November 22, 2001
Tindy wrote: [quote=optimuz]och tycker du det fortfarande är dyrt så kör utan. 😉
För det är ju sååå smart.
Pang, en fågel flyger in i din ruta och du kör rätt in i ett dagis. Tretton småbarn omkommer.
Whoops, där försvann ditt liv.
Förklara hur man undviker den olyckan genom att betala sin premie?
July 13, 2004
Cezar wrote: Visst känns det ovant att vara ute på vägarna?
Jag fick känslan typ: "Hur fan kan dem släppa ut mig i trafiken?"...
Exakt så kände jag mig.
Det jag tycker är läskigt är hur mycket man/jag redan har glömt. Inga viktiga delar då men ändå.
Men nu är det bara bilen som ska fixas sen är det ut på vägarna som gäller 😀 😎
optimuz wrote: Grejen är att jag inte har tålamod att sitta och ligga bakom nån sopa som ska åka i 50, jag vill åtminstone åka dubbelt så fort! 😀
"Hellre framme 20min i förväg än inte" :p
Premien är ju mycket billigare för dom som är över 25, så det är ju inte så farligt för din del 😉 och tycker du det fortfarande är dyrt så kör utan. 😉
Det där uttalandet säger nog en hel del mer om dej än mej..
Egentligen borde jag som aldrig förorsakat en endaste olycka ha en skitbillig premie tycker jag.. 😛
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 4, 2003
Marcan- wrote:
[quote=davidhellmyrs]*lika mycket text som vanligt*
Vad du tipsar om är bra tycker jag men du verkar vilja framställa dig själv som en guru när det gäller att köra bil. Att man kan köra av vägen även som van bilförare händer ju så man ska inte racka ner på någon för det. Halkkörningen är ju dock till för att träna på sådana situationer. Där får du ju dessutom höra att man inte ska drabbas av panik när det väl händer något och man måste bromsa. Det är nog lättare sagt än gjort tror jag.
Hehe. Nej långt ifrån någon guru.
Har som sagt mycket kvar att lära, speciellt storstadskörning.
Det jag ville få fram är att körskolor och Vägverket är lite för slappa med manövreringen av fordonet. Att växla, styra och bromsa ska sitta i ryggmärgen när man får bil. Man kan klara ett körkort idag utan att kunna detta "säkert", och det är inte bra. För så länge folk kör i de miljöer de är vana vid så klarar de av saker, men så snabbt de blir osäkra så kan vad som helst hända.
Pratar utifrån erfarengheter av kompisar bara som har fått körkort....
Man kan inte köra med tanken att "olyckor inte händer" om man bara följer teorin.
February 4, 2003
Om du kan hantera en bil så ska du inte ha några större problem att sätta dig in en ny bil. Det ska gå ganska kvickt att lära sig. En ny bil kan dock vara knepig att precesionsköra om man är ovan med den, typ vissa parkeringar och liknande.
Jag menar inte att folk ska kuggas för att de får motorstopp. Men jag menar att man ska ha lite mer inriktning på fordonet under uppkörningen. (jag vet massor av personer som har körkort som är rena trafikfaror för att de inte känner sig säkra bakom ratten)
Dessutom får de flesta chansen att köra samma bil på uppkörningen som under trafikskolan.
Och halkbanan som du refererade till innan... Rena skämtet.
April 14, 2002
Jag förstår inte riktigt vad du menar med "kan inte köra bil". Själv så tycker jag det är en självklarhet att man måste kunna köra innan man ens lär sig reglerna osv. Det var iallafall så jag la upp min träning. Sen ang. halkkörningen så tyckte jag den gav otroligt myclet. Det var ju skitbra att få testa på att köra under sådana förhållanden men jag håller klart med dig. En dag är kanske lite lite.
November 22, 2001
Marcan- wrote: Jag förstår inte riktigt vad du menar med "kan inte köra bil". Själv så tycker jag det är en självklarhet att man måste kunna köra innan man ens lär sig reglerna osv. Det var iallafall så jag la upp min träning. Sen ang. halkkörningen så tyckte jag den gav otroligt myclet. Det var ju skitbra att få testa på att köra under sådana förhållanden men jag håller klart med dig. En dag är kanske lite lite.
Många kan inte hantera en bil, det är tyvärr ganska vanligt att de lyckas få körkort ändå.
Halkkörningen ger mycket, förutsatt att man utnyttjar tillfället. Men många gör fel och får inga riktiga sladdar. Men de blir ändå godkända.
February 4, 2003
Marcan- wrote: Själv så tycker jag det är en självklarhet att man måste kunna köra innan man ens lär sig reglerna osv. Det var i alla fall så jag själv la upp min träning.
Har aldrig angripit dig Marcan-. Vilket det känns som om du tror. Att du gjorde rätt är väldigt bra. Tyvärr gör inte alla rätt. Det är det jag menar....
Sen är det ju inte fel att kunna lite trafikregler innan man övningskör. Skadar ju inte. Men man har inte på riktiga vägar att göra innan man kan mönövrera fordonet korrekt.
Har kompisar som inte ens körde på parkering eller dylikt en timme innan de körde landsväg första gången.
Marcan- wrote: Sen ang. halkkörningen så tyckte jag den gav otroligt myclet. Det var ju skitbra att få testa på att köra under sådana förhållanden men jag håller klart med dig. En dag är kanske lite lite.
Japp, som sagt du kan lära dig mycket där om du tar tillfället i akt, vilket du och jag gjorde. Men många är alldeles för fega och följer inte instruktionerna särskillt bra. Då får man ingen träning alls.
Halkan är ganska lätt att klara. Krävs mycket för att du ska kugga.
Menar bara att fordonshantering borde ligga lite mer på schemat än vad det gör.
July 14, 2003
ilg@dd wrote:
Det där uttalandet säger nog en hel del mer om dej än mej..
Egentligen borde jag som aldrig förorsakat en endaste olycka ha en skitbillig premie tycker jag.. 😛
Har inte du en skitbillig premie? Det har iaf min farsa eftersom han inte heller orsakat massa olyckor, ju längre tid du har haft din försäkring utan att den kostat försäkringsbolaget något, desto billigare blir det ju för dig?
Och jag vet att jag inte är någon dröm i trafiken eftersom jag kör för fort, men det gör jag bara på ställen där det är lämpligt, kör inte för fort i stan, tätbebyggt område osv utan på ställen där det är bra väg, t ex. motorvägar, bra 90vägar osv. Men jag har iaf inte orsakat några olyckor än och har haft körkort i snart 2år.
Men det har däremot många av mina kompisar som kör lugnare än mig så det handlar ju inte bara om hur man kör, utan även om man kan köra eller inte.
Till sist, tycker det är bra att premien är snordyr för unga förare eftersom dom statistiskt orsaker fler olyckor.
optimuz wrote: [quote=ilg@dd] Det där uttalandet säger nog en hel del mer om dej än mej..
Egentligen borde jag som aldrig förorsakat en endaste olycka ha en skitbillig premie tycker jag.. 😛
Har inte du en skitbillig premie? Det har iaf min farsa eftersom han inte heller orsakat massa olyckor, ju längre tid du har haft din försäkring utan att den kostat försäkringsbolaget något, desto billigare blir det ju för dig?
Och jag vet att jag inte är någon dröm i trafiken eftersom jag kör för fort, men det gör jag bara på ställen där det är lämpligt, kör inte för fort i stan, tätbebyggt område osv utan på ställen där det är bra väg, t ex. motorvägar, bra 90vägar osv. Men jag har iaf inte orsakat några olyckor än och har haft körkort i snart 2år.
Men det har däremot många av mina kompisar som kör lugnare än mig så det handlar ju inte bara om hur man kör, utan även om man kan köra eller inte.
Till sist, tycker det är bra att premien är snordyr för unga förare eftersom dom statistiskt orsaker fler olyckor.
En smaksak iofs..Betalar runt 1500:-/år i bara trafikförsäkring på gammelsaaben..
För 5-6 år sen kostade en trafik + delkasko 1300:-/år på Volvo 240..
Full bonus sen flera år tillbaka, men ändå har premien ökat en hel del senaste åren..
Själv har jag kört prickfritt sedan 1984..Typ 20 år längre än dej..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
July 14, 2003
Jo jag har ju en bit kvar till 20år med körkort 🙂 Men jag kör ju i storstan en hel del, det är ju lite mer avancerat än att köra grusvägar där det inte bor nån som du gör 😉 (full med ironi missa inte det)
Nej men 1500 på 1år, det är ju inte precis galet dyrt, 125kr/mån är ju inte precis mycket. Skulle jag ta en försäkring så snackar vi ju typ 15000 för ett år istället för 1500 😛
Du får väl leta efter nåt annat försäkringsbolag kanske? Kan ju hända att det finns billigare än det du har nu (även om det är billigt jämfört med va folk i min ålder betalar)
April 14, 2002
davidhellmyrs wrote: Har aldrig angripit dig Marcan-. Vilket det känns som om du tror. Att du gjorde rätt är väldigt bra. Tyvärr gör inte alla rätt. Det är det jag menar....
Sen är det ju inte fel att kunna lite trafikregler innan man övningskör. Skadar ju inte. Men man har inte på riktiga vägar att göra innan man kan mönövrera fordonet korrekt.
Har kompisar som inte ens körde på parkering eller dylikt en timme innan de körde landsväg första gången.
Hehe jag tar inte åt mig. Vad jag undrar är dock hur de kör de som kör så dåligt? Kan de inte växla eller vad är det som är fel?
Visst håller jag med om att man ska börja på en parkeringsplats men det tycker jag man fattar själv. Den som inte gör det får skylla sig själv om han inte kan framföra fordonet ordentligt. Självklart ska deras handledare ta detta ansvaret. Tycker han/hon att det är vettigt att börja på en landsväg får det stå för dem.
November 22, 2001
optimuz wrote:
Till sist, tycker det är bra att premien är snordyr för unga förare eftersom dom statistiskt orsaker fler olyckor.
Om de hade tagit hänsyn till att unga förare i regel kör mer.
Marcan- wrote:
Jag har aldrig varit med om att någon kör så dåligt så att den inte förtjänar sitt körkort.
Det där tror jag inte på. Det finns otroligt många människor som aldrig någonsin borde fått ett körkort. Om du inte suttit i en stuga i skogen hela livet måste du stött på några.
2 Guest(s)