Uppkörning - inre säkerhetskontroll|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Uppkörning - inre säkerhetskontroll
Segbarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 332
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 6, 2003 - 5:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Uppkörning imorn. Hittade lite hjälp på internet.

Inre
1. Slå på tändningen, tuta, spola av rutan och kontrollera att alla lägen fungerar.

2. Torka av rutorna om det behövs. Kolla att defrostern fungerar, dvs. att fläkten blåser på framrutan.

3. Tryck hårt på fotbromsen, den får inte sjunka. Kolla handbromsen genom att starta motorn, lägg i ettan/backen, höj kopplingen till dragläget och se till att bilen inte rör sig.

4. Tag på bältet och se till att låsmekanismen fungerar (ryck i bältet). Kolla att alla dörrar är stängda.

5. Ställ in stol och speglar vid behov.

Jag har för mig att min körskolelärare ville att man skulle pumpa bromsen och SEN slå på tändningen. Vilket är rätt?

Twinsen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1842
429806
October 6, 2003 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Det spelar ingen roll hur du gör funktionellt. Men du ska pumpa bromsen och sedan STARTA motorn för att se om bromssystemet funkar som det ska.

Segbarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 332
429807
October 6, 2003 - 5:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, så var det. Tack!

PaiN
Member
Medlem
Forum Posts: 2534
429814
October 6, 2003 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Pumpa på bromsen tills den stummnar, dra i ratten (inte så överdrivet hårt), vrid om tändningen. Om då ratten "lossnar" och pedalen sjunker lite så fungerar båda servosystemen. 🙂

Jag har också uppkörning imorrn 😛

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
429821
October 6, 2003 - 6:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag var klar med min uppkörning för drygt ett år sedan 😛

PaiN
Member
Medlem
429822
October 6, 2003 - 6:10 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: Jag är klar med min uppkörning för drygt ett år sedan 😛

Då skriver jag ner det på en lapp, så jag kommer ihåg det när jag någon gång får för mig att bry mig. 😉

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
429825
October 6, 2003 - 6:14 pm
sp_Permalink sp_Print

PaiN wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-]Jag var klar med min uppkörning för drygt ett år sedan 😛

Då skriver jag ner det på en lapp, så jag kommer ihåg det när jag någon gång får för mig att bry mig. 😉

Nu behöver vi väl inte bli spydiga här.. :arg:
Försökte bara hjälpa, menar att när även jag klarar det hur svårt kan det vara då? wink

PaiN
Member
Medlem
429827
October 6, 2003 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=PaiN][quote=-=*ThE_cRoW*=-]Jag var klar med min uppkörning för drygt ett år sedan 😛

Nu behöver vi väl inte bli spydiga här.. :arg:
Försökte bara hjälpa, menar att när även jag klarar det hur svårt kan det vara då? wink

Jag är inte spydig, jag är sarkastisk/ironisk 😛

Okej då, tack för hjälpen, I'll keep that in mind. 🙂

scoredevil
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 154
429831
October 6, 2003 - 6:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Segbarn wrote: Uppkörning imorn. Hittade lite hjälp på internet.

Inre
1. Slå på tändningen, tuta, spola av rutan och kontrollera att alla lägen fungerar.

2. Torka av rutorna om det behövs. Kolla att defrostern fungerar, dvs. att fläkten blåser på framrutan.

3. Tryck hårt på fotbromsen, den får inte sjunka. Kolla handbromsen genom att starta motorn, lägg i ettan/backen, höj kopplingen till dragläget och se till att bilen inte rör sig.

4. Tag på bältet och se till att låsmekanismen fungerar (ryck i bältet). Kolla att alla dörrar är stängda.

Jag har för mig att min körskolelärare ville att man skulle pumpa bromsen och SEN slå på tändningen. Vilket är rätt?

Japp exakt så gör jag varge gång innan jag startar bilen + kolla däcken, ute temperaturen, olja (en gång i veckan) samt ser till att alla ev. passagerare använder bilbälte... 😀

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
429839
October 6, 2003 - 6:26 pm
sp_Permalink sp_Print

scoredevil wrote: [quote=Segbarn]Uppkörning imorn. Hittade lite hjälp på internet.

Inre

Japp exakt så gör jag varge gång innan jag startar bilen + kolla däcken, ute temperaturen, olja (en gång i veckan) samt ser till att alla ev. passagerare använder bilbälte... 😀

Nja det enda du egentligen behöver tänka på angåeende passagerare är att se till så att hela passageraren är inne i bilen.. Har hänt mig ett par gånger att det inte varit så..

Även kan det vara kul att veta om sin kompis verkligen har ett fast tag om takräcket eller om han håller i sig i bakrekofångaren och släpar efter grupsvägen som du kör rally på i 80..

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
429841
October 6, 2003 - 6:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Klockren PaiN 😀

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
429920
October 6, 2003 - 7:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag klarade aldrig inre säkerhetskontrollen, sånt tjaffs tyckte jag.... Men han godkände mig ändå för jag körde så jävla bra.

Någon yttre gjorde jag aldrig för det snöade ute 🙂

Jontez
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1645
429925
October 6, 2003 - 7:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför ska man pumba bromsen? Den blir ju stum så funkar den inte för än man börjar åka?

PaiN
Member
Medlem
429934
October 6, 2003 - 7:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Jontez wrote: Varför ska man pumba bromsen? Den blir ju stum så funkar den inte för än man börjar åka?

Ja, varför pumba bromsen när man kan simon bromsen. (Ja, jag är trött och humorn är som vanligt kass)

Man ska kolla att bromsen funkar, att bromsservot fungerar.

stormaz
Member
Medlem
Forum Posts: 3071
429944
October 6, 2003 - 7:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Man pumpar upp bromsen och kollar så den inte sjunker för att om den sjunker så är det läckage i bromssystemet och det är mindre bra.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
429952
October 6, 2003 - 8:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vet något annat som blir hårt när man pumpar.. 🙄

Blue_Moon_
Member
Medlem
Forum Posts: 3020
429987
October 6, 2003 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

så lämpligt!

Inre kontroll (jag fick göra den på min uppkörning), kontrollera: Körställning (rätt avstånd till pedaler osv), speglarna, säkerhetsbältet (ryck i det å kolla så det låser, sätt sen på dig bältet), vindrutespolare/torkare både fram å bak, tutan (den glömde jag kolla =P ), bromspedalen (tryck ner den hårt, den ska inte sjunka då är det läckage/ luft i systemet), handbromsen ( känn så dt är lite motsånd i den, dra sne åt den igen å starta motorn på bilen), bromspedal (tryck på pedalen när motorn startar, sjunker pedalen så fungerar bromsservot), handbroms (sätt an, lägg i ettan eler backen och prova lite lätt genom att släppa på kopplingen försiktigt). kontrollera sist färdbromsen, kolla när bilen är i rörelse.

https://www.nordichardware.se/.....hp?t=62687

Blue_Moon_
Member
Medlem
Forum Posts: 3020
429992
October 6, 2003 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Segbarn wrote:

Du måste sätta på dig säkerhetsbältet innan du testar att handbromsen funkar, tänk om den INTE funkar (teoretiskt, men ändå).

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
430058
October 6, 2003 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

kolla att alla dörrar är stängda ?

som att man inte märker det eller

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
430104
October 6, 2003 - 10:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det verkligen klokt att lägga i ettan och börja lätta på kopplingen med handbromsen i? Onödigt slitage i mina ögon...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 459
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL