February 4, 2003
Xuestor wrote: är du nervös, så berätta det för läraren, lika bra att han vet om de.
Annars e de ju ingen fara, Du kan ju köra bil, egentligen 😉
Det är väl en typiskt misstolkning.
Bara för att trafikskolan släpper iväg elever till Vägverket så betyder det INTE att folk är redo att köra bil på ett korrekt sätt.
Tycker det är alldeles för slapphänt för att få körkort idag. Och detta säger jag trots att jag inte haft mitt mer än 14 månader.... Jag kan titta på många kompisar och se att de knappt kan köra bil.
Inte för att Vägverket egentligen är så mycket bättre instans än trafikskolorna för att testa eleverna.... Vad säger 30 minuter egentligen?
Jag tycker att förarprovet borde vara lite mer inriktat på att "köra bil". Inte bara säkerhet, miljömedvetenhet och trafikregler. Idag kan du praktiskt taget göra ett par trafikregelbrott och ändå få körkort bara du är "medveten" om att du gjort felet och talar om detta.... (om det inte är allt för grova)
Vet folk som fått en massa motorstopp på sina uppkörningar som ändå fått sina körkort. De kan inte hantera fordonet helt enkelt...... Och om man inte kan hantera fordonet, ja då är risken jävligt stor att det en dag kommer smälla när man kommer i en osäker miljö och inte är på samma väg som man kör "på rutin". Att hantera fordonet är lika mycket säkerhet som allt annat.
Tog för mig 4 månader att lära mig köra "bil" på ett bra sätt. Det vill säga att hantera bilen. Växla, manövrera och häva enklare sladd och liknande. Första perioden av mitt körkort så gjorde jag inget på vägen, utan körde på ett industriområde där min privata ledare satte upp massa koner och skit som jag fick leka med. Det var en massa övningar, som att backa emellan två koner med 2 cm på var sida, och massa massa annat med manövrering.
Senast igår så körde jag på landsväg. 90km/h. Låg ganska långt bakom en bil framförvarande. Plötsligt så ser jag att han bromsar (ställer sig på bromsen rent ut sagt), jag börjar bromsa. Plötsligt kör han av vägen. Vad hade han gjort? Jo han hade ställt sig på bromsen när det kom snö-mudd över hela vägen..... Själv hade jag släppt gasen och rullat ut. Att man inte lär sig sådana enklare saker på trafikskolan är rent av förkastligt?
Körskolan, vägverket och liknande verkar köra med att "man ska köra med huvudet", och då händer det inga olyckor. Men vad händer den dag då något händer? Plötsligt kommer det blixthalka, plötsligt får en bil framför problem, plötsligt kommer det mudd eller plötsligt får man punktering? Många kan "köra" rent trafikmässigt, men sen då?
Ajja mycket off-topic där.. Som vanligt 😛 Men bllir lite less ibland.....
Lite ontopic då:
* Alla är nervösa innan. Typ... Jag är ALDRIG nervös, men innan uppkörningen kunde jag knappt sova...
* Ta det lungt. Stressa inte, det är då du gör fel.
* Lyssna... Om du inte förstår. Fråga!
* Tala om att du eventuellt inte "hittar så bra". Så att VV ledaren vet att du kanske inte bor på prövningsstället och tar förgivet att du vet vart allt ligger.
* Inga sista sekunden handlingar. Om du märker du gjort fel, till exempel missat en högersväng, så ställ dig inte på bromsen och vik höger utan att ha bra uppsikt. Kör hellre fram, kör höger, gör u-sväng, kör tillbaka. Sväng vänster. Det vill säga vid fel, kör vidare och korrigera efter genomtanke (men tala om när du vet att du gör fel och tala om vad du ska göra)
* 30 minuter går fort när du väl sitter där.
* Sitt inte och stirra dig blind på hastighetsmätaren. Kör efter huvudet.. Bara för det står 70 km /h så betyder det inte att du ska köra 70km/h. Det är max tillåtna. På en krokig landsväg kan det vara värt att köra lägre.
* Men kör inte hellre för långsamt och hindra.
* Prata med ledaren om du klarar av det. Visa att du klarar av att göra flera saker samtidigt.
* Kör efter huvudet. Tänk inte för mycket på trafikregler. Om du kan trafikreglerna, det vill säga har pluggat på dom riktigt så sitter dom i ryggmärgen till slut och det "flyter på". Om du lägger för mycket energi på trafikregler så gör du fel till slut.
* När du väl har körkort så tro inte att du är en rallyförare för det är du inte. Kör så mycket du bara kan, och kör fort om du vill (för vad man än säger, så kan jag väl ändå inte hindra dig från detta, dessutom gör även jag det ibland ) .... Men kör på ett säkert sätt. Tänk på att anpassa hastigheten beroende på väglag, om det är risk för personer på vägen och liknande.
OBS! Jag vet att man inte är en fulländad förare efter 14 månader. Men jag kan ändå vara medveten om bristerna i systemen eller så... Är långt från optimal förare, men bättre än en del kanske.. Hoppas jag.. Man lär sig så länge man kör och lever 😛
January 13, 2004
davidhellmyrs wrote: Bara för att trafikskolan släpper iväg elever till Vägverket så betyder det INTE att folk är redo att köra bil på ett korrekt sätt.
Nja de brukar väl snarare vara rätt så hårda på den biten eftersom det förs statistik över andelen elever som klarar uppkörningen hos varje trafikskola. Sen använder de detta i PR-syfte. Det var iaf vad min skola sa till mig så jag var tvungen att boka privat (gick bra ändå :)). I övrigt håller jag helt med dig.
Ytterligare ett litet "trix". Om du upptäcker att du råkat missa att leta efter en hastighetsskylt efter att du svängt in på en ny gata så kan du alltid titta i backspegeln efter en rund skylt. Då vet du att det är ny hastighet. Om det skulle visa sig att den är krökt kan du ta det lugnt. Då har du garanterat kuggat 😛
April 14, 2002
macrus wrote: [quote=Xuestor]är du nervös, så berätta det för läraren, lika bra att han vet om de.
Annars e de ju ingen fara, Du kan ju köra bil, egentligen 😉
Du ska nog se att läraren vet om det utan att säga något. 🙄
Haha Exakt! Alla är nervösa, det gäller att försöka vara lugn ändå. Lite nervös är bara bra att vara, så är det med allt. Man presterar som bäst då.
Mitt tips är enkelt, försök slapna av. Det går mycket bättre då. Sen ska du också tänka framåt i körningen, vad kommer hända härnäst. Håll blicken så långt fram som du bara kan. Då kan du plannera ditt nästa "drag" och kör helt enkelt säkrare. Annars ska man bara skärpa sig och köra så säkert som man kan, du behöver ju inte fega bara för det men du ska ju inte heller ta några risker, det ska man aldrig när det gäller bilkörning.
davidhellmyrs wrote: *lika mycket text som vanligt*
Vad du tipsar om är bra tycker jag men du verkar vilja framställa dig själv som en guru när det gäller att köra bil. Att man kan köra av vägen även som van bilförare händer ju så man ska inte racka ner på någon för det. Halkkörningen är ju dock till för att träna på sådana situationer. Där får du ju dessutom höra att man inte ska drabbas av panik när det väl händer något och man måste bromsa. Det är nog lättare sagt än gjort tror jag.
July 14, 2003
Mitt bästa tips jag kan ge: du har hur många chanser att göra om det som helst så var inte nervös för att inte klara det, du kommer inte bli halshuggen 🙂
davidhellmyrs: instämmer på det du säger, varenda gång man kör nånstans så ser man en massa blåbär som inte fattar ett skit om bilkörning 👿
fast hellre dom som kör av vägen, dom e ju iaf inte ivägen för mig, "bromsklossar" (dvs. typ tant agda 60år som åker i sin skoda felicia i 50km/h på 70väg, det är det värsta som finns!
January 13, 2003
optimuz wrote: ...fast hellre dom som kör av vägen, dom e ju iaf inte ivägen för mig, "bromsklossar" (dvs. typ tant agda 60år som åker i sin skoda felicia i 50km/h på 70väg, det är det värsta som finns!
Tycker det är värre med folk som inte kan högerreglen. I sammhällen är det rätt ok men så fort det är 70väg eller snabbare tror folk att om de kommer till en 3vägskorsning och ska köra rakt fram att de har företräde. Kan inte räkna alla gånger jag velat smyga ut nosen framför dom när jag kommer från höger och dom SKA stanna.
optimuz wrote: Mitt bästa tips jag kan ge: du har hur många chanser att göra om det som helst så var inte nervös för att inte klara det, du kommer inte bli halshuggen 🙂
davidhellmyrs: instämmer på det du säger, varenda gång man kör nånstans så ser man en massa blåbär som inte fattar ett skit om bilkörning 👿
fast hellre dom som kör av vägen, dom e ju iaf inte ivägen för mig, "bromsklossar" (dvs. typ tant agda 60år som åker i sin skoda felicia i 50km/h på 70väg, det är det värsta som finns!
Betänk att "Tant Agda" kanske framfört sin bil i 40 år utan att vålla en enda olycka, vilket ger bilägare låga premier på sin bilförsäkring..
Inte för inte har premierna ökat något kollofruktansvärt den senaste 10 åren.
Låg fart=Mindre skador vid olycka..
Det är som Hellmyrs skrev tidigare bara en MAXHASTIGHET som står på skylten, inte att man måste hålla den farten..
Sen så tjänar du inte så livsviktigt mycket tid på att hålla 70 istället för 50..Det blir liksom bara 2 mil extra på en timme..
Tycker det är väldigt många 18-20-åringar som tror dom är nån Ronnie Pettersson bara för dom tatt körkort och hamnar bakom ratten på en bil.
"Hellre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd"..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
July 14, 2003
Grejen är att jag inte har tålamod att sitta och ligga bakom nån sopa som ska åka i 50, jag vill åtminstone åka dubbelt så fort! 😀
"Hellre framme 20min i förväg än inte" :p
Premien är ju mycket billigare för dom som är över 25, så det är ju inte så farligt för din del 😉 och tycker du det fortfarande är dyrt så kör utan. 😉
1 Guest(s)