vanlig" lektion före innan man kör upp, det hade jag.... Klockrent att känna sig för i bilen och komma igång lite... Sen är man ju sjukt nervös ändå när personen som ska bestämma om man är duglig att får körkort hoppar in i bilen...
Ett universall råd är att försöka få en kvinnlig besiktningsperson 😛
May 17, 2002
ta det bara lugn och kör inte för fort och inte för sakta heller. Ligg inte i 70km/h på en 90-väg och se till att komma upp i fart fort. Är det halt så kör sakta. Kör även sakta då det är mycket hus och smågator. Håll avstånd och häng inte upp dig på småsaker.
Själv så körde jag mot en stoppskylt på min uppkörning men fick körkortet iaf.
February 4, 2005
Hoppas du hinner se detta:
Kör nästan 5km/h för sakta (inte för sakta, men inte för fort)
Du kommer komma till ett område med dåligsikt (dem brukar alltid åka förbi det)
Där ska du ALLTID stanna i varenda korsning där du inte ser om de skulle kunna komma någon.
Glöm inte att accelerera på accelarationsfältet innan motorvägen (eller större väg som har sådan), många har blivit kuggade pga de.
2 saker till:
Lycka till och berätta gärna hur det gick sen 🙂
November 5, 2002
Bra råd tycker jag.
Kolla inte för lite i backspegeln heller. ca var 10de sekund sa min körlärare.
Sen är det ju nästan bud på att tadet extra försiktigt nu när det är så halt. (om nu allt inte har töat bort totlt)
Du ska visa att DU har kontroll på trakiken och kan anpassa dig efter förhållanden.
Regel nr1 är ju att göra allt för att undika olycka. Måste du göra en "olaglig" manöver för att unvika en olycka är det fullt lagligt 😀
May 17, 2003
August 7, 2001
Jag har aldrig varit så nervös som jag var på min uppkörning.
Jag backade upp på trottoaren när jag skulle backa runt hörn men dom godkände mig ändå för att jag körde perfekt annars.
Misstag gör alla.
Jag kom en 40min för tidigt till min uppkörning och såg han som körde innan mig kuggas och att det skulle vara 2 kontrollanter i bilen och det gjorde ju inte saken bättre. 🙂
Men jag klarade det iallafall det är ju det som är huvudsaken.
Tror jag tog ca 5cigaretter på dom där 40minuterna för att jag var så nervös.
Det roliga är att jag är en sån person som inte blir nervös annars.
Uppkörningen är det nervösaste jag varit med om.
May 17, 2002
chalaha wrote: ojoj de låter som om alla haft de jobbigt med uppkörningen, kanske dags att man börjar träna lite så, annars kommer de väl gå åt h*****e
nänä, träna inte. En Uppkörning är något du bara bränner av, ungefär som ett för enkelt matteprov.
ironin är inte död...
December 13, 2003
Kuggade på uppkörningen .
Jag tycker att det gick bra att köra men det räckte visst inte för den petiga gubben och hans lärling.
Anm 1. En bil på parkerings platsen ska börja backa ut, och jag stannar in och kör sakta förbi, det var ett fel enligt honom. Vad jag vet och har läst så är det backande bilar som har väjnings plikt.
Anm 2. Stog sne plaserad vid vänster sväng i korsning
Anm 3. Kommer fram mot trafikljusen och solen lysser rakt in i trafikljusen så jag ser inte att det är grönt, men jag rullar sakta fram till linjen och ser att det är grönt och jag kör, men men pricis när jag är över linjen så slår det om till gult, och det var ett fel enligt honom.
Vad skulle jag ha gjort? Stannat och backa tillbaka eller?
Jag kan ju inte veta att den ska slå om.
Det var det enda och endå så blev jag inte godkänd, min trafiklärare tycket att det var skit konstigt, därför att i helheten så borde inte dom "missarna" ha spelat så stor roll.
Phenom2 X4 955 BE |Gigabyte GA-MA790GPT-UD3H | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | GIGABYTE HD 6970 OC 2GB | SSD 120GB OCZ Vertex 2 + 500GB WD Black X 2 | Corsair TX 750w | Lian Li Lancool PC-K62
August 7, 2001
RobB wrote: Kuggade på uppkörningen .
Jag tycker att det gick bra att köra men det räckte visst inte för den petiga gubben och hans lärling.
Anm 1. En bil på parkerings platsen ska börja backa ut, och jag stannar in och kör sakta förbi, det var ett fel enligt honom. Vad jag vet och har läst så är det backande bilar som har väjnings plikt.
Anm 2. Stog sne plaserad vid vänster sväng i korsning
Anm 3. Kommer fram mot trafikljusen och solen lysser rakt in i trafikljusen så jag ser inte att det är grönt, men jag rullar sakta fram till linjen och ser att det är grönt och jag kör, men men pricis när jag är över linjen så slår det om till gult, och det var ett fel enligt honom.
Vad skulle jag ha gjort? Stannat och backa tillbaka eller?
Jag kan ju inte veta att den ska slå om.Det var det enda och endå så blev jag inte godkänd, min trafiklärare tycket att det var skit konstigt, därför att i helheten så borde inte dom "missarna" ha spelat så stor roll.
Det är 2anm för mycket.
Jag fick 1anm men körde perfekt annars så jag blev godkänd.
Jag backade upp på trottoarkanten. :bgrin:
Jag klarade både uppkörningen och teoriprovet på första försöken men jag verkar vara ensam om det i min vänskapskrets, jag har en polare som har klarat på båda direkt. Så nästan alla kuggas en gång.
December 13, 2003
men på den första och sista anm. tycker inte jag att jag gjorde något fel, och det tycker inte min trafiklärare heller
1 Guest(s)