November 8, 2002
snyde wrote: Är det verkligen klokt att lägga i ettan och börja lätta på kopplingen med handbromsen i? Onödigt slitage i mina ögon...
hahah jo det tycker jag med. men i vilket fall så är det den instruktionen som vägverket ger för att kolla handbromsen. skulle aldrig göra det på min egna bil däremot.
November 29, 2001
Twinsen wrote: Det spelar ingen roll hur du gör funktionellt. Men du ska pumpa bromsen och sedan STARTA motorn för att se om bromssystemet funkar som det ska.
Actually, för att se om bromsarna funkar alls ska man trycka ner bromsen så hårt det går, den ska inte sjunka långt alls.
Efter det pumpar man bromsen ett par gånger och nu bör den hamna i ett ännu högre läge, när man sen slår på tändningen sjunker den ner. Så testar man
Två skilda saker.
February 12, 2002
UndaC wrote: [quote=Twinsen]Det spelar ingen roll hur du gör funktionellt. Men du ska pumpa bromsen och sedan STARTA motorn för att se om bromssystemet funkar som det ska.
Actually, för att se om bromsarna funkar alls ska man trycka ner bromsen så hårt det går, den ska inte sjunka långt alls.
Efter det pumpar man bromsen ett par gånger och nu bör den hamna i ett ännu högre läge, när man sen slår på tändningen sjunker den ner. Så testar man
Två skilda saker.
Från början första pumpningen så kan bromsen gå hela vägen ner det beror på vad det är för bil. Inte på om bromsen är ok eller ej. Det viktiga är att efter en 2-3(..) pump ska den vara helt stumm och det ska inte kännas sladrigt på nått sätt.
Att den går hela vägen ner på vissa bilar första pumpet beror på att deras hyraliska system behållit trycket bättre och kan ge mer servo även när motorn inte är igång och skapar mer tryck.
March 1, 2003
Jag klarade uppkörningen idag.
Det var lite kyligt i Stockholm så det lata instruktörsåbäket satte sig i bilen direkt och bad mig göra en koll på bromsarna. Bara. Simpelt.
Jag körde sämre än första gången, men klarade det. Konstigt. Aja det kan bero på att den förra instruktören var
November 8, 2002
Segbarn wrote: Jag klarade uppkörningen idag.
Det var lite kyligt i Stockholm så det lata instruktörsåbäket satte sig i bilen direkt och bad mig göra en koll på bromsarna. Bara. Simpelt.
Jag körde sämre än första gången, men klarade det. Konstigt. Aja det kan bero på att den förra instruktören var
grattis! bara ut å bränna då => själv brukar jag låna fars V70 fast sthm är lite riskabelt att köra snabbt i kan jag tänka mig, mkt poliser etc. dalarna är lite bättre. grattis ännu en gång
March 1, 2003
Blue_Moon_ wrote:
grattis! bara ut å bränna då => själv brukar jag låna fars V70 fast sthm är lite riskabelt att köra snabbt i kan jag tänka mig, mkt poliser etc. dalarna är lite bättre. grattis ännu en gång
Tack, tack!
Pappa har en automatväxlad nissan primera. Hög pensionärsfaktor på den tyvärr.
Apropå poliser... jag körde förbi två stycken under uppkörningen och sen, på vägen hem, ytterligare en som stog och spände sig vid korsningen 50m från min port.
November 8, 2002
Segbarn wrote: [quote=Blue_Moon_]
Tack, tack!
Pappa har en automatväxlad nissan primera. Hög pensionärsfaktor på den tyvärr.
Apropå poliser... jag körde förbi två stycken under uppkörningen och sen, på vägen hem, ytterligare en som stog och spände sig vid korsningen 50m från min port.
shitt va "snutar" !
Var kör man när man vill köra riktigt fort å hänsynslöst om man bor i sthm??
själv bruakr jag räjsa på motorvägen mellan falun / borlänge, eller riksväg 70 mot Mora. annars finns det ganska många trevliga, slingra 90vägar här utan poliser på (för det mesta)
October 27, 2001
Hopp, någon kom ihåg mig. Det gick jätte bra, tills det kom en klantig b**tch i en volvo körandes i ~120km/h på en 90-väg. Jag hade just svängt ut på vägen ("90km/h-vägen") och då kommer hon som skjuten ur en kanon och bromsar in och håller sig en halvmeter bakom mig. Då låg jag i 70-80km/h och höll den farten för att underlätta den omkörning som hon uppenbarligen skulle genomföra (det var dock i en kurva, men.. what can I say, when a women sits behind the wheel anything can happen). Hon ändrade dock sig, men behöll sin position, tätt bakom mig, så jag drog upp i 90, hon låg kvar. Sen svängde vi av, då drog hon om i full fart.
Det blev jag underkänd på, all annan körning var exemplarisk. Jag skulle tydligen accsat upp i 130km/h så k**** j**** inte behövde bromsa.
Jag blev alltså kuggad p.g.a. att en quinna inte kunde hålla hastigheten och avståndet.
Ett klagobrev är nu skickat till vägvärket, dock är väl det ganska värdelöst, men jag gör ju åt lite energi som annars skulle gått till ilska och förstörelse.
October 5, 2003
snyde wrote: Är det verkligen klokt att lägga i ettan och börja lätta på kopplingen med handbromsen i? Onödigt slitage i mina ögon...
Tycker jag med, mycket bättre att ställa bilen i en riktigt brant backe, och står den sedan kvar när man kommer tillbaka så vet man ju att handbromsen funkar. Och står den inte kvar kan man alltid glädja sig med att man inte har slitet i onödan på sin fina bil.
February 21, 2003
Viktigast är iaf att parkera lätt och smidigt. Inga krusiduller.
http://uploads.danielogren.se/.....kering.mpg
November 8, 2002
PaiN wrote: Hopp, någon kom ihåg mig. Det gick jätte bra, tills det kom en klantig b**tch i en volvo körandes i ~120km/h på en 90-väg. Jag hade just svängt ut på vägen ("90km/h-vägen") och då kommer hon som skjuten ur en kanon och bromsar in och håller sig en halvmeter bakom mig. Då låg jag i 70-80km/h och höll den farten för att underlätta den omkörning som hon uppenbarligen skulle genomföra (det var dock i en kurva, men.. what can I say, when a women sits behind the wheel anything can happen). Hon ändrade dock sig, men behöll sin position, tätt bakom mig, så jag drog upp i 90, hon låg kvar. Sen svängde vi av, då drog hon om i full fart.
Det blev jag underkänd på, all annan körning var exemplarisk. Jag skulle tydligen accsat upp i 130km/h så k**** j**** inte behövde bromsa.
Jag blev alltså kuggad p.g.a. att en quinna inte kunde hålla hastigheten och avståndet.
Ett klagobrev är nu skickat till vägvärket, dock är väl det ganska värdelöst, men jag gör ju åt lite energi som annars skulle gått till ilska och förstörelse.
kontrollanten ville väl att du skulle gått ut på vägrenen (om nån sån fanns) och sen släppt förbi bilen bakom?
October 27, 2001
Blue_Moon wrote:
kontrollanten ville väl att du skulle gått ut på vägrenen (om nån sån fanns) och sen släppt förbi bilen bakom?
Kontrollanten tyckte att jag skulle ha accat upp i så pass hög fart att bakomvarande personen slapp bromsa. Exakt så sa han.
Om det hade funnits någon väggren hade jag gått ut på den, men nu gjorde det inte det, så jag nöjde mig med att hålla så långt till höger som möjligt.
Jag är så förbannad på att jag blev kuggad för någon annans fel.
Livet går vidare, men ser jag den där mörkröda volvo 740 igen så finns det inget som stoppar mig från att gå fram och hälsa.
November 8, 2002
PaiN wrote: [quote=Blue_Moon] kontrollanten ville väl att du skulle gått ut på vägrenen (om nån sån fanns) och sen släppt förbi bilen bakom?
Kontrollanten tyckte att jag skulle ha accat upp i så pass hög fart att bakomvarande personen slapp bromsa. Exakt så sa han.
Om det hade funnits någon väggren hade jag gått ut på den, men nu gjorde det inte det, så jag nöjde mig med att hålla så långt till höger som möjligt.
Jag är så förbannad på att jag blev kuggad för någon annans fel.
Livet går vidare, men ser jag den där mörkröda volvo 740 igen så finns det inget som stoppar mig från att gå fram och hälsa.
man får inte under nåra omständigheter köra snabbare än hastighetsbegränsningen! inte ens när man kör om, egentligen...
October 27, 2001
Blue_Moon_ wrote:
man får inte under nåra omständigheter köra snabbare än hastighetsbegränsningen! inte ens när man kör om, egentligen...
Säg det till min kontrollant. Han lär väl fladdra med sina öron och låtsas att han har fått punktering eller något.
//PaiN - fortfarande förbannad på volvo-bia***en och den inobjektiva kontrollanten.
February 12, 2002
PaiN wrote: [quote=Blue_Moon_] man får inte under nåra omständigheter köra snabbare än hastighetsbegränsningen! inte ens när man kör om, egentligen...
Säg det till min kontrollant. Han lär väl fladdra med sina öron och låtsas att han har fått punktering eller något.
//PaiN - fortfarande förbannad på volvo-bia***en och den inobjektiva kontrollanten.
Var det bara därför du blev kuggad så var det fel av honom! Ett grovt fel!
Är du säker på att det inte var nått annat? Sa han bara det? Vad på papperet du fick var du inte godkänd på?
Isånna fall ska du ha dit körkort! Vi på NH (medlemarna i alla fall) är bakom dig..
March 1, 2003
Pain, tråkigt att höra att du inte klarade det. Är du säker på att instruktören inte menade att du borde ha accat upp till 90 när du skulle in på 90-väg? Att komma in med 70-80 på 90-väg är ju ingen höjdare. Om han bara sa att du skulle kört över hastighetsbegränsningen pga av en bitch så ska du klaga för allt vad du är värd.
October 27, 2001
Han sa vid ett senare tillfälle vid konfrontation: "Bakomvarande bil ska egentligen inte behöva bromsa."
Detta tolkar jag som om att jag skulle behöva acca upp i samma fart som bia***en, kanske lite till för att behålla avståndet.
Jag var i full färd med att acca upp, men när jag for förbi 70 med hastighetsmätaren och var på väg upp i 80 låg hon precis bakom och hade gått ut lite åt vänster. Detta tolkade jag som att hon ville köra om och då gjorde jag som jag blivit lärd, behöll min fart, gick ut så långt som möjligt till höger. Men det var jätte farligt, för att ha undgått denna situation skulle jag ha accat upp i 90+ lika fort som en dragracing bil, då hade han nog vart nöjd (eller underkänt mig för att jag körde för aggresivt). Men efter som detta var omöjligt så gjorde jag det bästa av situationen och gjorde som jag blivit lärd. Men det gillade inte kontrollanten. :/
Nu har jag dock fått en ny tid om 13 dagar och överklagande och klagomål känns lönlöst. Det är för j**** att folk tar så lätt på rättvisa.
Grattis till körkortet Segbarn
Jag var förblindad av hat igår så jag orkade inte läsa något annat.
//PaiN - som börjat acceptera fakta, jag blev bestulen på körkortet av kontrolanten "A***** Said" (ingen uthängning här inte, no hard feelings against his ursprung heller or what so ever) och bia***en i sossekontainern.
November 8, 2002
vf 13dar bara! jag fick vänta 8veckor på min tid! Vart bor du?!?
Du skulle helt enkelt ha väntat tills bilen hade passerat dig innan du körde ut på vägen (om föraren bakom dig körde så snabbt), och när du kör ut på en 90väg, tryck plattan i mattan å varva ur ordentligt, kolla ÖVERRIVET ofta i backspegeln så ingen kommer upp bakifrån så att säga
faast det där visste du kanske redan!
lycka till om 13 dar håll oss uderrättade :>
1 Guest(s)