March 1, 2003
Uppkörning imorn. Hittade lite hjälp på internet.
Inre
1. Slå på tändningen, tuta, spola av rutan och kontrollera att alla lägen fungerar.
2. Torka av rutorna om det behövs. Kolla att defrostern fungerar, dvs. att fläkten blåser på framrutan.
3. Tryck hårt på fotbromsen, den får inte sjunka. Kolla handbromsen genom att starta motorn, lägg i ettan/backen, höj kopplingen till dragläget och se till att bilen inte rör sig.
4. Tag på bältet och se till att låsmekanismen fungerar (ryck i bältet). Kolla att alla dörrar är stängda.
5. Ställ in stol och speglar vid behov.
Jag har för mig att min körskolelärare ville att man skulle pumpa bromsen och SEN slå på tändningen. Vilket är rätt?
February 12, 2002
PaiN wrote: [quote=-=*ThE_cRoW*=-]Jag var klar med min uppkörning för drygt ett år sedan 😛
Då skriver jag ner det på en lapp, så jag kommer ihåg det när jag någon gång får för mig att bry mig. 😉
Nu behöver vi väl inte bli spydiga här.. :arg:
Försökte bara hjälpa, menar att när även jag klarar det hur svårt kan det vara då?
October 27, 2001
-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=PaiN][quote=-=*ThE_cRoW*=-]Jag var klar med min uppkörning för drygt ett år sedan 😛
Då skriver jag ner det på en lapp, så jag kommer ihåg det när jag någon gång får för mig att bry mig. 😉
Nu behöver vi väl inte bli spydiga här.. :arg:
Försökte bara hjälpa, menar att när även jag klarar det hur svårt kan det vara då?
Jag är inte spydig, jag är sarkastisk/ironisk 😛
Okej då, tack för hjälpen, I'll keep that in mind. 🙂
June 17, 2002
Segbarn wrote: Uppkörning imorn. Hittade lite hjälp på internet.
Inre
1. Slå på tändningen, tuta, spola av rutan och kontrollera att alla lägen fungerar.2. Torka av rutorna om det behövs. Kolla att defrostern fungerar, dvs. att fläkten blåser på framrutan.
3. Tryck hårt på fotbromsen, den får inte sjunka. Kolla handbromsen genom att starta motorn, lägg i ettan/backen, höj kopplingen till dragläget och se till att bilen inte rör sig.
4. Tag på bältet och se till att låsmekanismen fungerar (ryck i bältet). Kolla att alla dörrar är stängda.
5. Ställ in stol och speglar vid behov.
Jag har för mig att min körskolelärare ville att man skulle pumpa bromsen och SEN slå på tändningen. Vilket är rätt?
Japp exakt så gör jag varge gång innan jag startar bilen + kolla däcken, ute temperaturen, olja (en gång i veckan) samt ser till att alla ev. passagerare använder bilbälte... 😀
February 12, 2002
scoredevil wrote: [quote=Segbarn]Uppkörning imorn. Hittade lite hjälp på internet.
Inre
1. Slå på tändningen, tuta, spola av rutan och kontrollera att alla lägen fungerar.2. Torka av rutorna om det behövs. Kolla att defrostern fungerar, dvs. att fläkten blåser på framrutan.
3. Tryck hårt på fotbromsen, den får inte sjunka. Kolla handbromsen genom att starta motorn, lägg i ettan/backen, höj kopplingen till dragläget och se till att bilen inte rör sig.
4. Tag på bältet och se till att låsmekanismen fungerar (ryck i bältet). Kolla att alla dörrar är stängda.
5. Ställ in stol och speglar vid behov.
Jag har för mig att min körskolelärare ville att man skulle pumpa bromsen och SEN slå på tändningen. Vilket är rätt?
Japp exakt så gör jag varge gång innan jag startar bilen + kolla däcken, ute temperaturen, olja (en gång i veckan) samt ser till att alla ev. passagerare använder bilbälte... 😀
Nja det enda du egentligen behöver tänka på angåeende passagerare är att se till så att hela passageraren är inne i bilen.. Har hänt mig ett par gånger att det inte varit så..
Även kan det vara kul att veta om sin kompis verkligen har ett fast tag om takräcket eller om han håller i sig i bakrekofångaren och släpar efter grupsvägen som du kör rally på i 80..
November 8, 2002
så lämpligt!
Inre kontroll (jag fick göra den på min uppkörning), kontrollera: Körställning (rätt avstånd till pedaler osv), speglarna, säkerhetsbältet (ryck i det å kolla så det låser, sätt sen på dig bältet), vindrutespolare/torkare både fram å bak, tutan (den glömde jag kolla =P ), bromspedalen (tryck ner den hårt, den ska inte sjunka då är det läckage/ luft i systemet), handbromsen ( känn så dt är lite motsånd i den, dra sne åt den igen å starta motorn på bilen), bromspedal (tryck på pedalen när motorn startar, sjunker pedalen så fungerar bromsservot), handbroms (sätt an, lägg i ettan eler backen och prova lite lätt genom att släppa på kopplingen försiktigt). kontrollera sist färdbromsen, kolla när bilen är i rörelse.
November 8, 2002
Segbarn wrote:
3. Tryck hårt på fotbromsen, den får inte sjunka. Kolla handbromsen genom att starta motorn, lägg i ettan/backen, höj kopplingen till dragläget och se till att bilen inte rör sig.
Du måste sätta på dig säkerhetsbältet innan du testar att handbromsen funkar, tänk om den INTE funkar (teoretiskt, men ändå).
2 Guest(s)